Идеята за производство на евтини автомобили не е нова. Тяхното производство за първи път се популяризира по време на икономическия бум в Европа през 1960 г. Тогава се създават култови модели като станалия по-късно символ на Великобритания автомобил Mini.

Днес може да се каже, че настъпва нова ера на производство на ниско-бюджетни автомобили, които ще окажат драматичен ефект на икономиката в Азия. От известно време пазарните специалисти твърдят, че ако в Азия започнат да се конструират подобни „евтини" модели, страната която ще ги произвежда ще е Китай. В момента обаче, фокусът започва все повече да се измества към Индия, страна с ужасяваща пътна мрежа, но с огромни чуждестранни инвестиции.

Миналата седмица, правителството в Западен Бенгал одобри строителството на нова фабрика край Калкута. След по-малко от 18 месеца, ако всичко върви по план, първият модел на новата евтина кола ще трябва да излезе от поточната линия. Фирмата, която стои зад проекта е Tata Motors, която е част от Tata Group, фирма с едва няколко годишен опит на пазара на автомобили. Tata Group има много добра репутация в Индия и е известна с това, че лесно се справя с всякакви препятствия, както и има доста добри финансови ресурси. Очакванията за тези автомобили са толкова големи, че другите индийски щати се конкурират взаимно, кой да прибере поръчката за следващото автомобилно предприятие.

Първият опит на новия автомобил беше проведен миналия месец на изпитна площадка край Мумбай. Трябва да се отбележи, че това не е по-евтин вариант (копие) на съществуваща кола, а по-скоро изцяло нов модел. С монтирания си отзад двигател с мощност 30 конски сили (!?), четири пътнико-места и възможност за избор между вариант с 4 или с 5 врати, това е една доста евтина и сравнително удобна кола, според Рави Кант, който е изпълнителен директор на Tata Motors. Най-голямата екстра в случая е цената на автомобила. Моделът е известен с прозвището си „автомобил за един лах" - един лах е равен на 100,000 рупии или около $2,100. Това е била цената на проекта, когато първо е бил създаден преди 4 години, като според компанията днес цената ще е около $3,000 без данъците.

Цената е на половина от тази на най-евтиния автомобил, който в момента се продава в Индия- румънската Дачия Логан. Но възможно ли е това? Tata пусна на пазара миналата година, евтина версия на лекотоварен камион „Асе" за сумата от $2,500. Тогава той се произвеждаше в ограничени бройки и се разпространяваше само в три щата, но търсенето става все по-голямо, а с това започва да расте и производствения капацитет.

Най-големият конкурент на Тata в района е Maruti, които изразиха сериозно съмненията си, че кола за малко над $2,000 ще издържи тестовете за сигурност и вредни емисии. Именно това е и причината, поради която камионът Асе не се изнася в чужбина, а се продава само на вътрешния пазар. Въпреки, че машината изхвърля изгорели газове със сравнително ниско съдържание на въглероден диоксид благодарение на малкия си двигател, изискванията за сигурност са под всякаква критика. Смъртността по пътищата в Индия, както и качеството на въздуха стават все по-голям проблем в страната.

Въпреки всичко, Tata Motors си продължава проекта за кола за „един лах", като все повече става ясно, че и други фирми ще ги последват. Малката компания Bajaj, която е известна със своите триколки в Индия, в момента разработва идеята за ниско-бюджетен автомобил на базата на мотоциклетен двигател. В Пакистан например, фирмата Transmission Motor Company вече произвежда маломощни автомобили, като ги продава на цена от $2,200 и има износ за страни като Судан, Катар и Чили.

Контрастът между индийското производство и това на китайски автомобили е стряскащ. До скоро, много от китайските марки автомобили бяха точни копия на модели произведени от големи световни производители. Някои дори си позволяваха да слагат предницата на един модел, като я комбинират със задницата на друг, за да изглежда като нова разработка. Подобни шокиращи гледки бяха евтини за производство, но разрастващото се търсене и потенциален износ за други страни изисква нов подход.

Липсата на качествена инженерна подготовка на китайските производители, прави създаването на нов модел автомобил ако не непосилна, то поне изключително трудна задача. В момента Китай започват да произвеждат собствени уникални модели, но трудностите започват да стават прекалено големи. Именно за това плановете на двата автомобилни гиганта в Китай- Chery и Geely, за износ на автомобили в САЩ и Европа се отлагат от 2007 г. за няколко години по-късно.

За индийската промишленост обаче, най-голям проблем няма да е чуждата конкуренция, нито екологичните норми или тези за безопасност, а претрупването на пътищата с много и овехтели автомобили. Пътната инфраструктура на страната бавно се подобрява, но е трудно тъй като се използва изключително интензивно. Тъй като пътните артерии стават все по-претоварени, а задръстванията в градовете непреборими, може да се окаже след година-две, че пазарът е пренаситен с автомобили и ще се търсят други методи за предвижване. Какво ще стане с фирмите произвеждащи евтини автомобили, само времето ще покаже!