Според експертите, увеличаващата се цена на растителните мазнини, а същевременно с това рязкото обезценяване на петрола, може да намали конкурентноспособността на био-горивата и да забави развитието на цялата индустрия.
„В момента не се забелязва недостиг на трапезни мазнини, но цената им вече се покачва неудържимо, заради търсенето на суровината за био-горива", коментира индустриален анализатор. „В момента палмовото масло вече е недостъпно за милиони хора в Индия и Китай, където покупателната възможност на населението е доста ниска", продължава той.
Суровото палмово масло, което е основната суровина за производството на био-дизел, в момента се продава за $554 на тон, след като скочи с 40% през 2006 г. Суровият петрол в момента струва $360 за тон (1 тон петрол = 7 барела), което е понижение с 34% от високите нива на $550 за тон през юли 2006 г.
Малайзия и Индонезия, които са най-големите производители на палмово масло в света, са си отделили по 6 млн. тона за направата на био-горива през изминалата година. Според специалистите обаче, на двете държави ще им трябва доста време да преработят суровината, тъй като нямат нужния производствен капацитет.
Според икономисти, в момента световното производство на палмово масло е достатъчно голямо, за да задоволи нуждите едновременно на хранителната и енергийната индустрия. На пазара на царевицата обаче, вече се забелязва рязко покачване на цените, заради търсенето й като суровина за производство на етанол.
„В момента кутия със зърнена закуска от 350 гр. в САЩ е продава за $2.79, но използваната царевица вътре е за 1 цент. Така че дори и да си представим, че царевицата поскъпне от $2 на $4, цената на зърнената закуска, ще поскъпне от $2.79 на $2.80 за кутия." Това коментира днес американски анализатор.
Според държавните институции в САЩ, страната ще може да произвежда достатъчно царевица през следващите години, за да задоволява нуждите на хранителната и етаноловата промишленост, както и да спазва договорите си за износ.
Европейската комисия, която си постави за цел 10% от всички автомобили до 2020 г. да използват био-горива е обявила, че потреблението на зърнени култури за гориво, няма да попречат на пазара на хранителни продукти.
„Европейският съюз може да произвежда по около 10-11 млн. тона рафинирано масло годишно, като три тона от него ще бъде за хранителната промишленост, а останалите 8 млн. тона за горива.", това са били думите на комисаря по био-горива към ЕС.
Според официални лица от Малайзия обаче, вече се вижда трайно забавяне на търсенето на палмово масло от хранително-вкусовата промишленост, заради високата цена. В страната са одобрени 75 производствени мощности за био-дизел, като Индонезия също е обзета от треската за био-горива.