Океанските съдове създават повече серен диоксид отколкото всички автомобили, камиони и автобуси в света, взети заедно. Резултатите от това изследване, публикувано на 22 март, са цитирани от АФП.

Както е известно, серният диоксид е един от най-сериозните замърсители на атмосферата. Но освен това авторите на изследването, организацията Международен съвет за чист транспорт (ICCT) твърдят, че и въглеродният диоксид, създаван от корабната индустрия, е повече от парниковите газове на много от промишлено развитите страни.

ICCT, който включва експерти по чистотата на въздуха и корабния транспорт от цял свят, призовава корабната индустрия да поеме доброволни ангажименти за постигане на чистота и да приложи по-строги стандарти като част от усилията за борба с измененията на климата.

„Международните кораби са сред най-големите замърсители на въздуха в света", казва Алан Лойд, президент на ICCT. „Замърсяването на въздуха от дизелови камиони и автобуси в Европа, Япония и САЩ устойчиво спада през последното десетилетие. В същото време замърсяването от международните кораби се покачва". Причината - липса на съответен контрол.

Изследването показва, че серният диоксид (SO2) в дизеловото гориво за корабите е средно 27,000 ppm (части на милион обем), за сравнение с едва 10-15 ppm за пътните горива в Европа, Япония и САЩ. SO2 причинява респираторни заболявания и киселинен дъжд, също така една от причините за намаляване видимостта в атмосферата.

Оценките на ICCT сочат, че поне 17% от емисиите азотен оксид идват от корабите, които за някои крайбрежни градове и нации могат да надхвърлят 25% от източниците на замърсяване.

IMO, Международната морска организация, се бави да премине към най-добрите технологии и горива, които има на разположение в света. Единствен акт за емисиите от кораби е приет през 1997 и е влязъл в сила едва преди две години. IMO се колебае дали да подеме консултации за нови емисионни стандарти за международните кораби по време на срещите си през април и юни т.г.

ICCT призовава IMO да разпореди 90% намаляване съдържанието на серен диоксид в горивото за корабите, да използва по-съвременни технологии за управление емисиите и да въведе нови стандарти, следващи влиянието на промяната в климата.