Постулира се (§ 19), че могат да се утвръждават държавни инвестиционни заеми и държавни гаранции по външни кредитни споразумения в съответствие с приложен списък (Приложение № 9). Той включва четири обекта:
- (1) Държавен заем от МБВР за 50 млн.EUR по проект "Регионално развитие 2008-2013";
- (2) Държавен заем от Nordic Investment Bank за 35 млн.EUR за "Изграждане на телекомуникационна инфраструктура на МВР";
- (3) Държавен заем от Японска банка за международно сътрудничество за 145 млн.EUR за "Строителство на терминал за обработка на контейнери в пристанище Бургас-запад и пристанище Варна-изток";
- (4) Държавна гаранция за 600 млн.EUR за "Изграждане на АЕЦ на площадка Белене"
В списъка не е включено Кредитно споразумение между РБ и ЕИБ за заем от 700 млн.EUR, предназначено за подпомагане на националното съфинансиране по линия на Структурните и Кохезионния фондове.
Проектната цена на АЕЦ "Белене" стартира от около 1.5 млрд.USD, за да достигне до 4 млрд.EUR към края на 2007 г. Има вече основания да се счита, че тази оценка може да бъде превишена примерно с 50%. Българското правителство е декларирало официално желанието си да участва в изграждането на централата с повече от половината от неговата стойност, т.е. ако строителството на АЕЦ "Белене" стартира, то в близките 5-6 години България трябва да осигури реално държавно участие за около 3 млрд.EUR!
За 2008 г. се предвижда само стартова държавна гаранция. Не се конкретизира разпределението на инвестициите във времето, нито каква част от тях се предвижда да бъде покрита с държавна гаранция. Задействан е изпитаният принцип - важното е да се стартира някак, а след това спиране не може да има.
Държавните гаранции са изкусителни и привлекателни за правителството. Те дават възможност на политиците да изразят своята голяма "загриженост" за конкретен обект, без (на пръв поглед) да отделят и изразходват средства от ДБ. Ангажиментът е невидим, някъде зад кадър (под линия).
Държавните гаранции са силно желани от всяка ТБ - те правят de facto инвестицията безрискова. В момента, в който кредитополучателят се затруднява да изплаща заема си, вземането на ТБ автоматично се превключва към държавата. И тогава ДБ задължително следва да предвиди отчисления за изплащане на консумирания заем.
Посочените особености са причина главно под въздействието на МВФ страната постепенно да ограничи поемането на държавни гаранции. Към момента държавните гаранции по вътрешни заеми са окончателно изчистени, а по външните заеми са строго лимитирани (Фигура 1). Ако обаче се възприеме предложението на правителството, през 2008 г. държавногарантираният външен дълг (който е част от брутния външен държавен дълг) ще се увеличи двойно с перспектива в следващите години да достигне десетократното равнище от 2007 г. Би било редно правителството да представи средносрочна проекция на държавния и държавногарантиран дълг, но конкретни числа в проектобюджета не могат да се открият.
Фигура 1 Държавногарантиран външен дълг, млрд. лв.
Перспективата е смущаваща. Действието на АЕЦ се разстила в следващите 50-60 години, които са пълни с неясноти. Какво ще стане, ако (примерно след десетина години) европейското движение на зелените се активизира и блокира централата? Или се открие нов по-евтин източник на енергия? Или се развият енергоспестяващите технологии? Свидетели сме на небивал технологически прогрес. В добавка се установи, че явно изразено съгласие от ЕС за строежа на АЕЦ не съществува. Сякаш вече забравихме, че проблемите с АЕЦ "Козлодуй" идват най-вече от ЕС. Кой ще понесе последствията? При отсъствие на гаранция рискът ще поеме инвеститорът, но при държавна гаранция българският данъкоплатец ще се нагърби с плащанията. Така стана със злополучните български глобални облигационни емисии от преди пет години. Нашата многострадална собствена външнодългова история през последните стотина години би следвало да ни направи много по-внимателни при поемането на външнодългови ангажименти.
Възбуждат въпроси и предвидените нови емисии държавни външни дългове. Правителството се насочва за заеми към чуждестранни ТБ на двустранна основа (т.е. не особено прозрачно), а не използва вътрешния капиталов пазар. При всички случаи ориентирането към вътрешния капиталов пазар е за предпочитане. Емисиите на външен дълг увеличават вътрешното парично обращение с всички произтичащи от това негативни последствия, докато вътрешния дълг само ще промени структурата на паричното предлагане.
Макроикономическото управление следва внимателно да оперира с държавния и държавногарантиран дълг при ангажирана и ясна оценка за непосредствената перспектива. Свидетели сме на неудържим ръст на частния външен дълг. Формално конкретният риск се поема от частните емитенти, но при определени обстоятелства може да се стигне до напрежения в платежния баланс с необходимост от макроикономическа интервенция. Съществуват възможности за обрат в кривата на държавното дългово натоварване, които не бива да се пренебрегват.
ГМ/191107
Първата част на анализа на професор Минасян за Проектобюджет 2008: Макроикономическа рамка
Селянина
на 13.01.2008 в 14:20:16 #5Имам още едно предложение.Докато чакаме да открият нов източник на енергия да не ядем и да не се топлим да спрем да ходим на работа да си скръстим ръцете и да чакаме на глупаците от БАН да оправят нещата.Девет години съм учил енергетика и 17 години работя в този сектор така че такива глупаци дето са учили в така нареченото УНСС да не не се изказват по въпроси които не разбират
Неделчо Съботинов
на 24.11.2007 в 17:43:08 #4Селянина, обаче си затвърждаваш прякра на 100%, браво
Колкото до господин минасян, радвам се че Мъни.бг му дават сцена за изява, изключително интелигентен човек. 
Селянина
на 21.11.2007 в 20:15:59 #3Какво ще стане утре никой не знае но най добре тоя да го удари накоя керемида по главата както си върви.Тоя е поредното доказателство че от БАН полза няма и трябва да бъде закрита а лежачите с претенции изгонени
Abadbobata
на 21.11.2007 в 13:33:20 #2Мама им .... преди 3-5 години ОБЕЩАВАХА, че няма да има никакви държавни гаранции за АЕЦ"Белене", защото видите ли АЕЦ"Белене" бил ама толкова далаверен проект, че нямало абсолютно никва нужда от държавин гаранции. Бизнеса сам се тикал да направи инвестицията.
MilenI
на 21.11.2007 в 13:08:24 #1Линка в "Първата част на анализа на професор Минасян за Проектобюджет 2008: Макроикономическа рамка" е грешен: сочи към картинката.