Контрастът не може да бъде по-голям - докато пътниците на круизния кораб се наслаждават на гледка към океана от каютите си, плискат се в басейна или пълнят чиниите си в бюфета за пореден път, нещата са много различни за тези, които работят зад кулисите.
Армия от трудолюбиви членове на екипажа гарантира, че почиващите, които отиват на круизи, имат всичко необходимо. Много членове на персонала се примиряват с привидно безкрайни смени, отделят се от семействата си месеци наред и споделят тесни кабини.
"Контрастът между бляскавия образ, нарисуван от индустрията, и реалността на работниците на борда е наистина поразителен", казва пред DW Мая Швигерсхаузен-Гют от секцията за авиационна и морска индустрия на профсъюза Verdi.
Един от основните проблеми за работниците на борда според нея е спазването на работното време. Въпреки че работното време е регулирано в международен план от 2006 г. от Конвенцията за морския труд, то непрекъснато се нарушава.
Седемдневна работна седмица
Анджела Теберга, професор по туризъм в университета на Палмас в Бразилия, потвърждава подобни чести нарушения на трудовите права. В докторската си дисертация тя разглежда условията на труд на круизните кораби и обръща специално внимание на работното време и натоварването, които са най-честите причини за оплаквания сред членовете на екипажа.
Въпреки че осемчасовият работен ден и шестдневната седмица обикновено се прилагат за официално извършената работа в морето, реалността често е различна, казва тя. Работата до 14 часа на ден, седем дни в седмицата е по-скоро правило, отколкото изключение. Това е толкова по-вярно, колкото по-ниска е позицията на съответния служител в трудовата йерархия на борда.
През 2019 г. е имало 554 000 работни места в индустрията, според Международната асоциация на круизните линии. Около 21,4 милиарда евро са изплатени като заплати.
Източник: iStock Images
Oceania Cruises Marina акостира в порт Маями
Екипажите на круизните кораби обикновено са с международен произход, според асоциацията на борда на много кораби са представени до 80 страни. Особено голям брой служители идват от развиващите се страни в Азия и Южна Америка. Хората от Филипините представляват почти 30% от всички служители в световната корабна индустрия.
"За мнозина работа на круизен кораб е възможност да направят малко състояние", казва Алексис Папатанасис, професор по туризъм и круизен мениджмънт в Университета за приложни науки в Бремерхафен, който работи академично по темата. Въпреки че заплатите са ниски за европейските стандарти, те са значително по-високи, отколкото в родните страни на тези членове на екипажа. Ето защо те се примиряват с "много тежките условия на труд", казва той.
Фактът, че заплатите често не отговарят на стандартите на разпоредбите, определени от страните в Европейския съюз, се дължи на факта, че много круизни кораби са регистрирани в държави, където се прилагат други правила, като например Бахамските острови или Панама. Всъщност няма кораби, които да плават под германски флаг, например.
Източник: Getty images
Круизният кораб AIDA Diva напуска корабостроителницата Meyer Papenburg
Популярният в Германия флот от круизни кораби Aida, например е регистриран в Италия. TUI Cruises е регистрирана в Малта. В резултат на това минималната заплата в Германия не трябва да се плаща. Това също така позволява на компаниите за круизни кораби да се възползват от по-благоприятни данъчни условия в такива страни. По този начин е възможно да се намалят разходите за персонал наполовина, според професора по туризъм Ангела Теберга.
Компаниите за круизни кораби също се стремят да пуснат в експлоатация все по-големи кораби. Професор Теберга е установил, че с годините съотношението на пътниците към членовете на екипажа все повече се променя в ущърб на служителите.
Между 2001 г. и 2020 г. средният пътнически капацитет на круизните кораби се е увеличил с 60%, но броят на членовете на екипажа се е увеличил само с 44%. В резултат на това членовете на екипажа трябва да поемат по-големи натоварвания.
Източник: iStock Images
Кораб на Royal Caribbean - Cruise Line Jewel Of The Seas
Хелге Грамерсторф, национален директор на CLIA-Германия, оспорва факта, че международно валидните разпоредби за работното време редовно не се спазват на круизните кораби.
"Много неща се промениха в отношенията през последните години", казва той. "Системите, които регистрират броя часове, в които служителят работи, също правят проследяването на работните часове прозрачно", добавя той. "Както във всеки сектор на услугите, ние също зависим от мотивирани служители", казва Грамерсторф. "И те се третират по съответния начин."
Недостиг на квалифицирани работници
В това отношение има още много място за подобрение, казва експертът по круизните кораби Алексис Папатанасис. Както в много други сектори, особено в туризма и хотелиерството, има остър недостиг на квалифицирани работници поради пандемията от COVID-19.
Източник: Getty images
Членове на екипажа на различни линии на круизни кораби, ваксинирани в пристанището на Сан Диего
Компаниите трудно намират достатъчно квалифициран персонал.
"Следователно индустрията е принудена да предложи по-атрактивни условия на труд и да надгради имиджа си на работодател", казва той.
Във всеки случай пътниците ще продължат да се наслаждават на гледка към морето, достъп до басейн и безкрайни бюфети, а персоналът ще бъде необходим, за да превърне този лукс в реалност.