Инфлацията при разкошните предмети и скъпите услуги за последните години рязко е намаляла, твърди Financial Times. Семействата с високи доходи са започнали да орязват произволните разходи, които са свързани с разкоша.
Един от крупните дилъри на Aston Martin обяснява, че неговите клиенти не искат да бъдат уличени в разточителство в момент, когато са принудени да уволняват свои сътрудници и да ги оставят без бонуси.
Но търсенето на лукс във време на криза има повече измерения. При рецесия хората купуват повече дълготрайни стоки. В потребителската сфера това например може да означава чанта, която да се носи два-три сезона - и съответно е по-скъпа.
Ако човек е свикнал към определено ниво на качество, той няма да купува глупости, дори и качествените стоки да станат по-малко достъпни. Ориентираният към качеството човек чисто и просто ще ограничи консумацията си, или ще я отложи за по-добри времена.
Според експерти, още през миналата година се наблюдава спад в продажбите на луксозни автомобили. Това може да се дължи както на спада на доходите на домакинствата, така и на нарастващите цени на горивата. Днес цената на американския лек петрол е 124,50 долара за барел, но според някои експерти се очаква суровината да достигне цена от 200 долара за барел.
В същото време директорът на Газпром Алексей Миллер заяви, че очаква дефицитът на енергийни ресурси в световен мащаб да се задълбочава. Цените на горивата по ефекта на доминото се отразиха и на цените на много стоки и продукти.
Междувременно и разходите на фирмите растат нагоре заради по-скъпата енергия. А именно техните собственици са потребителите на луксозни стоки.
В България както винаги ситуацията е по-различна. Според експерти цените на луксозните имоти в България ще продължат да растат. В същото време очакванията на специалистите са продажбите на яхти у нас да нарастват, като тази година се очаква да достигнат 30% ръст.