Заради отмяната на полети от летище София до някои европейски дестинации и обратно, Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Европейският потребителски център - България (ЕПЦ) призовават авиокомпаниите да спазват правата на пътниците, чакащи на летищата.

Отмяната на полети се наложи поради метеорологичните условия в Европа и облака вулканична пепел в атмосферата, заради който са затворени десетки летища в Европа.

Това са извънредни обстоятелства, а в такива ситуации самолетните компании не са задължени да осигуряват законовите парични обезщетения на пътниците от отменените полети, уточняват от КЗП и ЕПЦ - България. Остават обаче в сила задълженията на превозвачите на територията на ЕС за оказване на съдействие на пътниците и тяхното осведомяване за ситуацията.

Съгласно Закона за гражданското въздухоплаване и наредба за общите правила за обезщетяване и оказване съдействие на пътници при отмяна на полет, авиокомпанията трябва да предложи на пътниците избор между няколко възможности.

Първо, това е пълно възстановяване на стойността на билета, в рамките на 7 дни или премаршрутиране, при първа възможност, към крайния пункт на пътуване. Друг вариант е премаршрутиране към крайната дестинация на по-късна дата, удобна за пътника.

При закъснение на полет, превозвачът е задължен, ако то е от два или повече часа, да осигури безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, а също и да изпрати две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл).

В случай на закъснение от пет или повече часа - ако пътникът реши да не пътува, може да поиска връщане на пълната стойност на билета.
Ако полетът е отложен за другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел и трансфер до него, както и право на храна.

Тези права са валидни за всички полети - редовни, чартърни и ниско бюджетни, припомнят от КЗП и ЕПЦ - България.