В актуален материал германската медия Die Presse коментира, че страната ни става все по-привлекателна цел за чуждестранните туристи. Обаче има опасност в развитието си да поемем по грешен път - какъвто вещае например бумът на „алко-туристите" от Скандинавия.

На Черноморския бряг вече отмина летния сезон. Широките плажове на Варна са опустели, и само открита дискотека на плажа нарушава тишината до три сутринта на километри наоколо. Дискотеката обаче се пръска по шевовете, облята в алкохолни пръски - видял е журналистът.  

За скандинавските младежи България се била превърнала алкохолен рай. Защото у нас бутилка водка струвала само две евро. И да не е точно толкова, не можем да оспорим, че стройните редици бутилки в магазините са мощна притегателна сила за алкохолен туризъм в очите на пресъхналите скандинавци.

Между другото българският чуждестранен туризъм се развивал чудесно. До края на август туристите, посетили новата членка на ЕС, са почти четири милиона. Това е 7% повече по сравнение с периода на 2006, която година бе рекордна. От ЕС са дошли 30% повече туристи в България. Те са ни донесли €1,3 млрд., или 17% повече от предходната година.

Обаче в очите на експерти туризмът на България приема една напълно погрешна посока. България е тръгнала по „испанския път", цитирана е Крушкова, шефката на ДАТ. За същото говори и Благой Рагин, председател на БХРА: той говори за Майорка-синдром. Донка Соколова от БАТА счита, че българският туризъм е достигнал до една много опасна точка.

Изгодните оферти привличат все повече чужди туристи в България, обаче малко са действително състоятелните туристи, заинтересувани от уелнес, голф, яхти. Политиците вече предупреждават, че курортите ни се превръщат в дом за социално слаби от Западна Европа.

Най-големият проблем е свръх-застрояването на курортите. Няма официални данни за България, но по оценки от началото на годината са отворени 1,800 нови хотела, предимно на брега на Черно море. Строителният бум доведе до срив на цените и до изключителна концентрация на хора.

„Строи се твърде много и това пречи на всички ни" - цитиран е и кметът на Варна Кирил Йорданов. Регионът Варна формира една четвърт от туристическия приток на България. По кметски данни, броят на леглата в региона се е увеличил трикратно. Инвеститорите идвали предимно от две страни - от Русия („както и преди, само че тези сега идват официално") и от Великобритания. Британците определено са си паднали по нашите вакационни вили.

Във Варна хотелите, които се предлагат, вече заемат четвъртата и петата линия, доста далеч от морето. Въпросът кой ще ги посещава, най-малкото повече от един път, стои отворен.

Въпреки всички стремежи да се привлекат туристи с покупателна сила  - например с услуги обвързани със здравето: пластична хирургия, стоматология и т.н., масовият туризъм още дълго ще остане водещ за нас, твърди Йорданов.

Не за последно място, защото липсва инфраструктура, твърди немецът и дава пример: край светилището край село Татул в Източни Родопи нямало хотели, ресторанти и кафенета. Нямало дори и аутобан. И с последните си две изречения той развали иначе много точния си анализ. А може би се шегува?