Това се получава в Европа, където данъците върху автомобилните горива са доста високи, за разлика от САЩ, където процентът за държавата от цената на галон бензин е доста нисък. Взето средно, около 60% от цената на автомобилното гориво продавано в Европа влиза в държавната хазна.
Във Великобритания, правителството прибира около 75%, като се стреми да покачва данъците с 5% над инфлацията всяка година. Тази година за щастие на шофьорите от Острова, правителството няма да увеличава данъка върху горивата, заради бясно изстрелялата се цена на петрола. Във Франция пък от министерството на финансите обещаха да връщат част от данъците на шофьорите на таксита и камиони, риболовци и всички останали икономически субекти, които са изцяло зависими от моторни горива.
В контраст на европейското данъчно регулиране идва това в САЩ, където шофьорите заплащат едва около 15-20% данъци върху горивата, които потребяват. Процентите варират, тъй като там се налагат федерални и щатски данъци, които са различни в отделните щати. За сравнение, през август тази година, когато петролът беше рекордно скъп, в САЩ шофьорите заплащаха цена за галон бензин от $2.58 ($2.17 без данъци), докато във Великобритания, собствениците на автомобили бяха принудени да плащат по $6.06 за галон ($1.97 без данъци). Един галон (американски) е 3.80 литра.
Според петролните експерти, по-високите цени на горивата допринасят за по-малко задръствания и по-малко потребление на петрол в световен мащаб. Има правило, според което покачване на цените на горивата с 10% води до 7% по-ниско потребление. Просто тогава хората започват да се замислят как карат и къде обикалят с автомобилите си. Много от тях вземат решение да си купят по-икономичен автомобил или да се комбинират по пътя за работното място с някой колега. Променя се изцяло поведението на хората.
Американското правителство изглежда не желае да използва ценовите лостове, за да намали потреблението на петрол и горива в страната. Потребителите в САЩ традиционно търсят коли с големи двигатели, а производителите от своя страна се оправдават, че произвеждат това, което се търси от пазара. Правителството пък защитава правото на свобода на гражданите си и се опитва да не ги ограничава по никакъв начин, като така само стимулира все по-неефективното потребление на горива. Образува се омагьосан кръг.
От друга страна, европейците може да карат доста по-малки автомобили, но това не означава, че изминават по-малко километри.
Германците, които живеят близо до границата с Чехия, често отскачат до новата евро-членка, за да пълнят резервоарите на автомобилите си. Това обаче са единици. Повечето хора нямат такава „вратичка" и се налага да отделят по-голяма част от бюджета си за гориво. Много от жителите на европейски държави живеят на 30, 40 или дори 50 км. от работните си места и нямат друг избор да стигат сутрин до тях, освен с личните си автомобили.
Къде сме ние?
Според днешната (10 януари) търговска информация от сайта на Лукойл, цената за горивата, които плаща българинът се формират от производствена цена, държавен акциз и разбира се ДДС. За най-масовия бензин А-95H, ценообразуването е следното:
Цена за 1000 л. бензин А-95Н
- Производствена цена - 675.00 лв.
- Стойност на акциз - 635.00 лв.
- Начислен ДДС - 262.00 лв.
Цена за директна реализация: 1,572.00 лв.
Както е видно от приложения пример, производствената цена е 675.00 лв. за 1000 л., а тази на акциза и ДДС върху същите тези 1000 л. бензин са 897.00 лв. Това обаче не е всичко, към цената 1,572.00, която е цена на едро, идва и печалбата за търговеца на дребно (бензиностанцията). Днес литър бензин А-95Н се търгуваше за 1.73 лв. (1,730 лв. за 1000 л.), което ще рече, че плащаме и начислени печалби от още 160 лв. на 1000 л., или към 0.16 лв. на литър.
Това, което е видно от всичко изписано до тук, е че от производствена цена 675.00 лв. за 1000 л. (0.68 ст. на литър), ние заплащаме 1,730 лв. за 1000 л. (1.73 лв. за литър) на бензиностанцията. Ако погледнем в процентно отношение излиза, че таксите, акцизите и печалбите на 1 л. гориво са около 61% от цялата цена. Производствената цена в такъв случай е едва 39% от цялата заплащана от потребителите.
barabanista
на 24.02.2007 в 11:11:53 #11Браво на Подробния!Истината е в свободната инициатива, но не бива да се забравя и бъдещето. Развитието на автомобилната индустрия се се води от тези, които имат пари за големи коли.Те са най-големите замърсители, но човешкото тшестлавие, желание за доминиране, тестостероните и адреналина определят и това, което се предлага. Т.е. пак търсенето. Представяте ли си на едно състезание от Формула едно колко въглероден двуокис се изхвърля? Мисля, че може да се сравни с едно задръстване в Париж за поне 6-7 часа, където оборотите на двигателите-в голяма част под 1,5 литра, са не по вече от 2000:мин средно. Кога свикналия със своето Порше 40 годишен баровец ще се откаже да почувства залепването на гърба си на седалката и приятния напън на вратните жили за преодоляване на силата на ускорението и да ги смени със считаното за сега еснавско и не мачовско возене в хибриди или електроавтомобили? Или хилядите чивоници по света със служебните БМВ от седма серия, или даже обикновенните пасажери в микробусите с 30 годишна история в Африка? Трябва да се търси рецептата на друго место. Спомням си едно Пловдиско изложение преди по вече от30 год. Тогава в палатата на ГФР имаше изложение на нови автомобили.До ден днешен помня мотото на брошурите, беше провокативно за тогаващната власт и се чудехме как го бяха разрешили да се печата в хиляди екземпляри, но се запечата дълбоко в съзнанието ми- Който ограничава свободата на човека да се движи на колела, не може да управлява добре, да не кажеме въобще. Тогава най-хубавата кола беше Лада 1500.Колко ли въглероден двуокис пускаше?
Udddri
на 14.02.2007 в 11:32:46 #10Трябва да се махнат сички акцизи и данъци върху бензина по света. Така ще го изчерпаме 10 пъти по бързо и като свърши петрола ще има няакъв шанс ЦЯЛОТО ТОВА БЕЗУМИЕ С ИЗКОПАВАНЕТО НА ВЪГЛЕРОДЕН ДИОКСИТ И ПУСКАНЕТО МУ В АТМОСФЕРАТА ДА ПРИКЛЮЧИ. Има един надежден енергиен источник - Слънцето. В дългосрочен план (над 50 години), ако можете да мислите толкова напред, само безгоривните (зависими от слънцето) енергийни източници имат смисъл. Дори и за транспорт.
Podroben
на 31.01.2007 в 18:42:29 #9Англо-саксонският капитализъм има един принцип, който го прави много по-ефективен от рестриктивните икономики в континентална европа, които заду6ават запо4ването на нов бизнес. Американците не са по интелигентни от европейците, но са по напористи и нямат проблема с обремененост от културно наследство. Всеки на този свят може да стане американец. Никой оба4е не може да стане европеец - просто няма дефинирано понятие за това. Германците мислят, 4е да си германец е съ6тото като да си европеец, французите мислят аналоги4но, и.т.н. Може би след 200 години 6те е разли4но. Може би тогава вси4ки в Европа 6те говорят един език. Но какво ни грее нас след 200 годни.
Podroben
на 31.01.2007 в 18:36:29 #8Не се притеснявай, ве4е не си купуват коли с 4, 5 литрови двигатели. За камион4етата е ясно - трябват, за6тото като има6 4астен бизнес 6те ти се налии да мъкне6 инструменти, екипировка, материали, и т.н. Вместо да се обажда6 на фирамата и да 4ака6 да ти ги доставят 1 седмица, просто се ка4ва6 в камион4ето си и след 1 4ас си си напазарил от Хоум Депо. За да разбере6 това оба4е трябва да си предприема4, 4иито клиенти не могат да 4акат.![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_wink.gif?_=1446728989)
4oko
на 15.01.2007 в 09:48:41 #7Не ги разбирам американците - за какво им са коли с 4-5 литрови двигатели, про положение, че почти навсякъде има ограничение 55 мили?
alekangg
на 02.01.2007 в 17:58:33 #6ha samo naj tapite selqni 6te go govorqt tova za vredata ot EC. 6te pla4at za baj to6o kak imalo lukanki , prost narod, slaba darjava
M6
на 29.12.2006 в 09:35:10 #5Според мен пък скъпия бензин е майка на мизерията. По добре за хората ще е ако бензина е евтин, а данъците върху колите с колеми двигатели е много висок. И пак опираме до болния въпрос- кой е по умен европейците или американците. Къде се живее по -лесно ? Там където галона е 6 долара или там където е 2,20 или там където метрото е 8-9 евро или там където можеш с 1 долар да минеш с автобуса 20 км градски транспорт![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_biggrin.gif?_=1446728989)
bah
на 29.12.2006 в 02:15:42 #4Алооо,стига закръгляли!Съдраха се от лапане тея БГ големи бизнесмени срам и позор за човечеството са тея пещерни дебили!!!
Химика
на 28.12.2006 в 22:07:04 #3горкият ти. само мога да те съжалявам за това мнение
SS_20
на 28.12.2006 в 18:11:56 #2Честит ви ЕС! Глупците ,които са за ЕС ,трябва да плащат още по-скъпо гориво!Та да им дойде акъла!
Гоце
на 28.12.2006 в 17:44:29 #1С алкохола и цигарите е същото!