„Горивен картел", обобщава от първата си страница „Капитал Daily"
Едно от най-дългоочакваните решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) вече е история - в България има картел при търговията с горива на едро. След месеци проучване и девет дни след последното си заседание по темата регулаторът излезе с решение само часове след като беше настойчиво помолен да побърза в петък от премиера Бойко Борисов.

Комисията твърди, че "Лукойл България", "Ромпетрол България", "Нафтекс Петрол" и "ОМВ България" са в картел. Според официалното съобщение КЗК е открила "забранено споразумение и съгласувана практика за определяне на цени, които по своята цел или резултат предотвратяват, ограничават или нарушават конкуренцията на пазарите за търговия на едро на бензин и дизелово гориво".

Санкция засега няма, няма и детайли от позицията, от които да се извади извод силна или слаба е работата на регулатора.

Всъщност решението на КЗК е половинчато и тепърва ще има развръзка, защото регулаторът само твърди. Четирите компании имат 30-дневен срок за възражение и прилагане на доказателства в своя защита, след което ще се излезе с финално решение. Тук съществуват две опции - да бъде решено, че има договаряне на цени и съответно да се наложат глоби, или пък компаниите да убедят регулатора, че няма задружно действие. Тъй като картелът е сред най-тежките нарушения на конкурентното право, в този случай не се прилага възможността за въвеждане на коригиращи мерки от фирмите, с които да се избегне евентуално глоба. По закон глобите при картел са максимум 10% от оборота за предходната година. За 2010 г. общите обороти на четирите компании са над 6.2 млрд. лв.

Антимонополният регулатор не дава и детайли как стига до извода за картела и какви доказателства е намерил. Ако се съди по секторния анализ, който стана причина за разследването, то съмнително е синхронното движение на цените на едро на четирите дружества.

Компаниите: Няма картел

Част от засегнатите компании оспориха веднага решението на КЗК. "Считаме, че що се отнася до "Ромпетрол България", твърденията на комисията са напълно неоснователни", обявиха в официално съобщение от "Ромпетрол България. За "Капитал Daily" търговският директор на дружеството Станимир Смилков коментира, че в компанията са силно изненадани от решението и че ще предоставят всички документи, които бъдат изискани оттам.

"В никакъв случай не мога да се съглася, че това е картел и то такъв, който завишава цената", коментира и управителят на "Нафтекс Петрол" Йордан Георгиев. По думите му компанията държи около 20% от търговията с горива на едро в България, които внася основно от средиземноморски рафинерии.

"В България има една голяма компания и всички се съобразяват с цената й, но в посока надолу - цените на горивата в България не са високи", категоричен е Георгиев. Той обвини КЗК, че не работи с факти, а "само слушат кой какво им обяснява за цените на горивата".
Още от статията на „Капитал Daily"

„България ще трябва да вдига още пенсионната възраст за жените", прогнозира от първата си страница „Сега"
Тежките пенсионни реформи у нас все още не са приключили, става ясно от Бялата книга за адекватни, сигурни и устойчиви пенсии на Европейската комисия. В нея равните условия за пенсиониране на жените и мъжете са сред основните препоръки на Европа към държавите членки.

В момента жените у нас се пенсионират три години по-рано, а идеята е след плавното вдигане на пенсионната възраст с по четири месеца на година, което започна от началото на тази, разликата да се стопи на 2 години. Предвижда се мъжете да се пенсионират на 65 г. при 63 г. и 4 месеца в момента, а жените - на 63 г. при 60 г. и 4 месеца сега. Жените имат право на пенсия и след по-кратък изискуем стаж - 34 г. и 4 месеца в момента при 37 г. и 4 месеца за мъжете. Той също ще нараства в следващите години с по 4 месеца, докато стане съответно 37 г. и 40 г.

Заради по-малкия трудов стаж, част от който дори е неизработен, тъй като е за гледане на дете или на болен в семейството, а това влияе негативно върху размера на пенсиите, в момента жените получават много по-малко пари за старост в сравнение с мъжете. За 2010 г. например българските пенсионерки са получавали средно по 217 лв., а пенсионерите - 327 лв. В Европейския съюз отчитат, че тези по-преференциални условия за пенсиониране всъщност са вид дискриминация спрямо жените, които не могат да получават адекватни пенсии и 22% от тях след 75 години са застрашени от изпадане в бедност.

Комисията настоява още за реформиране на схемите за ранно пенсиониране. Реално обаче предложенията на Европа не са свързани толкова със защита на социалните права на хората, работещи при тежки условия, а с орязването им така, че ранното пенсиониране да стане непривлекателно. Предлага се например работодателите да поемат всички или поне значителен дял от разходите за обезщетения при ранно пенсиониране. На практика това в България е така - допълнителната вноска от 12% за най-тежкия труд и 7% за втора категория в професионалните фондове, които от 2015 г. трябва да започнат да изплащат ранните пенсии, е изцяло за сметка на работодателите.
Още от статията на „Сега"

„Добрев с дебют в Анкара", четем от първата страница на „Стандарт"
Икономическият министър в оставка Трайчо Трайков няма да участва в изнесено заседание на правителството в Анкара утре, научи "Стандарт". Въпреки че е бил включен в делегацията, след отстраняването му от кабинета той е бил заменен за самолета с бъдещия си наследник Делян Добрев. В делегацията обаче Добрев е отбелязан като зам.-министър, тъй като парламентът ще ремонтира правителството в сряда, ден след визитата в Турция. Премиерът Бойко Борисов ще води Добрев, за да се запознае той с колегите си в Анкара, с които предстои да координира важни енергийни проекти.

Засега е ясно, че осем министри ще пътуват с министър-председателя. В последната минута е била включена и екоминистърката Нона Караджова. В България остава вицепремиерът Симеон Дянков, защото държавата не може да е без управленци.

В изнесеното заседание ще се включат още министрите Цветан Цветанов, Николай Младенов, Ивайло Московски, Лиляна Павлова, Мирослав Найденов, Тотю Младенов и Вежди Рашидов. Заедно с Цветанов в турската столица ще са и шефът на ГДБОП Станимир Флоров, и шефът на Гранична полиция Захари Пенов.

Акцент на визитата ще са газовата връзка в Турция и доставките на синьо гориво от Баку. Именно там се очаква премиерът да кацне в края на март. Още не е ясна датата на визитата.

Делегацията за Анкара ще излети към обяд от София. Програмата предвижда полагане на венец в Мавзолея на Ататюрк, среща с президента Абдуллах Гюл, среща "на четири очи" между Бойко Борисов и домакина му Реджеп Тайип Ердоган, пленарна среща на двете делегации, подписване на споразумения. Официалната вечеря ще е 90 мин.
Още от статията на „Стандарт"

„Новият главен икономист", представен от „Капипал Daily"
Без значение колко смислено или не беше освобождаването на министър Трайчо Трайков, погледнато напред, по-важно за индустрията и енергетиката, а и за цялата държава е какво ще свърши бъдещият титуляр Делян Добрев. Той има малко над година до края на мандата на това правителство и ще му е нужен летящ старт и бързи решения. И ако в енергетиката вече има натрупана експертиза и мнение, в икономиката позициите и действията му ще се градят тепърва.

Наследството, което получава, не е лошо, защото много от важните задачи вече са задвижени. Проблем е, че подкрепа трябва да му оказват две също пресни назначения - зам.-министрите Жулиета Хубенова (ОП "Конкурентоспособност") и Димитър Чохаджиев (с ресор икономика).

Икономическите задачи

Ако трябва да се обобщят спешните задачи на Добрев в сектора, сред тях със сигурност ще попаднат усвояването на евросредствата по програма "Конкурентоспособност", подговяните от месеци стимули, които да привлекат повече чужди компании, както и приватизацията.

В първите си интервюта през уикенда той очерта като топ приоритет именно привличането на чужди инвеститори в сектори с висока добавена стойност. Добрев говори за законодателни промени, които да увеличат правата на агенцията за инвестиции. Такъв проект има изготвен от месеци в министерството, включително и с повече стимули за привличане на проекти. Ако той обаче не се придвижи бързо от правителството и парламента, няма да може да се приложи и грам от предвиденото, т.е. дъжд от инвеститори няма да има.

Другата спешна мярка е максимално бързо да се задвижат т.нар. нисколихвени заеми по програма "Конкурентоспособност" за 200 млн. евро. При почти спрялото кредитиране от страна на банките това ще е един от малкото начини да се финансира (при това изгодно) бизнесът.

От официалните изявления на Добрев се разбра също, че подкрепя борсовата приватизация на миноритарен дял от "Български енергиен холдинг", за да стане управлението по-прозрачно и да се осигурят приходи за бюджета. Министърът ще трябва да поведе и приватизацията на ВМЗ - Сопот, и "Кинтекс", за които се говори от години. А защо не и да предложи още държавни дялове и активи - например "Слънчев бряг".

Добрев ще трябва да доведе докрай и някои вече започнати мерки за подобряване на бизнес средата. До септември министерството трябва да е готово с новите методики за изчисление на държавните такси, така че да са разходоориентирани, което ще снижи и цените им.
Още от статията на „Капитал Daily"

„Невидим четец точи банкомати", предупреждава от първата си страница „Монитор"
Невидим четец, разработен от спецове по електроника, е най-новият и модерен начин за източване на банкомати у нас. Устройството, направено от специална титанова сплав, е по-тънко от милиметър, прилича на дебитна карта и се слага в отвора за истинската, съобщиха пред „Монитор" специалисти, поддържащи машините за пари.

След поставянето на „машинката" тя остава в леглото за картата. Така клиентът по никакъв начин не забелязва, че вътре в банкомата има капан, а всяка следваща карта, с която се теглят пари, се записва. Батериите позволяват на устройството да бъде в режим на работа до 72 часа, което означава, че ако банкоматът е с голям поток от хора, могат да бъдат откраднати данните от 200-300 карти.

След това бандитите го вадят с помощта на пинцета и си тръгват с информацията.

Предполага се, че в основата на изобретението е човек, който има дългогодишен опит с поддръжката на банкомати, тъй като устройството не само е направено от специален метал, но и успява да преодолее всички защити на банкоматите, които не са малко.

Тъй като е изключително тънък и имитира всички защити, новият скимер (устройство, копиращо данните от магнитната лента-б.а.) остава в банкомата, без машината за пари да реагира, което го прави особено опасен. Заради малките си размери се смята, че устройството е дигитално и може да му се сложи парола, така че само производителят да има достъп до откраднатата информация. На черния пазар подобен уред не би се продавал на цена под 10 000 долара, обясниха запознати.

В същото време разследващите вече имат достатъчно основателни предположения да смятат, че бандитите, занимаващи се с източване на чужди сметки, са успели да пробият и защитата на по-старите банкови карти. Причината за това е, че у нас се използват първо поколение чипове, които най-лесно се преодоляват.

"Самият чип условно може да се раздели на зони - едната съдържа информация, подобна на електронния подпис, докато в другата се съдържат данни за картата. Ако бандитът успее да открадне ПИН кода, може да копира и чипа на картата и пак да я източи, коментираха специалисти.
Още от статията на „Монитор"

"Идва вълна от фалити на превозвачи", е едно от водещите заглавия на „Труд"
Горивата сигурно са полудели. Зареждането на резервоара с бензин или дизел гълта цяла една пенсия, а всички видове транспорт поскъпват. Именно промените в цените на горивата и транспорта пък са удобното обяснение за куп други поскъпвания - завърта се инфлационна спирала, която трудно може да бъде овладяна.

"Само през последните две години една пета от нашите членове фалираха. Скъпите горива могат да ускорят лавинообразно този процес", заяви пред "Труд" зам.-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов. Според него в момента само делът на горивото вече е достигнал 50% от общата себестойност на превозите.

"В нашия сектор междуфирмената задлъжнялост непрекъснато се увеличава и в момента между извършването на превоза и плащането срокът е почти три месеца. Стане ли бум в средата на веригата, ще стигнем до ефекта на доминото и ще има вълна от фалити", категоричен е Лалов.

Според него за разлика от автобусните компании товарните превозвачи имат много по-малко възможности да си вземат парите навреме и да претендират увеличени разходи.

В автобуса се сменя цената на билета и клиентът избира да се качи или не. При нас договорите с големите клиенти са дългосрочни и е фиксирана цена на превоза, която не може да се променя. Освен всичко друго тази цена е нищожна, тъй като за всеки клиент се конкурират 10-15 превозвачи, част от които са от сивата икономика, обяснява Лалов. Според него в момента в България няма адекватна транспортна политика и бъдещето на сектора не е розово.
Още от статията на „Труд"

"България 2020: По-малко бедни и обратно на село" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
"Към 2020 г. България e държава с конкурентоспособна икономика, осигуряваща условия за пълноценна социална, творческа и професионална реализация на личността чрез интелигентен, устойчив, приобщаващ и териториално балансиран икономически растеж."

Това е визията на България според правителствения проект на националната програма за развитие. Първият вариант на стратегическата рамка до 2020 г. бе публикуван за обществено обсъждане, което трябва да продължи до 23 април. Стратегията е изготвена от Съвета за развитие към Министерския съвет, в който участват всички министерства. Той бе създаден през юни 2010 г. с цел да подготви документа.

Повишаване на жизнения стандарт на българите, изграждане на инфраструктурата и създаване на конкурентоспособна и иновативна икономика са трите големи цели, които си поставя стратегията "България 2020". Как ще бъдат постигнати, е разписано върху 86 страници, като са изброени 46 приоритета. Почти липсват поставени конкретни измерители за това кога и как дейностите по тези мерки ще се считат за изпълнени.

През 2020 г. в България ще има 260 000 бедни по-малко, отколкото в момента. Няма данни колко са в момента. Според различни неофициални измервания техният дял е около 20-25% от населението на страната.

Селата отново да станат примамливи за българите и хората да се върнат в тях, е също една от целите, които са поставени в стратегията. Това според авторите й може да бъде постигнато, като се подобри състоянието на местната инфраструктура, развитието на малки туристически услуги в селските райони и използването на възобновяемите енергийни източници.

Правителственият документ предвижда и да разтовари държавната администрация от част от задълженията й и да ги прехвърли на общините. Така би трябвало хората да могат да получават услугата на място в региона си и освен това ще носи допълнителни приходи на общините.
Още от статията на „24 часа"

"С над 12% поскъпва природният газ от 1 април, бизнесът против увеличението", пише на първата си страница „Класа"
Природният газ у нас ще поскъпне с над 12% от 1 април, заяви пред БНР Ангел Семерджиев, председател на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. По думите му в момента не се наблюдава намаление на цените на нефта по международните пазари, нито на курса на долара спрямо еврото. Това са и двата основни параметъра, които определят цените на синьото гориво у нас.

Стойността на природния газ у нас се формира на базата на цените на мазута и газьола на средиземноморския пазар за девет месеца назад. За този период обаче няма успокояване на цените както очаквахме, каза Семерджиев. Ако през лятото се постигне намаление на цената на горивото, доставяно от „Газпром", то природният газ веднага ще поевтинее.

От „Булгаргаз" поискаха синьото гориво да поскъпне с над 25%, но от ДКЕВР бяха категорични, че няма да позволят подобно увеличение.

Категорично сме против поскъпването на природния газ с 12,73%, както предвижда ДКЕВР, коментираха вчера от Българската федерация на индустриалния и енергийния капитал. Според организацията не съществува механизъм за хеджиране на риска на ценовите промени, който ДКЕВР прави на всеки три месеца. Посоката на индексация на цените на газа е винаги нагоре, а това значително утежнява работата на производствените предприятия. Подобни увеличения единствено намаляват конкурентоспособността на предприятията, коментират от БФИЕК. Поскъпването на природния газ се е трупало през последните години и е било в ущърб на предприятията. Сега това натрупване е изяло резервите на дружествата и новото увеличение ще доведе до свиване на производства, фалити, загуба на работни места, смятат от организацията.

Икономиката на страната не е устойчива при липсата на предвидимост относно цената на природния газ. Подобен скок в цените ще доведе и до влошаване на външнотърговския баланс на страната. Поскъпването удря най-силно химическата промишленост и части от тежката металургия. В момента страната ни продава значително по-скъпи торове за земеделието, отколкото Русия и Украйна.
Още от статията на „Класа"

„Сметката за парно е колкото наем на жилище", разкрива „Сега"
Централното парно отопление от началото на годината стана толкова скъпо, че изяжда месечния наем за цял апартамент. Това показват изчисленията на сайта imot.bg.

Според статистиката на "Топлофикация"-София за януари и февруари, когато сметките за парно биха всички рекорди, над половината абонати на дружеството трябвало да платят до 150 лв. месечно. Оказа се обаче, че 5% от потребителите в столицата имат фактури за над 300 лв. за февруари. А една трета от ползвателите на топлинна енергия пък трябва да платят между 150 и 300 лв. - суми, които се равняват на един месечен наем.

Справка в сайта imot.bg показва какъв тип апартамент в столицата може да наемете срещу месечната си сметка за парно. Към момента в София се предлагат близо 1400 гарсониери с месечен наем до 300 лв. До тази сума може да се наемат и двустайни жилища - в момента има над 700 оферти, за които се иска наем под този таван. За същата сума могат да се намерят дори тристайни имоти - има 55 такива предложения. 300 лв. е месечната рента например на необзаведено тристайно жилище от 76 кв. м в "Лозенец" на бул. "Арсеналски", както и апартамент от 90 кв. м също без мебели в централната част на града.

В ценовия диапазон между 301 и 400 лв. се оферират 2100 двустайни жилища, посочват от imot.bg. Само в центъра на София обявите в този ценови диапазон са над 200. Напълно обзаведен апартамент от 68 кв.м се отдава за 370 лв.

Броят на гарсониерите с месечен наем между 301 и 400 лв. е 750, а тристайните имоти са почти 500.
Още от статията на „Сега"

„Реактор на "Белене" работи в руска централа за наша сметка, обяви Добрев", пише „24 часа"
„Реакторът на първи блок на АЕЦ "Белене" вече работи в една руска централа. Всички разходи са за българската страна. Много малко пари взехме за това, което дадохме", каза по БНР номинираният за министър на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.

Според Добрев ситуацията отново е тежка, защото има конкурс за довършване на централа, получена оферта за строителство на нова централа и е взето решение за параметрите по сделка за строителство й, без да се знае цената.

„Трябва да получим анализ от HSBC, да изложим фактите пред обществото и да вземем решение какво ще правим по този проект. Реактор в АЕЦ "Козлодуй" е възможност, но най-важното е да имаме диверсификация", смята Делян Добрев. Той добави, че се надява до месец да бъде готов анализът на най-голямата европейска банка HSBC дали в региона ще се търси тази електроенергия и колко ще струва.

Възможност за "ГОРУБСО - Мадан", освен концесионерът да намери средствата и да плати заплатите, би било споразумението с друг инвеститор. "Ако стигнем до отнемане на концесията, след това има процедури, които ще оставят хората без работа за няколко месеца", посочи Добрев.
Още от статията на „24 часа"

"Застрахователите ще ни мотаят до 55 дни", съобщава „Стандарт"
Край на безкрайното чакане застрахователят да ни изплати обезщетение. От влизането в сила на измененията в Кодекса за застраховането, които в момента се подготвят от работна група, компаниите няма да могат да ни мотаят и бавят изплащането на парите под претекст, че трябва да представим още един куп документи и бележки. Едно от основните нововъведения в нормативната уредба ще бъде, че допълнителни документи може да се изискват най-много 55 дни след завеждане на щетата, независимо дали говорим за огънат калник, счупена ръка, наводнено жилище или нещо друго. Целта е да се сложи максимален срок, в който да получим парите си от застрахователя. Промените ще улеснят потребителите на застрахователни услуги, тъй като в момента от компаниите могат до безкрайност да изискват нови документи, за да ни изплатят обезщетение, обясниха пред "Стандарт" близки до работната група. Нерядко се случва и поради дългото забавяне хората да са намерили пари и да са си решили проблема много преди да си получат полагащото им се обезщетение.
Още от статията на „Стандарт"

"След одобрение на ЕК прехвърляме 122 млн. евро за общински проекти", информира „Класа"
Очаква се одобрение на Европейската комисия за прехвърлянето на 122 млн. евро неусвоени средства от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за общински проекти, целящи развитие на услугите и икономиката в селските райони. Това съобщи на семинар в Банско зам. изпълнителният директор на фонд "Земеделие" Десислава Тодорова. Българската страна е поискала от комисията това прехвърляне на средства, за да усвои повече средства от ПРСР през първия програмен период от 2007 до 2014 г., и е получила уверение, че искането ще бъде удовлетворено. Общият бюджет по мярка 321, финансираща основни услуги за населението и икономиката в селските райони, е 369,483 млн. евро, или близо 723 млн. лв., уточни Слави Кралев от дирекция „Директни плащания и пазарна подкрепа" в земеделското министерство. Досега са постъпили 752 заявления за финансова помощ за 2,7 млрд. лв. Изплатени са 213 проекта за 342,722 млн. лв. субсидии.

По мярка 322 за обновяване и развитие на селата бюджетът за целия програмен период е близо 327 млн. лева. Подадени са 522 заявления със заявена финансова помощ от около 586 млн. лв., съобщи експертът от МЗХ. Сключените договори са 268 за 252 млн. лв., а изплатените до момента средства са 128 млн. лв. за 221 заявки. По двете мерки на ПРСР - 321 и 322, се предвижда увеличен размер на авансовото плащане и безлихвен заем за изпълнителите на проекти до тяхното приключване. Друга отстъпка към общините е и приемът на заявления за подпомагане при липса на част от изискуемите документи, чието издаване зависи от общините, съобщиха от фонд „Земеделие". До края на април ще приключи одобрението на проектите по мярка 313 за туристическа дейност на общините. Ресурсът по тази мярка е 10 млн. евро, или 20 млн. лева, а таванът за един проект е до 200 хил. евро, уточниха още от фонда.

Досега най-много проекти по мярка 321, които фонд „Земеделие" получава, са свързани със строеж и ремонт на пътища, ВиК съоръжения, спортни площадки, читалища, църкви, уточни Владислав Цветанов, експерт в МЗХ. Като най-честа причина за отхвърляне на проекти от фонд „Земеделие" посочиха липсата на наличен финансов ресурс. Друга често повтаряна грешка, допускана от общините, е, че предлагат проекти, свързани с извършването на текущи ремонти, а тази дейност е недопустима за финансиране.

Политиката за развитието на селските райони през следващия програмен период, обхващащ времето от 2014 до 2020 г., предвижда опростяване на схемите за финансиране и съгласуване на програмите със стратегията „Европа 2020", съобщи Мая Нинова, експерт в Дирекцията за развитие на селските райони в агроминистерството. Многогодишната финансова рамка на ЕС ще бъде финансирана с общо 386,9 млрд. евро, като се запазват средствата в номинални размери на нивата от 2013 г. Предвижда се намаление на общия бюджет за субсидиране на земеделието в ЕС. Общоевропейска стратегия предвижда осъществяване на интелигентен икономически ръст на базата на наука и иновации, защото континентът изостава от темпа на развитие от останалите страни, отбеляза още Нинова. В новия програмен период в Общата селскостопанска политика се предвижда мерките от ПРСР, които сега са 42, да бъдат намалени наполовина, както и отпадане на отделните оси по програмата. Така на практика държавите членки могат да изработват тематични подпрограми, които ще обединяват няколко програми от структурните, кохезионния фонд или от ПРСР.
Още от статията на „Класа"

"Пак искат да отпадне стикерът за Гражданска", информира „Монитор"
Идеята, която се лансира от години - да бъдат премахнати стикерите за задължителната застраховка „Гражданска отговорност", отново е на дневен ред. Тя ще бъде застъпена в предложения за промени в Кодекса за застраховането, които ще бъдат внесени за разглеждане в парламента през тази година. Това става ясно от програма за защита на потребителите на небанкови финансови услуги, публикувана на сайта на Комисията за финансов надзор (КФН).

Стикерите по „Гражданска отговорност", които се лепят на предното стъкло на колата, станаха задължителни през 2006 г. Целта беше да се улесни КАТ при проверка на пътя и да се повиши обхватът на застраховката.

С премахването на лепенките ще се понижат разходите на застрахователните компании, пише в програмата на КФН. В момента стойността на стикерите е калкулирана в крайната цена на застраховката. Тя е около 1,50 лева, а средната цена на застраховката „Гражданска отговорност" у нас е между 200 и 250 лева.

В промените в Кодекса за застраховането ще бъде регламентирано въвеждането и на т. нар. бонус-малус система. Идеята е стриктните шофьори да плащат за „Гражданска отговорност" по-малко, а тези с нарушения - повече. Това ще стане чрез разработването на система за коригиране на застрахователната премия в зависимост от поведението на шофьора на пътя и причинените щети.

Процедурата за изплащане на обезщетения по всички видове застраховки също ще бъде облекчена, става ясно от програмата на надзорния орган.

Предвижда се при настъпване на застрахователно събитие, компаниите от бранша да могат да изискват допълнителни документи в рамките само на 55 дни. Причината е, че в момента много застрахователи изискват необосновано още и още доказателства от пострадалите. „Това в някои случаи води до пълна неопределеност във времето и се използва единствено за отлагане на изплащането на обезщетението", посочват от КФН.

Ще бъде променен и подходът при определяне на лимита за отговорност при неимуществени вреди. Таванът ще бъде 5 млн. лева при пътно-транспортно произшествие и ще се определя само на база събитие, без да се взема предвид броят на пострадалите.

В момента за неимуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт лимитът е 2 млн. лева за събитие, в което има само един пострадал. Ако потърпевшите са повече, минималната застрахователна сума е 10 млн. лева.
Още от статията на „Монитор"