„Линейки с тарифа", разкрива от първата си страница „Стандарт" как по морето само частни линейки возят болни с тарифа на таксита
Частни линейки возят болни по морето с тарифа на таксита. Взимат поне левче на километър, разказаха пред "Стандарт" потресени туристи от курортите край Варна.
В Златни пясъци и Св. Константин и Елена това лято няма нито едно джипи или зъболекар, които да са сключили договор със здравната каса. Всички медицински услуги са платени.
Родните летовници прескачат на доктор до морската столица или трябва да си платят на място.
Частниците взимат по 35 лева за преглед от българите. Чужденците пък трябва да броят по 40 евро дори за да им премерят кръвното.
От здравното министерство обмислят да командироват лекари от вътрешността в курортите.
Още от статията на „Стандарт"
„Зам.-председател на НС бе разжалван заради лобизъм", информира от първата си страница „Сега"
Лъчезар Иванов стана първият депутат в най-новата парламентарна история на България, наказан от партията си заради лобизъм. Под силен партиен и обществен натиск вчера той се оттегли като зам.-председател на НС и лидер на столичната организация на ГЕРБ заради опита си да спре телевизионен репортаж за негов близък митничар.
Премиерът Бойко Борисов му нареди да освободи и председателското място в парламентарната здравна комисия, но го остави в парламента, "защото няма вредни последствия от това, което се е опитал да направи - да помогне на приятел". До редакционното приключване на броя не стана ясно дали Иванов вече е подал и трета оставка. Той за кратко се появи на вчерашното заседание на здравната комисия, на което бе обсъден актуализираният бюджет на НЗОК.
За отстраняването на Лъчезар Иванов, който бе единственият депутат на ГЕРБ още в предишното НС, се заговори още преди няколко месеца, когато столичната организация на партията го обвини в прокарване на лични интереси. До драстичните мерки се стигна заради опит за натиск върху репортерка от Нова тв да спре материал, в който се разказва за охолния живот на близкия до Лъчезар Иванов митничар Сергей Бранков. Тогава Иванов даде объркани обяснения - обадил се на репортерката, защото искал да запази името на парламента. Съпругата на Бранков е юрист в здравната комисия, председателствана от Лъчезар Иванов.
Вчера депутатът мотивира решението си да напусне ръководството на НС и лидерското място в столичната организация на ГЕРБ с "новите принципи на партията за прозрачност в управлението". "Искам по този начин да защитя своето име и честта най-вече на ГЕРБ, която трябва да продължи пътя си на нов морал в управлението на държавата", заяви той. От думите му не стана ясно дали признава вината си. Не се разбра и защо държи да остане начело на здравната комисия.
Няколко часа по-късно премиерът лично разреши случая, като обяви, че в разговор с Иванов е поискал оставката му от всички постове заради напрежението, което се отразява зле на ГЕРБ. Но от думите на Борисов се разбра, че той лично е дал карт бланш на Нова тв да излъчи репортажа за митничаря и натиска на Иванов.
Допълнителен щрих към опитите за въздействие на Иванов сложи и шефът на aгенция "Митници" Ваньо Танов. В интервю по Нова телевизия той издаде, че депутатът е ходатайствал именно Сергей Бранков да бъде назначен за началник на митница "Калотина" или поне за началник смяна. Танов разказа как Иванов гарантирал лично за митничаря, на което отговорът му бил: "Да, няма проблеми, ако е принципен и коректен, ще се развива, ако е нелоялен - няма шансове". "От морална гледна точка може да е нарушение, но Иванов не се опита, след като му е отказано, Бранков да бъде развиван скорострелно, да упражни чрез други лостове някакъв натиск", оправда се митничар №1.
Още от статията на „Сега"
„Качват актовете на КАТ в интернет", разкрива от първата си страница „Монитор"
Актовете на КАТ от днес ще бъдат качвани в интернет. Всеки шофьор вече ще може да провери дали му е готово наказателното постановление, какъв е размерът на наложената му глоба и колко контролни точки ще му бъдат отнети на сайта I-kat.org, обявиха вчера от вътрешното министерство.
За целта водачите трябва първо да се регистрират с име и парола и да си напишат ЕГН-то. Ден след регистрацията ще може да стават и проверките. На сайта ще бъде изписана също банкова сметка, на която шофьорите ще могат да се разплатят.
„Новата електронна система я подготвяме от шест месеца. Сайтът беше пуснат през миналата година, но тогава не беше толкова функционален", коментираха вчера пред „Монитор" столични катаджии. Първоначално системата ще работи само в София, тъй като водачите в столицата са най-много.
В момента за обработването на акта и излизането на наказателното постановление се чака около месец и половина. Водачите от провинцията, извършили нарушение в София, са най-ощетени, защото талоните им трябва да се изпратят до родните им места, а това понякога отнема 4-5 месеца. През това време шофьорът трябва всеки месец в работно време да пътува до провинцията, за да си заверява акта.
„За тях също мислим варианти за улеснение", обясниха от Пътна полиция. Служителите на столичния КАТ съобщиха от своя страна, че с пускането онлайн проверките, ще бъдат стопени дългите опашки от шофьори, който отиват в пункта в столичния кв. „Дървеница", за да проверят дали им е готово наказателното постановление.
Още от статията на „Монитор"
"Петрол" готви крупна сделка с "Газпромнефт", разкрива от първата си страница „Дневник"
Един от водещите дистрибутори на горива в България - "Петрол", собственост на притежаваната от Митко Събев и Денис Ершов "Петрол холдинг", е в напреднала фаза на преговори за продажбата на 200 атрактивни бензиностанции с руската петролна компания "Газпромнефт", част от нефтогазовия гигант "Газпром". Това научи "Дневник" от източници, запознати с хода на разговорите между двете страни, пожелали анонимност.
Анализаторите и конкурентите в сектора също очакват влизането на "Газпромнефт" през мрежата на "Петрол". Сделката се очаква да се финализира най-късно до средата на следващата година, а от българската компания се надяват цената й да бъде в рамките на 200 - 300 млн. евро.
До редакционното приключване на броя от "Газпромнефт" не отговориха на изпратените от "Дневник" въпроси. "Единственото, което мога да кажа, е, че преговорите продължават", коментира изпълнителният директор на мажоритарния собственик "Петрол холдинг" и член на управителния съвет на "Петрол" Орлин Тодоров.
Според източниците на "Дневник" преговорите по продажбата на активите на "Петрол" са в напреднала фаза, като голямото предизвикателство е договарянето на цената. Очакванията на продавача и купувача засега се разминават значително при първоначалните им оферти - съответно 800 и 100 млн. евро.
"Всички очакват сделка на "Петрол" и "Газпромнефт". Струва ми се невероятно обаче да се постигне цена от 200-300 млн. евро", коментира изпълнителен директор на една от големите конкурентни вериги на пазара.
Още от статията на „Дневник"
„Чуждите компании у нас без забрани в 31 от 33 наблюдавани сектора на икономиката", обобщава от първата си страница „Класа" доклад на Световната банка
България е една от страните с най-малко ограничения за чуждестранните инвеститори, сочи доклад на Световната банка на тема "Трансгранично инвестиране". В сравнение с други икономики в Източна Европа и Централна Азия в България много сектори на икономиката са отворени за чуждестранно участие. В момента страната ни не прилага никакви забрани за международния бизнес в 31 от 33 наблюдавани сектора на икономиката, като и двата показателя, по които изоставаме, са от транспорта.
Експертите посочват, че както и в други държави от Европейския съюз (ЕС) българският Закон за гражданското въздухоплаване налага ограничения върху сектора на въздушния транспорт, според които чуждестранното участие е сведено до 49%. Тези капиталови ограничения обаче не се прилагат за инвеститори от страните от Европейското икономическо пространство (ЕИП), допълват икономистите.
Докладът на Световната банка разглежда инвестиционната привлекателност на 87 страни, като поставя България на второ място сред държавите, в които процесът по отдаване на държавна земя под наем е най-продължителен. От финансовата институция са изчислили, че средната продължителност на този процес у нас е 351 дни. Причина са бавните процедури, които изискват одобрение от ръководните органи в страната и преминаване през тръжни процедури.
От всички разгледани страни само в Малайзия отдаването под наем на държавна земя е по-бавно, като там процедурата отнема 355 дни. Сред основните проблеми у нас експертите отчитат още липсата на единен регистър на недвижимите имоти и кадастър, който не обхваща всички региони.
В същото време страната ни е на 32-ро място по най-бързи срокове за учредяване на фирма от чуждестранни инвеститори. Създаването на дружество е улеснено в 5 процедури и отнема 20 дни. В доклада се обръща внимание, че процедурата по регистрация може да бъде проведена изцяло по електронен път и компаниите могат да наблюдават процеса на официалната интернет страница на Агенцията по вписванията.
Още от статията на „Класа"
„Уорлик поиска обяснение от България по енергийните проекти", информира „Сега"
Ден след като София и Москва отбелязаха напредък по основните си енергийни проекти, изненадваща визита на американския посланик Джеймс Уорлик при енергийния министър Трайчо Трайков отново омъгли нещата.
Уорлик поиска да узнае всички факти по споразуменията, които са били постигнати на срещата на премиера Бойко Борисов с руския първи вицепремиер Виктор Зубков за АЕЦ "Белене", за "Южен поток" и за доставките на газ.
"Какво стана с диверсификацията? Нека правителството да покаже какво прави по въпроса. Разнообразяването на източниците за доставка на суровина е въпрос на национална сигурност не само за България, но и за региона", каза той преди срещата си с Трайков пред специално поканени от американското посолство медии. Уорлик изрази оптимизъм за реализацията на подкрепяния от Вашингтон и Брюксел газопровод "Набуко", "ако българското правителство е ангажирано да осигури диверсификация на енергийните източници".
Оня ден България и Русия отбелязаха, че са постигнали пробив в преговорите за "Южен поток". Вчера Зубков дори обяви, че на 16 юли ще бъде подписана пътна карта за изпълнението на "Южен поток" на територията на България, а делегация на "Булгаргаз" пристигна в Москва да уточнява подробностите. След срещата обаче българското министерство на икономиката съобщи, че пътната карта ще бъде отново обсъждана на 16 юли между президента на "Газпром експорт" Александър Медведев и министър Трайков.
Помолен да коментира настояванията на Уорлик за диверсификация на газовите доставки, Борисов изброи: "Имаме допълнителни, алтернативни доставчици на газ - дали компресиран, дали втечнен, дали през връзките, които изграждаме с Гърция, с Турция. Знаете, че подписахме спогодба с Турция за втечнен газ, използваме техния терминал. С Азербайджан това, което ни предстои. Ще имаме достатъчно алтернативи, за да бъдем енергийно независими".
Още от статията на „Сега"
„Десант на перси по родното море", информира „Стандарт"
Персийци ще пълнят хотелите по морето. Поне 10 туроператорски компании ще водят масово иранци на почивка в Златни пясъци това лято, каза зам.-председателят на надзора в "Златни пясъци" АД Николай Недков. Това е най-новият изгряващ пазар за морето ни. Персите са платежоспособни, харчат много и търсят само лукса на 4- и 5-звездни хотели. Жените им харесвали България заради европейските стандарти и възможността да хвърлят шамиите от главите си. Известни пречки създавало министерството на транспорта в Иран - самолетите за всяка дестинация излитали със специални разрешителни, а акредитацията ставала по сложна схема. Първите групи това лято се чакат днес и утре. Наши туроператори са предплатили почивки на туристи от Иран до средата на септември. Миналото лято в Златни пясъци посрещнали първите 250 гости от Иран, на които много им харесало, и след завръщането си рекламирали морето у нас, екстрите и забавленията на своите сънародници, каза Мариела Попова, шеф на маркетинга в комплекса.
Традиционно в Златните и този сезон ще почиват туристи от Ливан, Кувейт и Йордания. За някои от тях сезонът ще свърши по-рано - до 18 август, когато започва празникът Рамадан и ислямските пости.
Още от статията на „Стандарт"
„Как търговци злоупотребяват с кредитни карти", разкрива „Монитор"
Всички ние обаче лесно можем да се натъкнем на проблем. В сезона на почивките, когато масово се правят резервации за лятната отпуска, заплащането с кредитна карта може да ни изненада неприятно. Сюрпризът този път не е от издателите на картите, а от туристическите агенции, при които се използват. Проблемът съвсем не е в предоставянето на възможност за плащане с кредитна карта, напротив. Подобна възможност вече предоставят достатъчно на брой агенции, претендиращи за максимално добро обслужване на клиента. Препъникамъчето обаче е на друго място. Туристическите агенции начисляват такса, която е процент от заплатената сума. Тази ситуация е реална и се отнася за търговците, позволяващи такива покупки и в други сектори.
Затова е логично да се запитаме има ли законно основание търговецът да изисква такава такса? Отговорът се съдържа в изменения в края на миналата година Закон за платежните услуги и платежните системи. Съгласно чл. 49 (4) „При платежни операции, извършвани чрез платежна карта или друг подобен инструмент, получателят не може да изисква от платеца заплащане на такси за използването на инструмента". Този закон беше изменен, за да се хармонизира с европейското законодателство, и изрично забранява събиране на подобни такси. Това обаче не пречи на някои търговци да събират такава.
След като таксата не е законна, следователно и размерът й може да варира. За да не предизвика съмнения в платеца, все пак размерът й е между 1,8% и 2% от сумата, която се заплаща. Всъщност се получава следното: събирайки тази такса, търговецът завишава цената на стоката или услугата, която предлага с цел компенсиране на разходите си към самия доставчик на платежни услуги. Разбира се, всеки, който ползва картата си често, веднага би се досетил, че има нещо нередно.
Къде може да се оплачем при неправомерно начислена такса? Отговорният орган, който разполага с правомощията да разглежда такива жалби, е Помирителна комисия за платежни спорове. Комисията разглежда жалби, свързани със спорове при парични преводи и при ползване на дебитни и кредитни карти. В случай например на неправилно отразена сума при теглене или плащане с картата, както и при неправилно начислени лихви и такси ощетеният има право да подаде жалба до Помирителната комисия. Особеното тук обаче е, че преди да се подаде жалба в комисията, трябва да се отправи оплакване към банката - издател на електронния платежен инструмент. Ако тя не предостави становище в 7-дневен срок или пък това становище не ни удовлетворява, следва да се обърнем за разглеждане на жалбата към Помирителната комисия.
Още от статията на „Монитор"
„Кризата сваля до 30% цените на сделки по придобиване на бизнес в България", обобщава „Класа" свое проучване сред консултантите
От 10 до 30% паднаха цените при сливане и придобиване на бизнес, показа проучване на „Класа" сред консултанти. Въпреки слабото раздвижване на пазара все още реалните сделки са твърде малко, а предлагането на бизнес проекти и цели компании за продан нараства.
Все пак не може да се каже, че сделки липсват. Доказателство за това са закупуването на „Софийска вода" и предстоящата продажба на дела на „Енел" в „Марица-изток 3".
„Големите финансови фондове и стратегическите инвеститори следят макроикономическата ситуация, постепенно успяха да се капитализират и да се активизират на пазара", каза Росен Иванов, управляващ партньор в Entrea Capital, която притежава изключителните права на M&A International за България. Купуват се най-вече печеливши бизнеси.
Има интерес към компании в несъстоятелност
Напоследък се проявява интерес към компании в несъстоятелност. Една от причините е, че тяхната цена е минимална и са притискани от кредиторите си да продават. Българските фирми купувачи се увеличават. Това показва, че все пак и у нас има свободен паричен ресурс, коментира Никола Стоянов, управляващ директор на Bulgarian Properties с дъщерно дружество Businessforsale.bg.
Големите сделки на сливания и придобивания традиционно се пазят в тайна, преговорите се извършват под строга конфиденциалност. Все пак се работи по няколко стратегически сделки и в момента, признаха от Entrea Capital. До края на годината ще има много слабо съживяване, което все още е далеч от резултатите отпреди кризата, прогнозира Иванов. Миналата година пазарът на сливания и придобивания беше абсолютно замрял, припомни той.
Според Стоянов в момента пазарът все още е в колапс. Businessforsale.bg се занимава с консултантска дейност при бизнес сливания, изкупувания и придобивания на малки и средни фирми. В тези сфери също има несигурност сред купувачите. Проблемът е, че кризата продължава и свободните пари трудно се инвестират.
Основните оферти са за текстилни и мебелни фабрики
Най-много компании за продан има в леката промишленост - текстилни и мебелни фабрики, туристически обекти, недвижими имоти, ВЕИ проекти.
Хотелите и апартаментните комплекси над 1 млн. евро трудно намират купувачи. Сделки почти няма и това ще принуди някои собственици да ги съборят, смятат консултантите. За по-големите се търсят друг тип клиенти, офертите не се обявяват публично. Най-масово се продават хотели по Черноморието - Слънчев бряг, по планинските курорти - Пампоров, Банско, в София. В столицата цената на петзвезден хотел е паднала двойно само за година. Функциониращ от 10 г. четиризвезден хотел в Слънчев бряг се продава за 35 млн. долара. Той има договори с международни туроператори като „Томас Кук", Некерман". Хотел Daleen's в Банско също е обявен за 1,3 млн. долара, показва проверка в международния сайт Businessforsale.com, в който има над 50 000 бизнеса за продажба „Белмонт" (4 звезди) в Банско очаква сделка от близо година. Някои хотели, като четиризвездния „Финландия" в Пампорово, не могат да се продадат вече няколко години.
Още от статията на „Класа"
„Колкото повече криза, толкова повече бургери", обобщава „Дневник" пазара на веригите за бързо хранене
Най-влиятелният готвач в Америка. Това определение даде за Даниел Кудро списание "Тайм" в края на февруари 2010 г. На неговата визитка пише "Директор кулинарни иновации и мениджмънт на менюто". Кудро работи за "Макдоналдс корп.". Да.
Грижи се за вкуса на бургерите, салатите и всякакви нови ястия, които допълват менюто на веригата за бързо хранене. "Тайм" оценява влиянието му заради факта, че всеки ден през 2009 г. около 26 млн. американци ядат в ресторантите.
За сравнение, през 2006 г. са били с 2 млн. по-малко, а през последните 5 години цената на акциите на компанията е скочила от средно 30 на 60 долара. Въпреки че Кудро работи основно за американския пазар, част от храните, добавяни в менютата там, се пренасят и в Европа, където "Макдоналдс" бележи най-голямото си увеличение за миналата година (виж текста за продажбите на веригите).
Бързото хранене всъщност е един от секторите, който расте в кризата. Включително и в България. От 2004 до 2009 г. продажбите пазара на бърза храна стабилно се увеличават, като консумацията се стимулира и от все по-напрегнатия начин на живот.
Въпреки оптимистичните сигнали в периода 2010 - 2015 г. обаче се очаква забавяне на растежа. Това показва анализ на агенцията за маркетингови проучвания "Евромонитор интернешънъл" за България (данните не включват веригите за кафе).
Според нейните данни местният пазар на продукти за бързо хранене през 2009 г. се оценява на близо 268 млн. лв., като увеличението спрямо 2008 г. е с 20 млн. лв., или с около 8 на сто.
Близо 40% от всички продажби в сектора са на бургери. Другата интересна тенденция е, че заведенията за бързо хранене са първенци по поръчки за вкъщи в целия сектор. Заедно със сандвичите вървят и продажбите на напитки, но тъй като цените им са по-ниски, те формират една пета от всички продажби.
Още от статията на „Дневник"
„Държава и общини плащат на бизнеса с 359 дни закъснение", разкрива „Сега"
Дребният бизнес изглежда оцелява в България по чудо. Към началото на юни секторът "малки и средни фирми" има вземания за над 600 млн. лева по изпълнени обществени поръчки, а средното забавяне на плащанията от страна на държавата и общините е 359 дни. Иначе казано, бизнесът чака цяла година, за да получи пари, които е заработил.
Данните са от информационната система на Българската стопанска камара, която от началото на 2010 г. води регистър на бюджетните борчове. Според събраните към 1 юни данни държавата е най-некоректният възложител на обществени поръчки - над 80% от висящите плащания към бизнеса са на министерства и агенции. 12.20% от закъснелите суми тежат на сметките на общините, а малко над 5% са просрочените задължения по поръчки, по които възложители са държавни предприятия. Експертите от БСК установили, че едва в 3.5% от случаите фирмите са предприели някакви мерки за събиране на вземанията си. В 73% от тези случаи мярката е "напомнящо писмо" до възложителя.
85% от предприемачите са убедени, че теренът на обществените поръчки е замърсен от рушвети и връзкарство. 70% са го изпитали на собствен гръб - сблъсквали са се с нагласени търгове и други некоректни отношения, сочи проучване на камарата за проблемите на бизнеса.
Ето защо мениджърите настояват за повече прозрачност в процедурите. 78% от анкетираните препоръчват да се огласяват ценовите и техническите параметри в офертите, а 67% искат Агенцията за обществени поръчки да представя на сайта си информация за всички участници в търга. Най-желаната мярка е АОП да публикува добрите примери и практики, както и отговори на актуални въпроси по процедурите.
През 2009 г. в България са били обявени 7807 обществени поръчки и са сключени 15.5 хиляди договора за 10.4 млрд. лева. Кризата и бюджетният недоимък тази година се отразили и на броя, и на стойностите на поръчките. За първите 6 месеца са подписани 6191 договора за общо 1.5 млрд. лева.
През миналата година 38% от обществените поръчки са от типа "договаряне без обявление". Заради широкото ползване на тази най-непрозрачна процедура Еврокомисията заплаши България с наказателна процедура.
Още от статията на „Сега"
"Банките казват онлайн как смятат лихвите по кредитите", съобщава „Монитор"
Банките да обявяват доброволно на интернет страниците си как изчисляват базовия лихвен процент, според който се формира и крайната лихва по заемите. Тази промяна в Закона за потребителския кредит, която предстои да се обсъди на второ четене в парламента, предлагат от ГЕРБ.
До тези изменения се стигна, след като стана ясно, че текст от новия закон вкарва потребителите в капан, тъй като банката сама ще може да определя и променя размера на т. нар. референтен лихвен процент. Вчера правителството одобри проект на промени в Закона за кредитните институции съгласно изисквания на ЕС, съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет.
С предвидените промени се изменя обхватът на дейността по придобиване на вземания, извършвана от банките и финансовите институции, съгласно Приложение 1 на Директива 2006/48/ЕО. Подобрява се законовата уредба за защита на правата на банковите клиенти чрез въвеждане на изрично задължение за банката да уведомява депозанта, съответно кредитополучателя, при промяна на лихвите, а при кредитите - и при промяна на общите разходи, които засягат интереса на клиента.
Предвижда се законът да влезе в сила от 31 декември 2010 година. Държавите от ЕС следва да изготвят съответните актове за въвеждане на директивата в националните законодателства в срок до 31 октомври 2010 година.
Измененията, отразени в проектозакона, са в отговор на финансовата криза, която подчерта необходимостта от по-добра координация между компетентните органи с цел осигуряване на цялата необходима информация при осъществяване на възложените им функции и за запазване на финансовата стабилност в отделните държави в ЕС, се посочва в съобщението.
За усъвършенстване на системата за надзор върху банкови групи и финансови холдинги, които осъществяват дейност в няколко държави от ЕС, проектът въвежда изискване за вземане на съвместни решения между компетентните органи при определяне на адекватността на консолидирания собствен капитал.
Още от статията на „Монитор"
„Преотдаване на наетите складове е новата пазарна ниша", анализира пазара на имоти „Дневник"
Различен тип предлагане на логистични площи се появи на пазара през първата половина на годината. Собственици на такива центрове, които свиват дейността си, преотдават площи на партньори и доставчици.
Това показват проучванията за първата половина на годината на компаниите Colliers и Forton (която е представител на Cushman&Wakefield за България). Официалното предлагане на подобен тип имоти и сключването на този тип сделки е рядкост, но въпреки това създава конкуренция за съществуващите площи под наем, посочиха от Colliers.
Търсенето в момента на индустриални и логистични площи се генерира от компании, които консолидират бизнеса си на една локация или увеличават пазарния си дял за сметка на преките си конкуренти, коментира ситуацията Христо Асенов, мениджър "Земя и индустриални площи" в MBL/CBRE. Основните клиенти на пазара, които търсят площи, са дистрибуторите на бързооборотни потребителски стоки (FMCG) и водещите оператори на световни модни марки.
Фармацевтичните компании също са активни, но специфичните им изисквания не могат да бъдат удовлетворени от наличните спекулативни площи. По тази причина те ползват помещения, изградени по тяхна поръчка, коментираха от Colliers. Според Forton компаниите от преработващия и технологичния сектор, както и такива, които са изнесли и нас производството си, имат ръст на обороти от 20-30%, което е позитивна тенденция.
Очакванията ни са към края на годината и началото на следващата тези компании да излязат активно на пазара, като това ще даде тласък на реализацията на проектите за индустриални паркове, които засега остават на хартия, каза Александър Танев, мениджър "Логистични площи" във Forton. Друга тенденция, която се забелязва в условията на криза, е, че фирмите все повече се фокусират върху основния си бизнес, като изнасят логистичните дейности към подизпълнители. Това влияе положително върху дейността на логистичните оператори, обясниха от Colliers. От компанията посочват, че едновременно с това се наблюдава все по-голяма сегментация сред доставчиците на логистични услуги, които съсредоточават дейността в дистрибуция и транспорт.
Сривът на чуждите инвестиции до нивата от 2003-2004 г. влияе негативно на пазара на индустриални и складови площи и в момента много текстилни бизнеси се изнасят към Далечния изток, смята Христо Асенов. Според него това ще представлява сериозен структурен проблем за българската икономика през следващото десетилетие.
Още от статията на „Дневник"
„Кабинетът полага усилия да омекоти влиянието на кризата", казва в интервю за „Класа" Флориан Фихтъл, постоянен представител на Световната банка в България
Г-н Фихтъл, вие сте постоянен представител на Световната банка в България от 4 години и скоро вашият мандат приключва. Какви са наблюденията ви относно развитието на страната за този период?
- Благодаря ви за интереса към мен и дейността на Световната банка в България. Тук съм от 4 години и това беше един много успешен в професионално отношение период за мен. В личен план също бях много щастлив, защото тук се роди дъщеричката ми, която вече е на две години и половина. Що се отнася до това, което съм преживял в България - пристигнах през лятото на 2006 г. преди присъединяването към Европейския съюз (ЕС) и бях свидетел на радостта и големите очаквания на българите, свързани с членството. Бях свидетел и на празненствата през нощта на 31 декември срещу 1 януари 2007 г., когато България официално се присъедини към съюза. Видях с очите си икономическия бум през 2007 г., както и влиянието на световната икономическа криза върху страната и предизвикателствата, пред които тя се изправи. Трябва да кажа, че по отношение на европейското членство България в действителност има много икономически възможности, от които трябва да се възползва. Времената са вълнуващи и аз самият съм оптимист, въпреки че виждаме да се правят крачки както напред, така и назад. В дългосрочна перспектива смятам, че страната има потенциал да бъде конкурентоспособна в Европа. Можете да се гордеете с това, което постигнахте през последните 10 години.
Какво трябва още да се промени и какви трябва да бъдат приоритетите на българското правителство оттук нататък?
- Във времена на икономическа криза, когато приходите намаляват, правителството трябва да се фокусира върху ефективното използване на наличните ресурси. Да не говорим, че и самото общество проявява по-голям интерес към начина, по който се изразходват средствата. Да вземем за пример обикновения данъкоплатец. Неговите доходи също са засегнати от кризата, т.е. данъчните постъпления в хазната намаляват. Затова и обикновеният човек си задава въпроса: какви услуги ще получа в различните сектори като образование и здравеопазване срещу данъците, които плащам. За бизнеса също е от голямо значение как правителството изразходва получените средства под формата на налози. Предизвикателството пред кабинета е ефективното използване на приходите и управлението на обществените разходи. Тук искам да подчертая, че Световната банка е готова да подкрепи управляващите в усилията им за ефективно управление на публичните ресурси.
Ако наблюдаваме кабинета в този период на криза, виждаме, че той полага усилия да омекоти влиянието на кризата върху страната. Важно е обаче да се гледа в по-дългосрочен план, за да не се обезценят усилията досега. Трябва да се продължат усилията за изравняване на жизнения стандарт с този на ЕС. Освен това като пълноправен член имате право да давате своя глас по въпросите, свързани с икономическата перспектива на ЕС и трябва да отстоявате позициите си. Като цяло - необходими са повече инвестиции в хората, в уменията им, в инфраструктурата.
Кабинетът реши да предприеме актуализация на бюджета. Вашият коментар относно тази мярка и как ще повлияе на имиджа на страната в международен план?
- Приветствам актуализацията на бюджета, защото, когато постъпи нова информация и има нужда да се правят промени, е по-добре плановете да бъдат актуализирани навреме. Според мен това е мярка, която показва прозрачност, защото обществеността не обича изненадите и е добре да бъде информирана. Що се отнася до начина, по който международната общност гледа на България, бюджетът е само един от аспектите. Фискалната политика и като цяло макроикономическата политика също са част от картината. Искам да подчертая обаче, че като цяло обликът на страната е положителен. Това не означава, че трябва да спирате да работите. Този облик трябва да се затвърждава чрез подобряване на бизнес климата или ефективно използване на обществените средства. Трябва да се помисли повече за качеството на публичните услуги, които се предлагат на населението, както и за икономиката на знанието и иновациите.
Споменахте бизнес климата. У нас икономиката бе силно засегната в последните две години от кризата. Какви мерки може да предприеме държавата, за да подобри средата?
- Действително икономическата криза засегна целия свят и стопанските субекти и домакинствата както в ЕС, така и в България. Ролята на правителството по отношение на подпомагане на бизнеса е въпрос, към който трябва да подхождаме много внимателно, за да не се създадат прекалено големи очаквания. България със своето население от 7 млн. души е малка страна и може да бъде оприличена на малка платноходка, която плува в един огромен океан - океана на глобалната икономика. Много съмнително е да очакваме кабинетът да издигне този малък кораб над другите и да го спаси в голямата буря. По-скоро може да стане обратното и лодката да бъде потопена, а издигането й ще бъде възможно само след като се повдигне нивото на Световния океан и бъде отбелязан ръст. България би могла да има своите икономически пакети и стимули за подпомагане на икономиката, но в крайна сметка възможностите и средствата на правителството са ограничени. Като цяло частният сектор в страната ще тръгне нагоре, когато европейската икономика започне да се възстановява. Що се отнася до подобряването на бизнес климата, както вече казах, най-важна е инфраструктурата.
Още от интервюто на „Класа"
„Ускорете реформите, защото идат избори", казва в интервю за „Стандарт" изпълнителният директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов
Г-н Иванов, каква оценка бихте поставили на едногодишното управление на ГЕРБ?
- Като цяло оценката ни е положителна, особено като се има предвид ситуацията, която завариха. За сравнение, на предишното правителство бяхме поставили доста незадоволителна оценка, защото в края на периода на управлението му се получиха много сериозни изкривявания в икономиката.
Кои са положителните стъпки, които управляващите направиха?
- Нивото на корупцията беше сведено до сравнително приемливи средноевропейски нива. Именно заради предишните корупционни практики ни бяха спрени парите от еврофондовете. Големият успех на това правителство е, че възстанови доверието на Европа към България и на практика освободи всички линии, по които постъпва европейско финансиране. Вторият голям успех е по отношение на данъчната политика. Преди изборите подписахме пакт за стабилност с бъдещото правителство, според който те поеха ангажимент да не пипат нито преките, нито косвените данъци и до този момент удържат на думата си. Това е много сериозен индикатор, че имат намерение да спазят предизборните си обещания. Освен това е видимо, че магистрала "Люлин", а след това и "Тракия" ще бъдат завършени, и то на многократно по-ниски цени от предвидените от предходните две правителства.
Кои други министерства получават положителна оценка от страна на бизнеса?
- Министерството на околната среда. Там имаше залежали с години преписки по искания за концесии, за ОВОС, очевидно заради корупционни практики. Проблемът с въглеродните квоти отново беше заложен от предходното правителство. Друг плюс е, че до момента няма политически чадър над уличените политици. Това се потвърждава от подадената оставка на Лъчезар Иванов. Досега провинилите се просто сменяха ведомството - от зам.-министър на едно място се отиваше на същия пост на друго. Друго министерство, което заслужава похвала, е икономическото. От много време настоявахме за единен орган по дейността минногеоложки проучвания, минен добив и т.н. Този орган вече е факт, макар и с известно закъснение. В момента това е един от отраслите, които дърпат икономиката напред. Преди се чакаше с години, за да се получи концесия. Така например от "Челопеч майнинг" се преместиха в Намибия, вместо да инвестират милиарди тук.
Как възприемате идеята азиатският стокообмен да минава през България?
- По принцип можем да се превърнем в център на дейността на азиатските компании, т.нар. нови тигри. Да вземем за пример пристанището на Хонконг. Разгърнатата му площ е колкото половината територия на България. Ако успеем да накараме и 1/10 от хонконгските кораби да минават през България, от такси - за престой на корабите и от разходи за поддръжката им, ще спечелим приходи от логистична дейност в размер на не по-малко от 2 млрд. лв. През България обаче може да минава не само стокооборотът. Другият важен момент е част от производствата, които азиатските компании разполагат в Европа, да се привлекат у нас.
Как ще коментирате политиката на финансовото министерство?
- Най-голямата му заслуга е, че не пипа данъците и поддържа тази политика. Вчера МВФ категорично заяви, че България не трябва да пипа данъците. За Румъния насърчи точно обратната стъпка, защото страната беше пред фалит. Косвената оценка на фонда за България е, че положението е приемливо и кризата е овладяна. Същевременно ние сме в състояние на валутен борд. Единственият начин заплатите да се повишат е да се намалят данъците, така че да остават повече пари за хората. Похвално за правителството е, че поема своята част от бремето на кризата, като орязва разходи и администрация.
Още от интервюто на „Стандарт"