При последното си посещение в Пекин германската канцлерка Ангела Меркел обърна внимание на факта, че в Китай се произвеждат автомобили, които са копие на модели на БМВ и Даймлер Крайслер, съобщават Deutsche Welle.

Фаворит на китайския пазар е моделът на Мерцедес SmartForTwo. Моделът-„менте" е произвеждан от две предприятия - СиЕмИ Си и Шуангхуан.

Последните обаче не са сполучили напълно. Под натиск на корпорацията Даймлер Крайслер (част от която са заводите на Мерцедес) външният вид на автомобила е променен и той е спрян от навлизане на европейския пазар, за където първоначално е предназначен.

Германската медия не споменава кой точно модел на BMW имитират в Китай. Става ясно обаче, че експерти от фирмата са търсени от автомобилопроизводителите в азиатската страна. Пример е пенсионираният експерт на BMW Ханс-Улрих Закс, който в момента изпълнява качествения контрол в китайската компания „Брилянс".

Стремежът към имитация на немски автомобили или ползване на опит в производството в Китай е логичен, имайки предвид предпочитанията на пазара в огромната азиатска държава. Автомобилите на Фолксваген са на водеща позиция. Голяма част от китайците мечтаят да карат Ауди, БМВ или Мерцедес. Направено неотдавна изследване, на което Deutsche Welle се позаовават, доказва, че именно заради автомобилите си германците се славят като едни от най-добрите производители на надеждни продукти.

Продукцията на автомобили в Китай обаче не е ориентирана само към вътрешния пазар. Негови автоконцерни изнасят годишно над половин милион автомобили. Голяма част от износа обаче е предназначен не за Запада, а за Русия, Африка и Средния Изток.

Китайският бизнес се различава в позициите спрямо тази възприета ориентация към по малко претенциозни пазари. Немската медия цитира двама китайски бизнесмена на директорски позиции в лидери в тамошното автомобилно производство.

Единият в сравнително примирен тон оценява западните претенции и стандарти като много по-високи и като фактор, с който китайският бизнес трябва да се съобразява.

Второто цитирано изказване обаче, макар и признавайки гореспоменатите реалности, изразява несъгласие с този status quo и демонстрира стремеж на част от китайския бизнес да навакса в качеството и да пробие на западните пазари.