Резултатите са, както следва
Да 4
Не, но съответстват на качеството на образованието 17
Не 33
Българчетата вече не се нуждаят от учители 4
Общо гласували: 58
Анонсът за анкетата бе: Първият учебен ден е помрачен. Проблемът е, че учителите по държавно разпореждане (заплатите им се определят в държавния бюджет, където всяка година върви игра на проценти - милиони) получават по-ниски суми от необходимото за физическо възпроизводство, какво да говорим за квалификация и мотивираност за труд.
Какво още мога да кажа по въпроса? Мога да кажа, че въпросите за образованието са тясно свързани с икономическия въпрос, или както някои го наричат, икономическия проблем. Когато Изправеният човек е измайсторил първото си каменно оръдие, имаме икономика. Икономиката се усложнява, когато новото умение е предадено на потомците или своите хора в групата. Младите научават „нещата" по нов начин и креативно ги използват в своя път, усъвършенстват ги и ги предават. Идеалната „равновесна" ситуация се определя от високо равнище на високи индивидуални благоденствия, а не от абсолютна сума на ексцесии в индивидуалните богатства - казано ако някой запита защо икономистите се занимаваме с всичко това.
Наскоро „Евростат" публикува изследване, според което България в рамките на Европа е сред най-най последните в отделяне на суми за научно-техническа дейност и развитие. Не защото сме бедни - става дума за относителна стойност като дял в БВП. България според правителствени политики, а не липса на пари, не отделя средства за наука и образование.
Нещата трябва да се променят към по-добро.
И ето в нашата анкета мнозинство имат считащите, че заплатите на българските учители не са достатъчно високи. Така мислят 33 читателя, или 56%.
Има много важен детайл - действието. Като отчетем, че малкият размер на учителските заплати се признава от 29% от нашите читатели, които със 17 гласа обаче твърдят, че заплатата на българския учител съответства на качеството на образователния продукт, който той предлага, то няма да е нахално да посочим, че фокусът се измества към това, доколко учителите могат да претендират за по-високи заплати.
Дори да обединим резултатите на спечелилия по-малка подкрепа „отговор - пристанище", че българчетата вече не се нуждаят от учители, с тези 29%, които на практика казват, че учителят получава толкова, за колкото работи (или работи толкова, колкото получава), с онези други четирима читатели, които считат, че заплатите на учителите в България са достатъчно високи, получаваме 44% спрямо 56% в „подкрепа срещу" ниските заплати на учителите в България.
Искам обаче да посоча, че в крайна сметка нещата опират до учителите. Факт е, че тази социална категория, сред която има блестящи и ценни за цялото общество индивиди, за толкова много години не успя да излезе с единно предложение за решение на социалния си проблем. Не бе предлагана добра система за финансиране на образователния процес, така че всички да се радваме на крайния продукт - съзнателни, aware, ученици. Конкурентни в един високо конкурентен свят и устойчиви носители на „българската култура" по глобуса.
Известен български учен в дискусия ми сподели мнението си, че образованието може да е икономически предмет на търсене и предлагане, но остава уникално с това, че за да може да бъде получено трябват способности, т.е. познавателните способности на учениците. Обаче познавателните способности на децата остават неизменни и даже може би еволюционно нарастват, но е спорно, че захранването със знания от страна на учителите може да догони нуждите на времето.
Ако като психолози приемем, че учителите са по-творчески, идеалистични и затова непрактични хора, то можем да им простим по-скоро пасивния протест, благодарейки им за това, което все пак вършат. Без намесата на моите гимназиални учители щях да бъда по-малко от това, което съм сега - независимо от щастието на невежеството, за което сега не върви реч: то е по-тънка материя, за да вникнеш в която е необходима част от образованието, което започва да се отказва на българчетата в България.
Горният абзац е лирично отклонение към това, което съм принуден да кажа: профсъюзната формация на учителите е под всякаква критика. Не можех да повярвам на чутото и прочетеното, че Янка Такева, учителския профсъюзен лидер който иска да ни се наложи медийно, твърди: няма схеми за повишаване на заплати за тези, които не стачкуват. Стачката е насрочена за 24ти септември. Помислих, че някой иска да опетни образа на Такева, слагайки й думи в устата, каквито тя не е казвала. После обаче Крум Крумов от „Подкрепа" потвърди, че подобна насилствена мярка отдавна се е разисквала и предстои приемането й, просто Такева е избързала с оповестяването.
Подобна насилствена мярка убива чувството ми на подкрепа към учителите. Действително за такива хора ли става дума, които трябва да бъдат водени на стачка като свещени крави в кланица? За тях ли ще пледираме за по-високи заплати? това ли са хората, които ще вкарат разхайтения български ученик в пътя? (Моля последните ми думи да се приемат с усмивка и мисъл)
На нас ни трябват учители, които - щом започнат да говорят, депутатите мълчат засрамени - всеки освен убиецът на Макбет е раждан от жена и всеки освен блажените, гениите и социопатите е учен от учител.
barabanista
на 20.09.2007 в 10:53:51 #8Свирка, беше в далечната 1968 година, когато вуйчо ми ми подари една книга на един полски пътешественик наречена "Канада ухеща на смола".Тази книга и другата "Като минионер в Австралия" на Георги Тамбуев оформиха в съзнанито ми ясното намерение да хвана гората, защото даже невръстен младеж тогава виждах за какво става въпрос и "Светът тесен за мойта душа беше" Та пътеписа за Канад ми остана в съзнанието и впечатлението, че това е най-чистата расово държава, с безкрайна девствена природа, спокойствие, възможностти за бизнес и реализация. Пред очите ми е нейното развитие надолу особенно след 1990 година. Колко неща са се променили основно не знам, но знам, че вече я няма тая Канада за която мечтаех като малък. Сигурно си прав 100%. А и напълно те разбирам. Преди 20 години в държавата в която съм бяхме само 3000 чужденци при 5 милиона население. Сега са 200 000 докарани от джунглите на Африка, Идийския океан и Южна Америка. На дошлите сега българи им се отказва и най-долно платената работа на чистачи, а в същото време парламента одобри програма за докарването на 1000 чисатчи от Филипините. Та тогава ни организараха курс по интегриране, макар че бях вече няколко години в страната. Беше много трудно, още период на гризкане на дървото. Питахме ректорката за бъдещето на емигрантите в тая страна. Няма да забаравя какаво ми каза тя: След време ще се преместиш тука и психиччески и ще почнеш да мразиш другите чужденци. Така и стана. Тази безогледна емигрантска политика в Света доведе до рязкото повишение на ксенофобията, разделението и отчуждението между хората, защото никой не може да ме убеди, че сме едснакви, защото в клетките ни имало едни и същи химикал.
barabanista
на 19.09.2007 в 16:40:18 #7Свиркар много си готин с твоите коментари, които въпреки цветистия ти език са точно в целта. Имам едно пожелание, с което да вдигнеш малко стойността на казаното от теб. Приставката - стан се дава само от турците за страни, в които е имало османско присъствие, т.е. робство,т.е. които са били владяни от тия силно развити чобански мозъци. Канада не може да е Канадистан, даже да има стотици хиляди пицерии със турски собственици. Няма лошо в това , което пишеш. Само Канада се нуждае от ново име, за да олицетвори белята на безогледната емиграционна вълна.
mody
на 19.09.2007 в 10:33:23 #6null
на 18.09.2007 в 22:46:48 #5некадърните да преподават, кадърните да краднат и наглите - може и в частно, и в държавно (едновременно). най-слабите са тези, които дават частни уроци. има ли такива сред преподавателите на децата ви трябва да ви е ясно, че в училище нищо не могат да ги научат, за да създадат нужда от частното. в "ентусиастите" няма нищо лошо - защото учител не се става за пари, а по призвание. повечето от "успелите" с частни уроци са просто търгаши - те са влезли някъде със съзнанието, че държавата им осигурява работа и са недосегаеми. затова и си правят каквото си искат. ако директорите не бяха такива п**ки (защото те знаят кой какви ги върши, но си траят, защото често са част от схемичката) тия хора щяха да си пасат добитъка на село. ако някой ви принуждава да плащате за частни уроци на детето си - сигнал в инспектората и го местите другаде. нали целта е да помогнете на отрочето? ама и вас ви помързявва да застанете в защита на себе си и на децата си, а по учителите сте готови да лаете (то лаенето е много лесно). обаче ентусиасти за тия пари (респективно качество) повече просто няма да се намира. освен да идват пенсионирани западняци-ентусиасти-учители за без пари да преподават на децата ви не виждам какъв вариант предлагате.
Расъл у Расник
на 18.09.2007 в 16:12:04 #4Държавата от мен досега само е вземала...Затова не съм на държавна работа - за да не продължава да ме дои по най-нагъл начин...За учителите важи същото - кадърните в частни фирми и училища...Останалите 90 % в държавните на сегашна заплата.
Bulgarian
на 18.09.2007 в 14:43:09 #3За една селска губерния, където на власт са ченгета, гоцета, мутроборисовци, заплатите са даже високи. Необходимо е образованието да продължава от първи до втори клас, по един път в седмицата и незадължително. Не случайно в Гоцеланд автобусен шофьор взима 2 пъти повече от учител, а тъп селски полицай - три пъти + право да краде. Такива са нуждите на обществото.
alibaba
на 18.09.2007 в 13:30:03 #2Abadbobata, качествените учителите тук не са по-малко от колегите им на запад, некачествените - също, но заплатите им са в пъти по-малки от тези на западните учители. Въпросът за качеството на образованитето е измишльотина на МВФ и Световната Банка, които искат само да точат пари от бедните държави и да държат населението колкото се може по-бедно!
Abadbobata
на 18.09.2007 в 12:32:04 #1Най-важното е, че не увеличаваме заплатата на текущите учители, а предимно, че увеличаваме заплатите на БЪДЕЩИТЕ учители. Което значи, че по-кадърни хора ще се насочат към тази професия, а не аутсайдерите, утрепките и ентусиастите, както е в момента.