"Дружба" АД е създадено през 1964 г. като държавно предприятие за производство на бутала за ДВГ. Впоследствие се усвоява производството на бутални пръстени и бутални болтове. Понастоящем дружеството е частна акционерна собственост и произвежда бутала, бутални пръстени и бутални болтове за леки и товарни автомобили, трактори, компресори, мотокари, пътностроителни машини и др., а също и алуминиеви сплави и отливки. Дружеството е сертифицирано по системата за качество EN ISO 9001:2000 от TUV Rheiland. Конкурентни предимства Дружеството е единственият производител на бутални комплекти в България и поради това няма местни конкуренти. Спрямо чуждите производители предимство са ниските цени при същевременно високото качество на продуктите, постигнато чрез покупката през миналата година на модерна поточна линия. БОРСОВА ТЪРГОВИЯ Акциите на "Дружба" АД са сред най-слабо търгуваните на фондовата борса. През миналата година на пода на борсата са сключени само 14 сделки общо с 1225 акции. Сделките са сключвани в диапазона 2 - 8 лева за брой, като общият оборот за м. г. по тази позиция е 3750 лева, или средната цена за периода е 3.06 лева. От началото на тази година са сключени 6 сделки при малки обеми на цени между 5.50 и 7 лева за бройка. В момента търсенето започва от 5.20 лева надолу, като неудовлетвореното търсене е за около 650 акции срещу само една оферта продава за 55 акции на цена от 7.15 лева. Въпреки че една пета от акциите се притежават от широк кръг инвеститори, търговията с книжата на разградското дружество е неликвидна. Това обяснява и широкия диапазон на сключваните през последните години сделки - често със счетоводни цели. ПРИВАТИЗАЦИЯ В края на октомври 1997 г. Агенцията за приватизация сключва договор за продажбата на 54 092 акции с "Дружба инвест" АД. Пакетът, представляващ 26.4% от капитала на дружеството, се продава на цена от 500 351 щатски долара. 15% от тази сума са платени в брой в деня на подписване на договора, а останалите 85% са разсрочени на 4 равни годишни вноски с едногодишен гратисен период. Основният пакет от 67% от капитала на дружеството е предназначен за продажба по схемата на масовата приватизация. Основен купувач на пакета е "Акционер фаворит холдинг" АД, който към настоящия етап притежава 49.92% от акциите. Остатъчният държавен дял от 6.6% е заделен за продажба при преференциални условия. Последната една държавна акция се пусна на приватизационния сегмент на фондовата борса като част от четвъртия централизиран публичен търг, който приключи на 18-и този месец. Бизнеспартньори и конкуренти: Клиенти 51% от продукция за миналата година е реализирана на вътрешния пазар, основно чрез дистрибуторски фирми. Един от основните клиенти на компанията е варненското "Вамо" АД, което е производител на двигателите "Перкинс" 3.152 и 4.236. 21% от продукцията на разградската компания се реализира в Румъния, която е най-големият външен пазар. По 10% се реализират в Украйна и Русия. Основен клиент на украинския пазар е "Автозаз - ДЕУ", която използва частите при производството на двигателите МЕМЗ 245/Таврия. На руския пазар клиент е АЗЛК - Русия, производител на двигателите УЗАМ 3317 и УЗАМ V2. Макар и по-слабо, "Дружба" има пазарно присъствие и в страни като Турция, Египет, Индия, Алжир, Сирия, Македония и др. Конкуренти "Дружба" АД е единственият производител в България на бутала, бутални пръстени и бутални болтове. Конкуренти в тази област са само фирми вносители. Пазарната позиция Основен предмет на дейност на "Дружба" АД е производството на бутала, бутални болтове и пръстени и алуминиеви отливки. Дружеството е разположено на площ от 106 декара. Произвежданата продукция намира широко приложение. Детайлите се използват при следните двигатели: FIAT, Peugeot, Renault, Mercedes, Ford, VW, Opel, BMW, Perkins, VAZ, Moskvich, Tavria, ZIL, Gaz, IFA, Kamaz, Dachia и др. Буталата могат да бъдат произвеждани в интервал с диаметър от 40 до 150 mm, а капацитетът на производство е 500 хил. бройки. Буталните пръстени са с размери между 50 ­ 150 mm и капацитет на производство от 4.500 млн. броя. От буталните болтове се произвеждат всякакви размери, като ограничението е до 350 бройки годишно. През последните години съотношението между продажбите на вътрешния и външния пазар е 50 на 50. Дружеството предлага възможност за производство на бутални комплекси и по документация или по мостри на клиента. От 1986 г. във фирмата е закупен и усвоен пълният лиценз за производство на бутални пръстени на немската фирма Goetze. SWOT анализ Силни страни Високо качество на произвежданата продукция; традиции и над 35-годишен опит в производството на бутала и детайли за тях; висококвалифициран персонал; единствен производител в страната на повечето от продуктите; възможност за производство на пълни бутални комплекти; високотехнологично оборудване. Възможности Бъдещо сътрудничество с цел доставка на продукцията за голяма европейска автомобилна компания; джойнт-венчър с голяма автомобилна компания. Слаби страни Слабо присъствие на международните пазари; липса на сертификата за качество ISO/TS 16949; липса на ясна маркетингова стратегия към чуждите клиенти. Опасности Загуба на пазари - както местни, така и външни.