За сделката между Microsoft и Yahoo се говори поне от няколко години, но като че ли в петък, най-накрая станахме свидетели на първата по-сериозна стъпка към това обединение. В края на миналата седмица, от интернет компанията Yahoo съобщиха, че са получили директно предложение за покупка от Microsoft при цена $44.6 млрд. По този начин, мега-сделката оценява една акция на Yahoo на $31 или с 62% премия над последното ниво при затваряне от четвъртък.

В писмото си до Yahoo, изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър, припомня за незавършените две предишни оферти за сливане. Тогава от интернет гиганта Yahoo са отказали, тъй като са били обнадеждени за бъдещото развитие на новата рекламна система Panama, която е трябвало да им даде сериозен тласък в борбата с конкурента Google. За съжаление, нововъведението се оказало неуспешно, заради което изпълнителният директор Тери Семел е бил принуден да напусне поста през юни 2007 г.

На негово място дойде Джери Йанг, който е и един от основателите на Yahoo. Новият ръководител обеща преди половин година, да възстанови лидерската позиция на компанията. Това обаче, за сега са само добри пожелания, тъй като последните финансови резултати показват доста разочароващо ниво на печалбата, а акциите достигнаха четиригодишно дъно в четвъртък. Фирмата стигна до там, че предприе съкращения на над 1000 души от персонала, което представлява около 7% от всички заети в компанията хора. Именно в тези неспокойни води, Microsoft видя възможност за постигане на дългогодишната си цел.

Името на Google не се споменава никъде в писмото на Балмър до Йанг, но на всички е ясно, че именно борабата за рекламния пазар на големите играчи в сектора, е продиктувало предложената оферта на Microsoft. "Днес пазарът е доминиран от един основен участник, който непрекъснато се разраства чрез закупуване на по-малки компании", пише Балмър. Сливането на участник номер две на пазара на реклама в интернет - Yahoo и номер три - Microsoft, кара ръководството на компанията от Редмънт да вярва, че така ще осигури нужния потенциал за борба с първия в класацията.

В момента Google държи пазарен дял при търсещите машини от 66%, в сравнение с 21% на Yahoo и 7% на Microsoft (през MSN и live.com). Лошата новина е, че през последната една година, двете по-малки компании забелязаха сериозен спад в пазарния си дял, за сметка на този на Google.

Защо е толкова важно, всички хора да ползват точно вашата търсачка? Колкото по-голям брой хора влизат на вашата страница, толкова по-голям брой рекламодатели можете да привлечете. Или както г-н Балмър описва преимуществата на новото партньорство: "Докато интернет рекламния пазар се разраства, ще продължават да се увличават и предимствата пред по-големите играчи в бизнеса, чрез съкращаване на разходите и увеличаване на производителността".

Според анализатори, Microsoft прави отчаяни действия за завоюване на по-голям пазарен дял, тъй като основната им дейност (по производство на софтуер) е силно заплашена от производителите на програми с отворен код. От друга страна, почти монополното положение на Google в рекламния пазар, предоставя огромни възможности за формиране на потребителска култура сред населението. Последното звучи особено лицемерно, имайки предвид същото монополно положение на Microsoft, само че на пазара на софтуер.

Каквото и да реши Yahoo, неговите акционери вече са достатъчно щастливи, тъй като в последния работен ден на седмицата, акциите на интернет компанията скочиха с близо 50%. Съсобствениците на Microsoft едва ли ще бъдат толкова ентусиaзирани, тъй като си представят създаването на една огромна и тежка структура, която трудно ще бъде контролирана и насочвана в правилната посока. Скептиците пък са на мнение, че Гейтс и Балмър плащат прекалено скъпо за компания като Yahoo, която е изпаднала в сериозни затруднения. Все пак, решението на двете фирми да се слеят, е сериозен сигнал за огромно преструктуриране в сектора, като в идните месеци ще продължим да следим с интерес случващото се на интернет рекламния пазар.