Депутатите започнаха със споровете по второ четене на Закона за Сметната палата и то още на член 1, който разписва функциите на одитния орган.

Най-важната цел на Сметната палата е да извършва одити, а не да контролира, каза социалистът Румен Гечев. Социалистите настояха категорично да се запише в закона, че основната задача на палатата е да извършва одити.

Менда Стоянова не се съгласи с това предложение, изтъквайки, че вносителите се опират на текстове от основния закон на страната, където са разписани правомощията на Сметната палата, а именно, че тя осъществява контрол върху изпълнението на бюджета. С промените се възстановява моделът на върховна одитна институция, установен със Закона за Сметната палата в сила до 2014 г. - модел на действена, рационална и ефективна институция, предназначен да подобри законосъобразното, ефективното, ефикасно и икономично управление на публичните средства и дейности, според вносителите от ГЕРБ.

Предвидена е тричленна, професионална колегия - председател и двама заместник-председатели, които вземат всички решения и вътрешни актове с единодушие. Всеки заместник-председател има определен от председателя на Сметната палата ресор. По този начин се свежда до минимум възможността за външно влияние и/или оказване на натиск върху колегията, от страна на заинтересованите лица, при вземане на решения, свързани с извършваните одити от Сметната палата.

Обективността и независимостта при вземането на решения се гарантира от ясното разграничение на функциите между различните участници в одитния процес - одитен екип, началник на отдел, директор на одитна дирекция, отговорен заместник-председател и председател. Няколкото равнища на контрол за качеството на одитните доклади се осъществяват от професионалисти, водещ сред които е директорът на одитна дирекция, за когото се изисква 7-годишен опит, свързан с одита.

Предвидена е възможност ръководителят на одитираната организация да може да дава писмени становища по връчените проекти на одитен доклад и одитно становище за извършен финансов одит, предоставяйки допълнителни доказателства и/или допълнителни писмени обяснения. Възстановяват се правомощията на Сметната палата по административно наказване за нарушения на Закона за обществените поръчки. Въз основа на анализ на риска Сметната палта проверява обществени поръчки и където установи нарушения съставя актове и налага наказания.

Не се възприема подходът в действащия закон преписката да се изпраща на Агенцията за държавна финансова инспекция, която от своя страна трябва отново да извърши проверка на фактите и обстоятелствата, независимо, че в закона е записано, че се позовават директно на констатациите на Сметната палата. Възстановява се възможността да не се извършват финансови одити на малките общини до 10 млн. лева, тъй като това води до загуба на изключително голям ресурс от страна на одиторите на Сметната палата, при положение, че става въпрос за изключително малки общини, при които приблизително 90% от тази сума е за заплати и осигуровки на работещите в тях.

Нов момент в настоящия законопроект е въвеждането на регламент, съгласно който приключването на финансовите одити с одобряване на одитния доклад и одитното становище от заместник-председател ще се осъществява само в случаите, когато одитно становище за заверка е без резерви или е за заверка без резерви с обръщане на внимание. Възстановява се текущият контрол върху периодичните финансови отчети, осъществяван от Сметната палата.