Петролът е до време...Следвайки именно тази тенденция в управлението си, правителството на Катар се стреми да диверсифицира икономиката си и буквално със всеки изминал ден налива милиарди в инфраструктурата, подсигурени от растящите цени на петрола.

За миналата година брутният вътрешен продукт на страната достигна $52.7 млрд, което е с 7.1% ръст на годишна база. За сведение, дялът на петрола и природния газ надхвърля 60% от БВП като 85% от продукцията е за износ, която носи 70% от държавнте приходи.

Според шефове на огромни международни компании в Катар, движещата сила на  икономиката там са интевстициите в инфраструктурата, тъй като след икономическия бум от 90-те, инфраструктурата догонва всички останали сектори. В един момент тя е станала недостатъчна и не е могла да обслужва растящия поток от капитали.

Сред най-смелите проекти на властите по градоустройството са изграждане на транспортна система, която да може да посрещне нуждите на населението за 20 години напред. Наред с грандиозния проект за супер магистрала между Катар и Бахрейн, която ще свързва двете страни с пътища и жп мрежа, има няколко други проекта с голям принос за модернизирането на инфраструктурата на страната.

Миналата семица Министерството на икономиката и индустрията отпусна $181.5 млн.  на Combine Group Company за втората фаза от изграждането на индустриална зона за малки и средни предприятяя. Проектът, който се очаква да бъде завършен за около 2.5 год., предполага изграждането на съвсем нова бизнес зона в града със свръх мощни мрежи за електроразпределение и водоснабдяване.

Логистичните възможности са от изключителна важност за страната, която се старае да увеличи моща си в Персийския залив. Важен проект, който ще изведе страната на едно ново ниво що се отнася до международна търговска и икономическа ефективност, е Logistics Village Qatar. Целта е да бъдат съсредоточени на едно място всички компании, които се занимават с логистика и транспорт. Ще бъдат изградени обширни зони за съхранение на контейнери и превозни следства, тръжни площи, както и адиминистративни сгради и мултифункционални депа.

Наз $8.5 млрд. са инвестирани във ВиК проекти от катарската компания General Electricity and Water Corporation (Kahramaa), като до 2009 год. плановете са да бъдат изградени 55 електрически станции. Това ще увеличи капацитета с 60% като по този начин вносът на ток ще бъде сведен до потенциалния минимум.

Потреблението непрекъснато расте. От 1988 год, когато то е било 941 Mega Watt (MW), е нараснало повече от три пъти стигайки до 3230MW през 2006 год. Очаква се до 2011 год. тази цифра да достигне 8400 MW. Средният ръст на домашното потребление за последните 8 години възлиза на 8.4%.

Това е напълно логично имайки прнедвид, че населението се увеличава със средно 2.5% годишно. Именно поради това основните сектори, които се радват на най-голямо внимание след инфраструктурата, са образованието и здравеопазването.

Очаква се капиталът на държавната Qatar Development Bank да нарасне от $55 млн. до $1.4 млрд. до 2009 год., което ще изиграе важна роля в развитието на страната. Това е така, тъй като наскоро шейх Хамад Бин Насър Ал-Тани съобщи, че банката ще финансира изграждането на частни училища, колежи, болници, клиники, лаборатории, спортни салони както и привличане на крупни инвестиции в областта на земеделието, напояването и рибарството.

Но погледите не са насочени само към наземната инфраструктура. Със строежа на новото летище в Катар за $7 млрд. пътникопотъкът ще бъде увеличен до 12.5 млн. на година. Това ще стане само със завършването на първата фаза от изграждането до края на 2008, началото на 2009.  А с приключването на строителните дейности се очаква капацитетът на летището да достигне 37.5 млн. пътници. Според анализатори, след като бъде изградено, то ще може да обслужва до 6 броя A380-800 Super Jumbo самолета едновременно.