Очаква се най-голямата компания производителка на софтуер в света, да плати $240 млн. за 1.6% от Facebook. На пръв поглед това е много малък дял, но пък от друга страна, дава ясна представа за истинската цена на три-годишната компания водена от току що завършилия студент Марк Цукерберг. По елементарни изчисления, сайтът Facebook може спокойно да бъде продаден за феноменалните $15 млрд., цена която анализаторите определят като безумна.
Microsoft навярно са преценили, че нямат друг избор, освен да се намесят на интернет рекламния пазар час по-скоро. През последните три години, фирмата на Бил Гейтс окончателно прие факта, че продажбата на лицензи за софтуер, е бизнес с все по-намаляващи печалби, като бъдещето е в интернет рекламата. За момента обаче, Google остава лидер в тази пазарна ниша, което в никакъв случай не се харесва на свикналия да бъде първи Microsoft.
Софтуерният гигант започна да проучва доста стабилно пазара за евентуални сливания и поглъщания с фирми изградили вече рекламна мрежа в уеб-пространството. В последно време обаче, Google успяваше да развали всеки план за стратегическо обединение на Microsoft в интернет. Последните сделки на Google бяха за AOL и за MySpace - най-голямата социална интернет мрежа в света. Припомняме, че миналата година порталът за размяна на видео-файлове YouTube също стана част от империята Google. При това феноменално увеличаване на рекламната мощ от страна на довчеращната интернет търсачка, Microsoft нямаше как да не се стресне.
През май, фирмата от Редмънд, щата Вашингтон, закупи онлайн-рекламната агенция aQuantive за рекордните $6 млрд. Това беше и най-голямата покупка на бизнес организация в историята на Microsoft. В последствие фирмата на Бил Гейтс пожела да закупи целия продукт Facebook, но за нещастие основателят му Цукерберг се оказа костелив орех и предпочете да запази контрола над бизнеса си. Facebook обаче се нуждаеше от допълнителен капитал, за да продължи да се развива, а Google се навърташе заплашително близо до създателя на сайта и започваше да го ухажва с щедри предложения. Именно тогава Microsoft не издържа на напрежението и предложи изключително висока цена за едва 1.6% дял от Facebook.
Незабавната печалба за Microsoft, освен че успя да отдалечи Google от Facebook, е че задълбочи присъствието си на вече развит рекламен пазар в интернет. Миналата година, Microsoft подписа договор за съвместна работа с Цукерберг, с който се задължава да плаща определен процент от печалбата си от реклама реализирана посредством сайта на територията на САЩ. Така Microsoft придоби ексклузивни права върху продажбата на рекламно място върху свръх-популярния портал за социални контакти. С подписания договор от тази седмица, Microsoft се превърна и в единствен рекламен брокер на Facebook и на международния пазар. Това се очаква да увеличи шансовете на компанията, да се стане равностоен конкурент на Google.
23-годишният Цукерберг и останалите по-малки инвеститори в проекта му, спечелиха най-много от конкурентната битка между великаните Microsoft и Google. В момента основателят на Facebook разполага с $3 млрд. на хартия, които във всеки един момент би могъл да получи чрез продажбата на дела си в компанията. Google обаче няма да страда много. Растеж му нагоре и все нагоре изглежда още по безкраен в този момент. Собствената му интернет социална мрежа Orkut, се справя отлично в развиващите се пазари, което може да изиграе лош номер на Facebook на световния рекламен пазар.
Проблемите на третия голям играч на рекламния пазар са най-големи. Yahoo! изглежда отчаян, след като Google води с размазваща преднина както в услугата уеб-търсачка, така и на рекламния пазар. За разлика от Microsoft обаче, Yahoo! си няма допълнителни доходи от продажба на софтуер, а финансовото му положение започва да става критично. Миналата седмица, Yahoo! прекрати дейността на уеб-мрежата си за социални контакти Yahoo 360°, което мина незабелязано от световната бизнес общественост. На световната инетрнет сцена вече греят само две имена и те са Google и Microsoft.
Facebook*- Годишненик на випуска със снимки и информация за отделните студенти, който се раздава на абсолвентите в американските висши учебни заведения. Аналогът му в средното образование се нарича Yearbook.
Danger
на 28.10.2007 в 17:19:23 #2"вариетивност" ?
jouie
на 28.10.2007 в 16:37:36 #1Хахахахха. Няма такъв коментар. Според мене Микрософт го правят това, или по-скоро им се позволява, за да се завърне балансът в нет пространството. Трябва вариетивност спрямо Гуугъл. Прекаляват и стават прекалено мощни.