До понеделник ръководството на БДЖ ще внесе в съда искова молба за обявяване на стачката за незаконна. Ако съдът постанови, че това е така, от стачкуващите освен дисциплинарна ще се търси и имуществена отговорност.
Това заяви Йордан  Недев - изпълнителен директор на БДЖ на брифинг в централата на дружеството.

Според информация на мениджмънта днес към 12 часа стачкуващите служители в системата на БДЖ са 379 при 409 в същия час вчера, което представлява около 5 % от всички служители.

На въпрос на money.bg за това как си обясняват, че заради 4-5% от служителите спират между 40-80% от влаковете, Йордан Недев отговори, че системата на БДЖ е такава, че дори и един да стачкува, други 20 не могат да си свършват работата.
Йордан Недев обясни, че освен подписалите се да стачкуват има и други - такива, които ефективно подкрепят стачката, без да са го направили.

По думите му това се счита за самоотлъчка и ще бъде санкционирано с цялата строгост на закона.
Изпълнителният директор на БДЖ изнесе данни, че пропуснатите ползи при товарни превози за изминалия ден са в размер 105 хил. лв., а загубите в пътнически превози са 16 000 лв.

Недев обвини синдикатите в липса на желание за конструктивен диалог.
Той посочи, че през последните три месеца синдикалните лидери в системата на железниците са идвали при него само да търсят обяснения защо не им са плащани телефонните сметки и защо са им отнемат три стаи в централната сграда на дружеството.
Йордан Недев посочи още, че ако синдикатите представят по-добър план за преструктуриране на железниците, ръководството на БДЖ ще го приеме веднага.

По информация на Холдинг БДЖ вчера от спрени 103 влака, 53 са били по вина на служители на НКЖИ.

Ако стачката продължи още дълго време това може да доведе до спирането на заплатите в дружеството.
„Ние днес преведохме възнагражденията на работниците, но не сме сигурни дали ще можем да го направим и през следващия месец". заяви Владимир Владимиров -председател на съвета на директорите на Холдинг БДЖ.

Междувременно стана ясно, че броят на служителите приели доброволно да напуснат се е увеличил с 53 и те вече са 753.

По думите му вече кредиторите са станали силно обезпокоени за вложените средства, като все по-настойчиво става тяхното искане за пълно погасяване на заемите им.
Владимиров изрази опасението си, че стачката може да доведе до траен отлив на пътници, който може да стигне до 20-30 %, което допълнително да наложи нови съкращения в компанията. "Може и до 5 хиляди души да стигнат съкращенията в такъв случай", посочи Владимиров.

Транспортното ведомство и ръководството на БДЖ твърдо стоят зад мерките за преструктуриране на железниците. Това междувременно заяви транспортният министър Ивайло Московски в кулоарите на НС.

"Няма причина да няма преговори, но ние абсолютно твърдо стоим зад предложените мерки за преструктуриране на БДЖ и за нейното стабилизирано. Аз и ръководството на дружеството няма да отстъпим от тях", посочи той.

По думите му има компетентни органи, които да се произнесат дали стачката е незаконна. Министърът на транспорта е готов да преговаря със стачниците, но даде ясно да се резбере:"Няма да се откажем от мерките".

И по думите на Московски по-сериозният проблем пред БДЖ не е стачката, а кредиторите."Ако кредиторите откажат острочки за изплащане на лихвите, ако не се намери вариант, положението става критично", изтъкна министър Московски.

Той обясни, че кредиторите за момента не ни оказват натиск. Той заминава на среща с тях с една основна мисия: "Очаквам да ги убедя, че мерките, които предприемаме, са достатъчна гаранция, че в следващите години дружеството ще бъде с минимална оперативна загуба, за да може да функционира като нормално дружество и да се изплащат задълженията, които е натрупало".

То трябва да е оздравено, за да може да си погаси кредитите. "Имам писмо от 4-те банки по облигационния заем, искат до края на ноември да имат график с точни цифри как ще се разплаща задължението към тях", каза още министър Ивайло Московски.

Припомняме, днес е вторият ден от ефективната безсрочна стачка на БДЖ, която протича всеки ден между 8 и 16 часа. Вчера бяха регистрирани огромни разминавания в данните на синдикати и шефове на БДЖ за мащабността на стачката.
Според Подкрепа тази сутрин от общо 132 влака по разписание в цялата страна към 10.30 ч., които е трябвало да тръгнат или са били в движение от преди началото на стачката, са спрели 115.