През 2008 г. през автобусите на градския транспорт в София са преминали 258 млн. пътници, а през електротранспортните коли - 196 млн. души. През метрото миналата година са преминали 27,8 млн. пътници.

Това съобщи на научно-практическа конференция „Зелената книга на ЕС. За нова култура на градската мобилност. Предизвикателства и възможности" Георги Дянков от Столична община, предаде репортер на агенция "Фокус". Дянков представи насоките за развитието на масовия градски транспорт в София.

София не може да поема трафика на тези над 700 хил. - 800 хил. автомобила, което затруднява движението на градския транспорт, обясни той. Дялово градският транспорт в София се разделя по следния начин: 53,4% - автобуси; 28% - трамваи; 12,7 % - тролеи, 5,8% - метро.

По думите на Дянков - забелязва се спад в пътуванията с градски транспорт поради бавното му движение заради задръстванията и високата възраст на превозните средства.

Трябва да се повиши ефективността и атрактивността на градския транспорт, да се наложат европейски стандарти и да се ограничат замърсяванията, каза още той.
По думите му - в София трябва да се развива метрото, трамвайният транспорт и обновяването на транспортния парк.

За Столична община е важно подновяването на електрическия транспорт. След цялостното изграждане на метрото на ден могат да се придвижат 1,1 млн. души.
По думите на Дянков вече е започнало разширение на метрото, което ще минава през надлез „Надежда" - Централна гара - пл. Св. Неделя - НДК - бул. „Черни връх".

Изграждането трябва да приключи до 2012 г. В близките 2 години трябва да се разшири метрото по линиите „Младост" 1 - „Младост" 3 - бул. „Цариградско шосе" и „Обеля" -„Надежда" - надлез „Надежда". От предоставената информация стана ясно, че линия на метрото ще стига и до „Илиянци".

Всичко това ще доведе до намаление на трафика с около 18%, намаляване на вредните и парникови газове с около 80 000 тона на година, намаляване нивото на шума с 15-20%, а прекият икономически ефект ще е около 35 млн. лв. годишно.

Във връзка с трамвайния транспорт стана ясно, че предстои изграждане на трамвайна линия от Семинарията до „Дървеница" за 15 млн. лв.; до Овча купел - за 16 млн. лв., както и реконструкция на релсовия път по бул. „България" за 10 млн. лв.

Предстои и обновяване на транспортния парк и ремонтиране на съществуващи коли на градския транспорт.
Сегашното състояние на градския транспорт в София е незадоволително, заяви Дянков.