Какво представлява партньорството базирано на принципа „бизнес ангели", което предлага ръководената от вас компания „Тива Плюс"?

На ниво концепции партньорството, предлагано от „Тива плюс" представлява споделяне на успешен бизнес модел със съмишленик, с крайна цел мултиплициране на успеха. Като относно  действията се изразяват в подкрепа на новосъздадена компания в областта на спедицията, с крайна цел бърз и успешен старт и стабилно развитие.

С какво вашият модел на партньорство се различава от франчайзинга?

За разлика от франчайзинга, където има обвързващ договор и хиляди задължения между две компании, ние изграждаме партньорство като съдружници в една компания, на пропорционален принцип. Другите разлики са свързани със свобода с която разполагат нашите партньори,  както икономическа, така и свобода на инициативата -  и изразяваща се в отсъствието на задължителни процедури. Споделените от нас добри практики служат за основа, а не обхващат в детайли и изцяло спедиторската дейност. Моделът оставя място за творчество и креативност от страна на предприемачите.

Иван Иванов е завършил икономика в Стопанската академия в Свищов, магистър по управление на промишлеността и магистър по счетоводство. Заемал е длъжността финансов директор в голяма спедиторска компания. От 1999 г. е управляващ съдружник в „Тива Ком", водеща спедиторска компания в България и лидер в направлението Русия. Има изграден собствен логистичен център на 200 метра от Дунав мост.
Основен двигател на „Тива Плюс" компанията, специализираща в нови модели в спедицията - „бизнес ангели в спедицията", „виртуален транспортен отдел" и др.

Как се развива този модел в сектора на спедицията в други европейски страни и по света?

Франчайзинговият модел в спедицията и транспорта е добре развит, както  в САЩ така и в ЕС,  но само на ниво изграждане на спедиторски кантори и агенции за физическа обработка на транспортни документи. Проектът на „Тива Плюс" е нов в областта на спедицията за ЕС, не са ми известни подобни практики до този момент. Такива успешни проекти има в други сектори на услугите, като финансовите и счетоводни консултации и услуги.

Каква възвръщаемост очаквате да постигнете с тази програма?

Основната инвестиция в нашата програма е на интелект, лични усилия и умения на нашите партньори. В тази връзка възвращаемостта за тях се изразява във възможността да бъдат собственици и управители на своя компания, да поемат отговорност и получават справедливият резултат от  своите решения и действия.

За „Тива Плюс" това е дългосрочна възвращаемост, която се изразява в подобряване на качеството на спедиторски услуги и оттам в развитието на компанията, като лидер на различни пазари.

Какъв е идеалният профил на кандидата, който желаете да привлечете?

Идеалните кандидати са специалисти или екип от специалисти с  натрупан опит в областта на спедицията и транспорта, желаещи да продължат своето развитие в тази сфера. Контактите, познанията за целостта на процесите, желанието сам да управляващ кариерата си и своето развитие са основните характеристики на идеалния предприемач подкрепен от нас.

Наличието на конкретни виждания за началото на съвместната ни дейност и увереност в действията, са също едни от важните критерии, които биха ни накарали да изберем конкретен партньор.

Каква трябва да е компанията, която подкрепя бизнес ангелите или самата тя да е бизнес ангел?

„Бизнес ангелите" са неформални инвеститори, те инвестират по лични и субективни причини, за разлика от формалните инвеститори, като фондове за рисков капитал и други. Ангелите търсят и инвестират в ранните фази на развитие на компаниите. Тяхната мотивация е базирана на идеята, която е много привлекателна сама по себе си или  защото очакват, че с предложения бизнес модел ще им е забавно да реализират проекта, освен това искат да се чувстват полезни и това е начин да върнат жест към бранша, от който са започнали и редица други възможни причини.

Преди време много се говореше за Българската мрежа на бизнес ангелите, каква е вашата оценка за тази организация и помага ли тя на младите предприемачи?

В световните мрежи на „Бизнес ангелите" младите предприемачи заплащат членски внос на мрежата, за бъдат публикувани техните идеи и да достигнат до максимално много потенциални инвеститори. Докато в „Българската мрежа на бизнес ангелите", всеки предприемач безплатно предлага идеята си, а ние бизнес ангелите чрез членски внос издържахме мрежата. За съжаление активността от страна на предприемачите е слаба и мениджмънта на „Тива плюс", разработи тази програма за партньорство. Той е по-агресивен от другите стандартни модели и стимулира активността на способните и уверени хора.

Как ще оцените пазара на товарни транспортни услуги от началото на годината у нас и в чужбина?

През изминалата 2011 година се наблюдаваше ръст на транспортния пазар. А през текущата година тенденцията е към стабилизиране на търсенето на превози, дори има лек спад. Това винаги води до повишаване на изискванията на товарособствениците  - „по-бързо, по-евтино, по-качествено". Пред нас спедиторите, като „архитекти на транспорта" се изисква ново проектиране, нови транспортни схеми, нови спедиторски модели, нов начин на обслужване.

Къде е мястото на компанията „Тива Ком" на пазара на спедиторски услуги и транспорт?

„Тива Ком" е една от малкото спедиторски компании в България, предлагаща почти пълна гама от услуги за спедиция и транспорт - авто, жп, речен, контейтерен, комбиниран транспорт, пристанищни операции, свободни зони, митническо представителство и др.

Също така, компанията е лидер в спедиторските услуги и е основната пренасяща товари към Русия и страните от ОНД. Компанията е независима, със свой собствен уникален модел на развитие в спедицията.

Какви са прогнозите ви за развитието на този пазар в краткосрочен и дългосрочен план?

Може да се прогнозира разместване на пластовете в бранша породено от повишените изисквания на клиентите и тяхното обслужване, а именно по-добро планиране на транспортите, гъвкаво реагиране на промените на пазара, познаване на индивидуалните потребности на клиентите. Всички тези тенденции ще доведат до свиване на дела на големите спедиторски корпорации, който разчитат на консервативни и тромави модели, за сметка на индивидуално ориентираните спедиции.