„Комбина за Великден", четем от първата страница на „Стандарт"
Българинът намери цаката на скъпия бензин. Комбина осигурява по-евтино пътуване за Великден. Нашенци масово качват в колите си непознати и делят разходите с тях. В Мрежата вече има дузина сайтове, които предлагат маршрути.

Пътувам с приятелката си за Солун по празниците, имам 3 свободни места в хюндая си, пише Ганчо Попиванов от София в сайта 3na100.com. Той е пресметнал, че споделеният воаяж ще излезе по 20 лв. на човек, ако в колата са петима.

Над 4000 души всеки ден пускат обяви за подобни комбини. Те са хит и за маршрути в София. Най-големи мераклии са хората от крайните квартали, които не са близо до метрото, а работят в центъра или на другия край на града. За тях пътуването излиза 50 ст.
Още по темата от „Стандарт"

„Агенцията по храните рекетира бизнеса за чиновнически грешки", разкрива от първата си страница „Сега"
За пореден път коректният български бизнес ще плаща за чиновнически неразбории. Агенцията по храните е решила да не признава съществуващите безсрочни регистрации и да пререгистрира всичките 131 000 магазини, ресторанти, заведения за бързо хранене и фабрики за храни от неживотински произход. За да влезе в новия национален регистър, всеки бизнесмен ще плати такса от 6 лв. Така ведомството ще изкара 786 000 лв. и щяло да засили контрола, който досега инспекторите извършвали по сбъркана философия.

"Ако някой предприемач не плати таксата и не се пререгистрира, то по Закона за храните той няма право да търгува със стоки, т.е. ще бъде затворен", обявиха вчера пред "Сега" от ведомството. От там твърдят още, че пререгистрацията е безсрочна и "ще се прави на бланка на новата агенция по храните".

Никъде в закона за храните обаче не е записано, че търговците трябва задължително да се пререгистрират след създаването на агенцията. Това е своеволно тълкувание на правния отдел на агенцията. По принцип работещите в момента търговци вече имат безсрочни регистрации по същия закон за храните, но регистрите са водени в РИОКОЗ, която се вля в тази агенция по храните.

"Това е поредният произвол на администрацията над бизнеса, който е прокризисен. Агенцията по храните поема РИОКОЗ и с активите и с пасивите му, така че трябва да признава официалните му документи. Освен това не се знае дали наред с тези такси няма да се оказва рекет над бизнеса за още пари. И ако дойде нова власт след няколко години, нова ли безсрочна пререгистрация ще правим", възмути се пред "Сега" Божидар Данев от Българската стопанска камара.
Още от статията на „Сега"

„Възстановяването от кризата - с бавно пълзене", обобщава от първата си страница „Дневник"
Въпреки сигналите за подобряване на икономиката все още голяма част от българите се чувстват в клещите на кризата, а 2/3 продължават да твърдят, че трудно свързват двата края, показва национално представително изследване на институт "Отворено общество" и Световната банка.

Според изследването - трето поред от пролетта на 2010 г. досега, от началото на миналата година почти всяко второ домакинство е чувствало негативен ефект от кризата, но в повечето случаи затрудненията са били временни. Към март тази година 23 на сто от домакинствата казват, че са засегнати от кризата, докато година по-рано делът им е бил 29 на сто.

Настоящите равнища обаче са сходни спрямо есента на миналата година, когато е имало леко оживление, което според авторите на изследването означава, че "домакинствата са усетили дъното и се оттласкват от него, но не с отскок, а с бавно пълзене".

Подобна прогноза - за възстановяване, но далеч от темповете на растеж преди кризата, дава Международният валутен фонд в пролетната си прогноза за глобалната икономика. Фондът повишава очакванията си за растежа на България през тази година от 2% на 3%, но за следващите 5 години - 2012 - 2016 г., дава рамки от 3.5% в началото и 4% в края на периода. Това означава, че страната ще остане далеч от ръста на икономиката преди кризата, който стигна 6%.
Още от статията на „Дневник"

"HSBC става консултант за АЕЦ "Белене" срещу €2,7 млн.", съобщава от първата си страница „Класа"
Британската банка HSBC е спечелила конкурса за консултант за АЕЦ „Белене" с оферта от 2,7 млн. евро за финансовите анализи, които ще представи за строителството на централата. При доказване, че АЕЦ „Белене" е икономически обоснована, банката ще получи и 0,95% от крайната цена за осъществяването на проекта. HSBC ще може да прави анализи и оценки на работата по АЕЦ „Белене" през следващите две години. С тези параметри компанията бе избрана за финансов консултант от Българския енергиен холдинг, съобщиха за „Класа" източници, близки до преговорите.

Анализът на HSBC ще е в основата на правителственото решение дали да се строи втората ядрена централа у нас, или проектът да бъде замразен.

Очакваше се договорът с консултанта HSBC да бъде подписан вчера - дистанционно, с размяна на подписи по факса, както обясниха от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Официална церемония също не бе предвидена. До редакционното приключване на броя договорът не бе парафиран, но очакванията са, че той ще е факт до дни.

Британската банка бе избрана през ноември 2010 г. за финансов консултант на АЕЦ „Белене", след като спечели търга в конкуренция с банка „Ротшилд", "Сосиете Женерал", KPMG в консорциум с "Магуайър", "Аржил", както и "Ърнст енд Янг". Енергийният министър Трайчо Трайков прогнозира тогава, че до края на март трябва да са готови първите резултати от работата на HSBC по преструктурирането на проекта и определянето на цената му.
Още от статията на „Класа"

"Купуваме мляко без посредници", информира от първата си страница „Монитор"
До момента само 23 фирми са се възползвали от правото си на директни продажби на храни, от тях 18 са в пчеларския бизнес. Други 4 компании са за производство на яйца и една за сурови мляко. Това каза вчера д-р Венцислава Тасева, зам.-директор на Българската агенция по безопасност на храните, която заедно присъства на откриването на първия магазин в столицата, който ще работи по условията на наредбата. В него се предлагат мед и всички видове пчелни продукти, както и други здравословни храни. Преди да достигнат до рафтовете, всички пчелни продукти се изследват в референтна лаборатория.

Цената на един анализ е около 200 лева, две изследвания годишно се плащат от държавата по т. нар. пчеларска програма. За пълен анализ, който отчита съдържанието на антибиотици, тежки метали и други вредни вещества, са необходими между 1500 и 2000 лева. От миналата година у нас действа лаборатория за изследване на меда, през която трябва да минават всички продукти за европейския пазар. За промяна в наредбата, която ограничава количеството на меда, продаван директно до 2 тона, настоя собственикът на магазина пред Светлана Боянова, зам.-министър на земеделието и храните.

Съгласно наредбата за директни плащания продукцията от стопанствата се проследява по време на целия производствен процес от регионалната дирекция на агенцията по храните. Все още фермите, които се възползват от наредбата, са твърде малко, защото е необходимо време и съответните инвестиции, за са се изпълнят условията, уточни д-р Тасева.
Още от статията на „Монитор"

„Дружество на БРП и БМФ поема фериботните превози", съобщава „Класа"
Съвместна фирма между параходствата „Български морски флот" /БМФ/ и „Българско речно плаване" /БРП/ - „Варнафери", вече е официално записана в Търговския регистър, съобщиха от БРП. Очаква се заедно с НК БДЖ тя да оперира българската част от ферибота, който свързва пристанищата на Варна с руския град Кавказ.

„Варнафери" е дружество с ограничена отговорност и капитал от 100 000 лева.

„Това е част от административните стъпки, през които трябва да се премине, за да заработи ефективно дружеството", коментира Драгомир Кочанов, изпълнителен директор на „Българско речно плаване". Към момента по линията Варна- Кавказ се движат два руски кораба - „Авангард" и „Славяни", които превозват предимно стоки от Русия до България.

Те пътуват по линията веднъж-два пъти седмично.

Строителството на наш плавателен съд трябваше да започне миналата година, когато за превозвач от българска страна беше избран БМФ. Според статистиката в края на миналата година стокооборотът по линията има ръст от 332% за 2010 година спрямо предишната година.
Още от статията на „Класа"

„БГ фирмите със 71% по-голям износ за европейския пазар", информира „Монитор"
Със 71,4 на сто повече стоки и услуги са реализирали българските фирми на европейския пазар през януари, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ), оповестени вчера. Като абсолютна стойност през първия месец на тази година износът ни за ЕС възлиза на 1,8 млрд. лева. Основните търговски партньори на България остават Германия, Италия, Гърция, Румъния и Франция. Те формират 68 на сто от износа за ЕС.

Най-значително нарастване се наблюдава в експорта за Португалия. Люксембург и Естония, а спад е регистриран при износа за Латвия и Словакия. В същото време европейските компании са успели да продадат на българския пазар стоки и услуги за над 1,7 млрд. лв., което е годишен ръст от 37,5%. Най-голям ръст бележат внесените у нас стоки от Португалия, Словакия и Ирландия, а най-голям спад - от Чехия, Литва и Кипър.

Така външнотърговското салдо (износ FOB - внос CIF) на България с ЕС за януари 2011 г. е положително и възлиза на 89.6 млн. лева. Ако бъдат елиминирани разходите за транспорт и застраховки при внос на стоки, салдото достига 177 млн. лева.

Заради забавяне на ръста през февруари - както при износа, така и при вноса от ЕС, за първите два месеца на 2011 г. от НСИ отчитат, че увеличението на реализираните от наши фирми стоки в общността намалява до 54,9% на годишна база. Спада и процентът, с който нарастват продадените у нас стоки, които идват от страни членки. За януари-февруари 2011 г. увеличението на вноса от ЕС е с 28% в сравнение със същия период на миналата година.
Още от статията на „Монитор"

„Работим ден и нощ по "Люлин", казва в интервю за „Стандарт" Сергей Михалев, изпълнителен директор на Агенция „Пътна инфраструктура"
Господин Михалев, с какви проблеми се сблъскахте, откакто  оглавихте пътната агенция?
- Когато с министър Росен Плевнелиев говорихме за назначаването  ми, той ми каза: "Обади ми се, когато ти е много тежко." Все още не съм му се  обадил. Но през първите две седмици бях като в безтегловност. Това е нормално за  човек, попаднал в среда, която не познава достатъчно. Най-трудно ми беше да  свикна с огромното количество хора, които искат да ме видят. Както и с  невероятното количество съвети, които получавах и се опитвах да осмисля.  Навлязох в една нова технология, но като инженер съм доста технически грамотен и  нещата, които чувам, не са ми чужди. Понеже съм много активен човек и винаги  искам да имам позиции, тези две седмици ми бяха кошмарни, защото все още не  можех да вникна докрай в детайлите. А аз винаги съм предпочитал, когато нямам  нужната информация, да не давам отговор на момента, вместо да кажа някоя  глупост.

Как ви посрещнаха в АПИ?
- По-скоро с интерес. Все пак стъпвам в една изградена  институция с близо 130-годишна история. Не съм дошъл заради поста, а заради  професионалното предизвикателство. За всеки мениджър, който е управлявал хора, е  по-интересно да направи така, че нещата да се случат. За мен това е работа, а не  риск, макар че във всяко нещо има риск.

Вече имате ли приоритети за развитие на агенцията?
- До десетина дни ще се опитам да бъда готов с конкретната  програма, която ще следвам. По нея работи целият екип. Много неща вече са  направени. Ще работя за децентрализация. В момента пътната агенция управлява  централно с 350 човека. И останалите 1300 служители са в областните и районните  управления. И като мениджър забелязвам, че 350 души трябва да вършат работата и  на останалите. Така че хората по места ще получат отговорност да проектират и да  контролират изграждането и ремонтирането на шосетата. Проектите, които са по  двете оперативни програми - "Транспорт" и "Регионално развитие", ще се ръководят  от екипи с представители както от централното, така и от местните звена.  Стартиран е одит на информационната система. След това ще се приоритизират  проектите. Например ще се осигури свързаност между областните пътни управления и  централата, ще се изгради електронен архив, какъвто в момента липсва и е  отбелязван често като недостатък от Брюксел.

Ще уволнявате ли хора?
- Ще направим мъдро преструктуриране на слабите звена в  агенцията. Смятам да заложа на екип от хора - първо и второ ниво мениджъри,  които да изпълняват задачите според поставените срокове и делегираните права.  Искам хората, които работят в АПИ, да се усмихват повече и се опитваме да го  постигнем и със социални инициативи. Предстои да направим одит на структурата на  агенцията и след това да направим конкретни предложения към Министерството на  регионалното развитие и блогоустройството за промени. Хората, които работят по  проекти, каквито са голяма част от служителите, ще бъдат и допълнително  стимулирани, но на база постигнати резултати. Моето предложение ще бъде бонуси  да се раздават на тримесечна база според изпълнените задачи.

Изграждането на магистралите ли ще е най-тежката ви задача? 
- Често казано, не. Защото това са най-добре структурираните  проекти. Те са големи, при тях има правила. Направих проверка по цялото трасе на  магистрала "Тракия", говорих с всички ангажирани в строителството - фирмите,  надзора, областните пътни управления. И към момента нямам никакво притеснение  относно сроковете. Надзорът получава достатъчно много пари да следи за  качеството. Нямаме и заведени искове от компаниите за увеличение на цената.  Графикът на отсечката между Стара и Нова Загора върви с най-добри темпове, но  там е и най-лесният терен. На трасето от Нова Загора до Ямбол трябва да бъде  изградена естакада над жп линия, но се работи много сериозно по въпроса.  Проектът на най-дъгата отсечка от Ямбол до Карнобат е на най-ранен етап, защото  тръгна последен, но и там изпълнителите са преди графика.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Партиите печелят незаконно от партийните си клубове", съобщава „Сега"
Партиите масово газят Закона за политическите партии и печелят от преотдаване на партийните клубове, показва одитният доклад на Сметната палата за 2009 г. Одиторите са установили още, че те не плащат наем в определения срок, не са редки и случаите, когато формации, отпаднали вече от парламента, отказват да напуснат помещенията, отдадени им от държавата или общината на символични цени. За всички тези провинения обаче законодателят не е предвидил наказание.

Сметната палата може само да препоръча на кметовете и областните управители да прекратят договорите, които се нарушават. Проверка от предишни години показва, че градоначалниците не упражняват ефективен контрол.

Одиторите са установили фрапиращи случаи. "Атака" например е пуснала в един от предоставените й общински имоти фитнес клуб, а в друг - ресторант. Също в нарушение на закона помещенията не са обозначени като политически клубове.

БСП ползва под наем 269 имота, като в 49 от тях се осъществява дейност, различна от партийната. В клубовете са настанени магазини за хранителни и промишлени стоки, шивашко ателие, туроператорско бюро. Одиторите не са успели да установят дали левицата ползва законно имоти в Поморие и София, тъй като не са им представени договорите за съвместна дейност. В договора с юридическо лице за имот, предоставен на партията от община Русе, е записано, че трябва "да внася ежемесечно сумата от 200 лв."
Още от статията на „Сега"

„България стана един от стратегическите центрове на "Хюлет-Пакард", казва в интервю за „Дневник" Ираван Хира, управляващ директор за България
"Хюлет-Пакард" е най-голямата ИТ компания в България, за която работят над 4 хил. служители. София е избрана и за една от шестте ключови локации за развитието на технологичния гигант, в която освен поддръжка на продуктите й ще се разработват и услуги с добавена стойност и ще се управляват човешките й ресурси за Европа, Близкия изток и Африка. С управляващия директор за България Ираван Хира разговаряме за състоянието и плановете на компанията.
Г-н Хира, как се развива центърът за поддръжка "Глобал деливъри център", който открихте в София през 2007 г.?
- Развива се доста бурно през последните години. Самата държава, и по-специално нашият център, успя да се наложи като място, в което се доставят качествени услуги с много приемливи срокове и параметри. Затова преди 6 месеца България беше избрана за един от стратегическите центрове на глобално ниво.

Другите са в Далечния изток и Латинска Америка. Освен с традиционните доскоро услуги, свързани с поддръжката на нашите продукти и клиенти, се добавиха аутсорсване на ИТ (ITO, бел. авт.) и бизнес процеси (BPO, бел. авт.).

Означава ли това, че България ще бъде една от ключовите дестинации за тези услуги?
- Точно така. На практика всичко това ще се изпълнява от нашия "Глобал деливъри център", който израства допълнително, т.е. към него се изнасят все повече и по-нови по характер проекти. Мога да дам пример с избора на центъра в София за управление на човешките ресурси на "Хюлет-Пакард", заради което сме в процес на изграждане на екип.

Вече сме назначили десетки служители, които в момента се обучават на всички дейности, свързани с човешките ресурси на компанията ни. Ние сме организация, която има над 300 хил. служители в цял свят. Децентрализираният подход, в който всяка локация си има собствен отдел за човешки ресурси в днешния свят на комуникации и технологии, е безсмислен. Затова решихме да концентрираме екипа на едно място, за да може да изградим солидно ноу-хау и експертиза и тези дейности да се извършват дистанционно.

От София ще се управлява развитието на човешките ни ресурси за Европа, Близкия изток и Африка. Друго ново за нашата страна от няколко месеца е ориентацията ни към софтуерни продукти, тоест ние вече не само поддържаме софтуерни продукти на HP, но и се занимаваме с управление на комплексни задачи, които налагат внедряване на софтуерни решения и управлението им впоследствие. Засега все не създаваме софтуер в България, но не изключваме такава възможност в бъдеще.

Всички тези назначения свързани ли са с 2 хил. души, които обявихте, че планирате да наемете в края на миналата година?
- Те влизат в тази бройка и са част от експанзията ни, обявена в края на миналата година. Плановете ни са общият брой служители на "Глобал деливъри център" да надмине 5 хил. души. Но на този етап не планираме да инвестираме в нова сграда и ще използваме максимално ресурсите, които имаме в момента в "Бизнес център Камбаните" и "Бизнес парк София".

Освен HR и софтуерни услуги как ще се развива компанията?
- Центърът ни е разделен на три основни направления. Едното от тях, разбира се, е свързано с поддръжката на продуктите ни. В ИТ аутсорсинг отдела се изнасят вътрешни дейности на водещи мултинационални компании.

Третата дейност на центъра е свързана с аутсорсинг на бизнес процеси - в нея са съсредоточени софтуерът, човешките ресурси и т.н. На практика ресурсите ни като хора тук са разделени поравно между тези три направления. В зависимост от нуждите на компанията ни, разбира се, тази пропорция може и да се променя, но в момента съотношението е такова.

Има ли планове подразделението на "Глобал деливъри център", свързано с поддръжка, да се премести в друга държава, а в България да се разработват услуги с добавена стойност?
- Засега нямаме такива планове, защото сме доволни от работата му тук. Искаме дори обратното - да инвестираме в допълнителни възможности и да увеличаваме все повече функциите му. С други думи, целта ни е да разширим обхвата на центъра и инвестицията си в България.
Още от интервюто на „Дневник"