Несъответствията, които са установени от Европейската агенция за Авиационна безопасност (EASA) относно нашата авиация, се отнасят до недостиг на административен капацитет в българската Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), най-общо в областта на контрола по безопасността и на сертифицирането за експлоатационна годност и поддръжка на въздухоплавателните средства.
Това заяви Министър Мутафчиев на проведена късно снощи среща с представители на Асоциация на българските авиокомпании, относно разпространеното официално решение на Европейската комисия за налагане на предпазна клауза за българската авиация.
Недостатъчен е броят на персонала на ГД ГВА и неговото ниво на обучение, за да изпълнява задълженията си на нужното ниво.
С ЕК постигнахме съгласие в момента, в който имаме готовност, сами да поканим EASA на проверка, каза министър Мутафчиев. Трябва да си даваме сметка, че това е изключително сложен процес и като администрация няма да допуснем никакви компромиси, заяви още той.
Припомняме, че в комюникето си вицепрезидентът на Европейската комисия Жак Баро отбеляза: „За нас е от голямо значение да сме сигурни, че всяка авиационна власт изпълнява своите контролни задължения във връзка с безопасността и, че всяка авиокомпания, която оперира свободно на европейския пазар е в състояние да извършва тази дейност, като напълно спазва нашите строги изисквания за безопасност".
От 1 януари 2007 г. България става член на Европейският съюз и на EASA. Българските авиокомпании ще продължат да оперират до и от Европейския съюз, както досега.
Предпазната клауза, която е наложена от Европейската комисия, не засяга членството в Европейския съюз, а е силно ограничена по обхват и касае признаването на сертификатите за летателна годност на въздухоплавателните средства. Издаваните от ГД ГВА сертификати за летателна годност ще се признават като издадени от трета страна, на основание на двустранни спогодби.
Авиокомпаниите и администрацията трябва да положат усилия за да отговорят на повишените изисквания. Необходимо е значително да бъде повишен контролът за съответствие на тези изисквания.