За да бъдем полезни за информираността на нашите читатели по важните и злободневни за страната теми, решихме да се допитваме редовно до различни експерти, бизнесмени ,политици. Разбира се, важно място в новата ни инициатива ще имат и вашите читателски писма.
В новата ни рубрика Особено мнение (готови сме да приемем и по-добри предложения) даваме думата за свободно изразяване на мнения, за коментари и интересни идеи за развитието на страната и обществото.
В първия материал от тази инициатива ви предлагаме мнението по актуална енергийна тема на Владимир Аличков, зам.-председател на Българската фотоволтаична асоциация.
През последната седмица, темата за зелената енергия отново бе поставена на преден план в обществото. Изпълнителният директор на най-голямата държавна компания в страната: Български енергиен холдинг (БЕХ) обвини екологичните централи за виновник за катастрофалното управление на БЕХ и енергетиката като цяло (силно държавно монополизиран сектор) и поиска специално данъчно облагане само за производителите на електроенергия от слънце.
Какво наложи изпращането на това писмо и какво подбуди подписалият се директор да изпрати писмо с такова съдържание в момент, когато Народното събрание промени Закона за енергетиката с цел да спре дефицита в енергетиката, а ДКЕВР успя да определи нови цени, с които да балансира енергийната система.
Очевидно държавните компании НЕК и ЕСО, които са част от холдинга не са готови за либерализацията. Очевидно нямат парични средства и продължават да трупат загуби. А не би трябвало, особено след като редица специалисти в сектора, както и Правителството верифицираха цифрите в новия ценови на ДКЕВР и приеха, че секторът може да бъде балансиран, ако се спазят промените в Закона за енергетиката.
Ясно за всички е, че този път причината не е в зелените мощности: през последната година на практика такива не са включвани в системата. Парите, които им бяха взети незаконно и които следва да им се върнат не са върнати, следователно: няма основание да се смята, че отново ВЕИ-тата са виновни за липсата на пари в системата.
Прочитайки внимателно последните промени в Закона за енергетика и правейки проверка в сайта на ЕСО се вижда, че Законът очевидно не се спазва:
- Не се провеждат търгове за студен резерв (дали е намалял също не е ясно). Това е задължение на ЕСО (което е част от БЕХ). Загубите за държавата са от порядъка на над 200 милиона лева;
- Заводските централи и когенерации в това число и Топлофикации работят на високо натоварване, което не би следвало да е така, тъй като зимния сезон не започнат, а предприятията не работят на пълно натоварване. Има и централи, повечето, не са високоефективни и следователно не би трябвало енергията им да се продава на преференциални цени. ДКЕВР обаче не контролира НЕК или поне се създава такова впечатление. Тук също става дума за загуба от порядъка на над 300 - 400 милиона лева.
Сумарно сумата надхвърля шестстотин милиона лева. Допълнително: ДКЕВР прие Правила за търговия и балансиране, които целят прехвърлянето на голяма финансова тежест от НЕК и ЕСО върху производителите на електроенергия. НЕК, който е дъщерно на БЕХ обаче обжалва от свое име тези Правила, при условие, че голяма част от приходите от балансиращия пазар ще отидат точно там. Това може да означава само, че някой от БЕХ - НЕК - ЕСО няма личен интерес този пазар да стартира и към тези дружества да потекат парични приходи.
Всички обвиняваха в продължение на година, че ВЕИ-тата и особено фотоволтаиците създават огромни разходи за системата, тъй като балансирането им е скъпо. ДКЕВР започна незаконна кампания срещу сектора по времето на ГЕРБ, като определи специална цена за достъп на ВЕИ-централите. Определената цена следваше да се базира на конкретни разходи, които не можаха да бъдат доказани от операторите, защото на практика те нямат такива разходи за балансиране. За да се измъкне от неловкото положение ДКЕВР вкара в Правилата за търговия и балансиране специални текстове, които да накарат екологичните централи да дават прогнози, които, ако не бъдат спазени, да породят парични санкции за съответните производители. Това по принцип не е практика в нито една държава, но след много срещи и разговори, Правилата бяха приети. Ако тези правила бъдат въведени в действие, ще се генерират допълнителни приходи в енергийната система и най-вече в НЕК и ЕСО. Но вече трети месец тези правила не се използват, което е ясен знак, че явно, държавните предприятия не искат да извадят на светло, кой произвежда и кой потребява електроенергия в дадени часове на денонощието и на каква цена. И вместо да въведат пазарния механизъм и да покрият разходите от балансиране по прозрачен начин, се опитват да забавят неговото въвеждане.
В тази ситуация възникват много въпроси: Какви са интересите на ръководство на БЕХ и защо се отличават от държавните интереси? Защо искат да отклонят вниманието в посока зелените производители, вместо да въведат ред и прозрачност в енергийната система? Защо някои когенерации и заводски централи продължават да работят на пълна мощност и каква е връзката им с ръководството на БЕХ и НЕК при условие, че са частни и не би трябвало да има конфликт на интереси.
Защо не се спазват препоръките на Световната банка и Европейската комисия по отношение на предложенията: БЕХ да бъде закрит и държавните енергийни дружества да се изчистят от конфликт на интереси (справка може да се види в двата цитирани доклада, публикувани в края на май 2013г.).
По отношение на ВЕИ-производителите: вече на всички в обществото е ясно, че това е един нов и модерен сектор, който създава работни места и дава допълнителна стойност в българската енергетика и икономика. Привлечените инвестиции в момент на криза надхвърлиха 3 милиарда евро за период от 5 години. Почти половината от тези пари са на български инвеститори, които са над 900. А почти всички заеми са предоставени от български банки, което на практика би следвало да е добро вложение на парите събрани от депозити. Т.е. на практика цялото българско общество се явява инвеститор в енергийната система, но за разлика от потъналите инвестиции в държавните енергийни централи, където само се влагат пари и се губят, тези вложения са частни и се управляват отговорно по прозрачен начин. От техническа гледна точка: Слънчевите централи са и особено полезни, защото поемат пиковата мощност през деня и спестяват редица разходи за системата, които не се отчитат от енергийните специалисти от миналия век. Допълнително се намаляват загубите при пренос и се подобрява качеството на електроенергията. България се спасява и от санкции от Европа, заради продължаващите работа централи-замърсители.
По отношение на цената за изкупуване на електроенергия от фотоволтаици: тя е висока, но както вече казах, тук става дума за частни инвестиции, които не са използвали пари на държавата или на държавните дружества. Това ги прави ефективни инвестиции, които ще гарантират изпълнението на целите програмата на ЕС 20-20-20, приети от България. Според Европа, този вид инвестиции са в полза на обществото и така е прието от всички държави в съюза. Важно е всеки един от нас, да се запита: защо тези централи са полезни за цяла Европа, насърчават се от половината свят (развитата половина), а в България им се създава лош имидж. Защо производителите са нарочени за олигарси и неправомерно забогатели, при условие, че са спазили законите, взели са кредити, вложили са парите по прозрачен начин в прозрачен сектор, където цените за изкупуване са обявени, произведените количества са обявени и всичките над 1700 централи са вкарани в регистър, където може да се види собствеността на всяка една централа. И от една презентация на Барозу пред Съвета на Европа от 22.5.2013г. ясно се вижда, че инвестициите във фотоволтаици в България са на средно по-ниско ниво от инвестициите във фотоволтаици в другите Европейски държави, т.е. явно няма злоупотреба с надути цени на инвестицията, както се тръби сутрин и вечер в ефир от някои популисти.
В контраст на Европа, в България по времето на ГЕРБ, се започна една много негативна добре платена кампания срещу този вид производители, която прерасна в незаконни действия първо от страна на ДКЕВР, с въвеждането на цена за достъп и бе продължена от ЕСО, което наложи ограничения за работата на централите през пролетния сезон. Това бяха ненужни за страната стъпки, които не само не решиха нито един проблем в енергетиката, но създадоха и редица негативи, което доведе до отлив на инвестиции не само в сектор „Енергетика", но и във всички сфери на икономиката. Бяха отказани финансирания от азиатски банки на няколко инфраструктурни проекта в страната, както и се забеляза напълно замразяване на нови инвестиции във всички сектори на икономиката изобщо. И то в период, когато Европа излезе от икономическата криза и другите държави показват съживяване на икономиката. Тези инвестиции в страната биха създали нови работни места и биха помогнали за стабилизиране даже и на потреблението на електроенергия (което е най-ниско от 30 год. насам). Важно е за всички в българското общество да обърнат внимание на световните тенденции в енергетиката, където развитите държави извършват преход от централизирана енергетика, базирана на ядрени и въглищни централи, към децентрализирана система базирана на ВЕИ.
Няма нито един световен сценарии за развитие на енергетиката до 2050г., който да не поставя ВЕИ в центъра на енергийния микс. За да бъде успешен този преход са необходими милиардни инвестиции, които в България могат да дойдат само отвън. Прогонвайки инвеститорите (в това число и българските) в този момент, когато България даже е далеч от изпълнението на целите 2020 г., поставя на карта европейското бъдеще на страната, нейната конкурентоспособност и забавя икономическия растеж.
И когато някой директор на БЕХ направи такова предложение, може аналогично да се очаква, че и директор на българска банка хипотетично след него може да поиска чуждите банки да бъдат обложени с данък, за да може Българската Банка да събере пари и да дава евтини кредити, следва да искаме от всички политици в страната ясно разграничаване и противопоставяне.
И да не допускаме да ни убеждават, че българите са ни по-мили от инвеститорите, защото хората в България са рационални и отиват в други държави, където има работа и плащат добре, защото в тези страни има инвеститори, мили на обществото. Държавите се борят за привличане на инвеститори, конкуренцията е жестока, а изборът е голям (пример НАБУКО). Къде е конкурентното предимство на страната, ако не се спазват законите, а държавата се опитва да хитрува и да създава впечатление, че е справедливо частни средства да се преливат в държани ръце, респективно да се изземват по не/законен начин с хитрост чрез различни такси, данъци или глоби.
Затова е важно държавата в лицето на народните представители от всички политически сили с консенсус да приемат реални решения за реабилитиране на ВЕИ сектора в страната. Както и да положат усилия, заедно с неправителствените организации и Правителството да наложат спазването на законите в страната, с което да дадат ясен знак, че хитруването не е държавна политика.