Кризата в кредитния сектор и затягането при доставките на суровини и храни не са навредили на печалбите на компаниите. Потребителите, а не бизнесът изнасят тежестта от сътресенията в глобалната икономика.

Във Великобритания, пише The Independent, през тази седмица  три компании, работещи с индивидуални потребители, съобщиха за отлични печалби, въпреки поскъпването на стоките и услугите, с които търгуват.

Най-явен е примерът с British Airways, които постигнаха 45% скок в печалбата, въпреки че с хаоса при отварянето на терминал 5 на летището в Хийтроу хиляди пътници бяха изоставени, а хиляди багажи загубени. Самолетните компании се оплакват, че високата цена на керосина изяжда приходите им. С над 800 млн. паунда печалба за три месеца British Airways изглежда са над тези неща.

По-рано в сряда веригата супермаркети Sainsbury's съобщи за скок на печалбите с 28% до 488 млн. паунда - във време, когато потребителите са принудени да заплащат много по-висока цена за базови стоки като хляб, яйца и мляко.

Ден по-рано компанията Premier Foods даде да се разбере, че ще предпази печалбите си от сътресението на глобалните цени на търговските стоки, като съкрати разходи или ги прехвърли към потребителите.

Това обаче бледнее пред печалбите на петролните компании Shell и BP. Нефтените голиати спечелиха общо $14 млрд. само за първите три месеца на тази година.

В началото на седмицата газовата компания Centrica обеща да повиши цените за британските потребители в нерадостен момент - безработицата изглежда се засилва, а инфлацията се покачва. Във Великобритания според някои пазарни източници поскъпването на хранителните стоки за последните 12 месеца е достигнало 20%.

Офисът по честна търговия на Великобритания започна разследване по подозрение за незаконно фиксиране на цени на хранителни стоки и лекарствени средства в поне 100 водещи марки.

Наскоро имаше признали се за виновни в разследване за нечестно фиксиране цените на млякото. Междувременно двете водещи цигарени компании във Великобритания се разследват за картелно споразумение. От службата за честна търговия публикуваха имената Gallaher, Imperial Tobacco, Asda, Sainsbury, Shell, Somerfield и Tesco, които са обменяли с конкуренцията информация и предложения за бъдеща продажна цена на продуктите.

Всички играчи в бизнеса с храни настояват, че правят всичко възможно, за да поддържат цените за хората по-ниски, докато се борят със сили излизащи извън техния контрол: търсенето от Индия и Китай, сушата в Австралия, нарастващото население по земното кълбо.