3 години, след като руският черноморски флот загуби най-мощния си кораб - ракетния крайцер "Москва", бъдещият нов флагман се строи в окупирания Крим. Става дума за десантния кораб "Иван Рогов", който е един от най-големите в класа си в целия свят.
Той е от т.нар проект 23900 и си има "близнак" - "Митрофан Москаленко". Според украинското издание Defense Express, което разполага с относително актуални сателитни снимки, говорим за кораб с дължина малко под 220 метра и ширина около 40 метра. През 2021 г. ТАСС написа в свой материал, че корабите от клас "Иван Рогов" ще имат газене от близо 7 метра и скорост до 24 възела. Знае се и че водоизместването им ще е между 30 000 и 44 000 тона.
На борда ще има до 16 вертолета, 6 десантни катера, 75 превозни средства, 900 войници и допълнителна техника. Официални триизмерни рендери показват хеликоптери Ка-27/29 за борба с подводници и щурмови Ка-52, но с оглед развитието на технологиите от началото на войната насам, вероятно ще има и интеграция с различни видове дронове.
Корабите от клас "Иван Рогов" получиха "зелена светлина" за строителство, след като заради окупацията на Крим Франция отказа да продаде на Русия плавателни съдове от клас "Мистрал" - в последствие отишли в Египет.
The Ukrainian military publication Defense Express revealed satellite images showing progress on Russia's new flagship, "Ivan Rogov," under construction in occupied Kerch, Crimea.
— WarTranslated (@wartranslated) April 3, 2025
This vessel will surpass the sunken cruiser "Moskva" in size and capacity, accommodating up to 900… pic.twitter.com/ffwwswOkJ8
Строежът на такъв голям кораб трудно може да остане незабелязан, но според западни и украински експерти работата в корабостроителен завод "Залив" в Керч видимо напредва. Въпреки това, "Иван Рогов" не е на вода и прогнозите са, че няма да е в строя преди 2027 г. - две години по-късно от предвиденото. Фактор за това вероятно са както санкциите, които забавят доставката на някои от електронните системи, така и традиционно лошата организация даже в стратегическите за сигурността на страната руски предприятия.
Любопитен момент е, че "Залив" е бил атакуван многократно с дронове и ракети от украинските сили, но "Иван Рогов" никога до момента не е бил мишена - за разлика например от сериозно повредената корвета "Асколд". Вероятно обаче това ще се промени с приближаването на момента, в който корабът трябва да бъде пуснат на вода.
Корабостроителният капацитет на Украйна е важен за Русия още от съветско време. Не е изненада, че например самолетоносачът "Адмирал Кузнецов" е построен в Николаев. Поради ред причини, корабостроителниците в международно признатите граници на Украйна могат по-лесно да отговорят на нуждите както на руския флот, така и на евентуални чуждестранни клиенти.
Ако руските сухопътни сили и ВВС през последната година и половина в голяма степен успяха да се "отсрамят" с някои успешни настъпателни операции и прецизни (по руските стандарти) удари в тила на врага, то черноморският флот е големият длъжник във войната срещу Украйна.
"Москва" отиде на дъното след две точни попадения на ракети "Нептун" - и това имаше огромен негативен ефект върху руския морал. По-късно с безпилотни летателни апарати, ракети и натъпквани с експлозив дистанционно управляеми лодки украинците потопиха и повредиха още много плавателни съдове и на практика черноморският флот на РФ няма почти никакво участие в конфликта в момента.