Премиерът Сергей Станишев днес заяви, че държавата има възможност да участва в доизграждането на автомагистрала "Тракия", съобщава БНР.

Срокът, в който българо-португалският консорциум, спечелил концесията, трябваше да осигури финансирането за доизграждане на магистралата, изтече още в сряда.  До края на седмицата не се случи "нещо особено", както и очакваше министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов.

Следователно концесия за АМ Тракия вече няма.

Сега Станишев първо очаква доклад от Гагаузов и тъй като условията, на които консеционерът трябва да отговаря, не са изпълнени, ще се премине към вариант държавата да участва в доизграждането на автомагистрала "Тракия".

По-рано през седмицата министър Гагаузов обясни, че МРРБ може да задвижи процедура по обявяването на нов търг за месец и половина.

"Всичко останало", според Гагаузов, може да бъде направено за около година и половина. Ако няма допълнително забавяне, цената на строителството може да се побере в настоящите предвиждания, "но трябва да се има предвид и цената на петрола в световен мащаб".

Този път се очаква  българските фирми "Трейс груп", "Мостстрой" и "Главболгарстрой" да получат поръчката за строеж на автомагистралата. Най-вероятно е посочените компании да си поделят разходите по рестартирането на проекта, очаквайки държавни средства към края на годината.

През 2005 г. министър Гагаузов настояваше, че за строителството на АМ "Тракия" "смислена алтернатива" на българо - португалският консорцим няма, припомнят наши журналисти.

Тогава изграждането на важната пътна артерия бе поверено на българските "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали", които имаха общо 49% в съвместното предприятие, както и на португалските фирми МСФ, "Лена" и "Сомаг".

Участието на непознати португалски фирми, както и липсата на прозрачност в търга, доведе до множество коментари в пресата, бизнеса и политиката, че отпуснатата концесия за автомагистралата е "грабежът на века".

Уверенията за "огромните положени усилия" за подобряване на концесионния договор и срещите на Станишев с португалския му колега не могат да оправдаят трите години застой на важния инфраструктурен проект.

Сега правителството смята да отдели 100 милиона лева от републиканския бюджет, за да се стартира строежът на магистралата чрез възлагане на обществени поръчки. По работилата и по-рано схема, българските фирми могат да започнат строителството на аутобана, "пък в края на годината държавата ще се разплати".