Правителството прие доклада на министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, свързан с концесията на автомагистрала "Тракия".

Анализът на цялата документация по договора за концесия сочи, че в него се съдържат клаузи, които са икономически нецелесъобразни и юридически неприемливи за българската страна и това налага неговата промяна.

Министър-председателят Сергей Станишев подчерта, че желанието на правителството е магистрала "Тракия" да се изгради максимално бързо, защитавайки държавния и обществения интерес.

"Условията, които сме формулирали пред концесионера, отговарят на обществения интерес и ще направим всичко необходимо това да се реализира. Смятаме, че исканията на българската страна са сериозни, обосновани и би трябвало да бъдат приети от концесионера, ако желае да продължи дейността по изграждането на магистрала "Тракия", посочи премиерът.

Изискванията, които държавата поставя пред концесионера "Магистрали Тракия" АД, гр. София са концесионерът да поеме изцяло строителния риск и рискът от наличност, като от договора ще отпаднат клаузите, предвиждащи явна или скрита форма на държавна гаранция. Тоест отпадат всичкиформи на държавна гаранция.

Правителството наложи още първоначално договорената цена за строителство и рехабилитация на републиканския път Калотина-Софийски околовръстен път (Северна дъга)-Оризово-Стара Загора-Нова Загора-Ямбол-Карнобат-Бургас да остава непроменена.

Финансирането на проекта ще бъде открито в срок не по-късно от 3 месеца след подписването на анекса към договора, като е предвидена и възможност за поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новото трасе на автомагистралата.

Премиерът подчерта, че ще бъде поставено условието за график за поетапно въвеждане в експлоатация на участъци от новото трасе, за да се улесни движението в посока София-Бургас. Факторът време е изключително важен, тъй като модерната инфраструктура засилва икономиката, облекчава трафика и гарантира по-удобното пътуване на гражданите. През последните години трафикът между София и Бургас значително нарасна. През миналата година повишението му е с 30 на сто.

Принципните изисквания на правителството следва да бъдат безусловно приети от концесионера и отразени в анекс към договора. До 15 февруари т. г. той трябва да бъде предоставен на министъра на регионалното развитие и благоустройството. В противен случай българската страна ще счита, че договорът не е породил правно действие и ще спре работата по него.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов съобщи, че за доизграждането на автомагистрала "Тракия" ще са необходими близо 590 млн. евро. От тях 437,1 млн. евро ще бъдат за построяването на нови участъци от аутобана, 38,8 млн. евро - за рехабилитация на съществуващите отсечки, 95,72 млн. евро - за изграждане на пътни възли и ТОЛ-пунктове, а 28,3 млн. евро за пътно оборудване и оптична мрежа.