За вторник 20ти февруари бе насрочено представянето на подробности от плана Power8 за преструктуриране на Airbus, с помощта на който до 2010 трябваше да бъдат спестявани по над два милиарда евро годишно и  да се повиши производителността с 20%. Но до проясняване на подробности така и не се стигна.

По време на срещата на борда на EADS в неделя вечерта избухна конфликт между интересите на френската и германската страна, като планирането и решенията за развитието и производството на А350 бяха отложени за бъдеще време.

Проектът А350 е на стойност €10 млрд. Новият самолет на Airbus трябва да се превърне в успешна конкуренция на Дриймлайнер 787 на Boeing. Обаче Европейската космическа и самолетна компания не може да се споразумение как да се разпредели работата между различните страни, както и за делът на изнесеното производство в страни с ниски разходи за труд.

В EADS играчите са Франция, Германия, Испания и Великобритания. Първите две страни са с най-голяма тежест, но именно противоречията между тях възпрепятстват консенсуса - и то вече три години.

От EADS са казали, че заседанието на борда ще се възобнови в близките дни. Не без значение е, че Ангела Меркел, канцлерът на ФРГ, и президентът Жак Ширак ще се срещат в петък. Изглаждането на позициите по производството на многострадалните нови модели Airbus „много вероятно" ще е част от дневния ред на разговорите на двамата политици.

Луи Галоа, изпълнителен директор на Airbus и френски съ-управител на EADS е заявил, че решението трябва да се намери много бързо и то да бъде такова, което „надвишава националните интереси". Галоа е казал: „Направих предложения, които според мен са балансирани както от индустриална, така и от технологична гледна точка и които служат на целите за икономическа конкурентноспособност".

Източник на противоречията между Франция и Германия са масовите уволнения, които ще съпътстват програмата за преструктуриране. Става дума за 10,000 работни места, които ще бъдат закрити. Цифрата, отдавна известна в медиите и профсъюзите, днес бе потвърдена от френския премиер дьо Вилпен в изказване пред радио RTL. Според думите на дьо Вилпен, вече е говорено с канцлера на Германия.

В Германия в производството на Airbus са заети 23,000 души. Германската страна се бои, че от въпросните 10,000 съкращения по-голямата част (медиите говорят за 8 хиляди) ще се падне на немските работници, тъй като Франция възнамерява да пренесе на своя територия по-голямата част от производството на XWB А350.

В Airbus във Франция са заети около 17,000 души, в Испания те са 3,000, а във Великобритания 12,000. Общо в Германия и Франция Airbus разполага с 11 завода.

Към добре познатите проблеми на европейския самолетопроизводител спада и високият курс на евро спрямо долара - 60% повишение за последните 5 години. Както посочва производствен мениджър на компанията, „купуваме (части и детайли) в евро, а продаваме (готовите самолети) в долари".

Суперджъмбо A380 се забави с две години и EADS трябваше да плаща огромни суми по неустойки (досега €4.8 млрд.). Airbus през миналата година излезе на сериозна загуба и породи опасения в компанията-майка EADS.

Франция се бори за „честност", а Берлин за „равенство" в съкращенията. Обаче конкретните решения за преструктурирането, очаквани напразно в началото на тази седмица, са дори по-важни от броя на съкращенията във всяка отделна страна, тъй като те ще определят средносрочното бъдеще на концерна - мястото, в което самолетите ще се сглобяват.

Вижда се, че въпросът за избора на място за производството на спасителния модел на Airbus, както и конкретните съкращения, налагани от лошата ситуация в момента, са обвити от политически съображения. След 68 дни са президентските избори във Франция. Германия напоследък се увери, че зависимостта между ниската безработица и големия икономически ръст в страната е тясна.

Влиянието в борда на EADS е разпределено основно между акционерите от Германия и Франция. DaimlerChrysler държат 22.5% от правата на глас. Sogeade, френски холдинг, контролира 22.5 % от които 15 % за френската държава и 7.5% за медийната група Lagardère. Двама председатели и двама изпълнителни директори (двама германци и двама французи ) в EADS упражняват равни права. Решение с консенсус ще дойде трудно.

Руската ВТБ държи около 5% от EADS, приблизително колкото и Испания. Британската BAE Systems продаде дела си от 20% в Airbus при задълбочаването на кризата с A380, но Тони Блеър настоява производството да бъде ускорено.

Акциите на EADS вчера затвориха поскъпвайки с 2.9%, на ниво €25.83. За повишението изглежда е повлияло съобщението за интереса на Qatar Investment Authority към 10% дял от EADS.