Ръст на експорта с 46 %. отчитат от Изпълнителна агенция по лозата и виното (ИАЛВ) Изнесеното количество вино до момента възлиза на 6 100 559 литра и е на стойност 5 370 364 евро, съобщиха от Министерство на земеделието и храните

Основният пазар за българското вино е руският и за 2010 година този износ бележи ръст от 161 %. Данните показват, че за първото тримесечието на 2010 година реализираният износ за руския пазар е в размер на 5 320 325 л., на стойност 4 681 886 евро. За същия период на 2009 година той е бил 2 037 679 л.
Същевременно вносът на вино в страната бележи спад от 28 %.

Това е в резултат на предприетите мерки от страна на МЗХ и ИАЛВ за подкрепа на винения сектор. Предвижда се постоянен павилион на български земеделски стоки, с водещи продукти - българските вина на територията на Общоруския изложбен център в Москва, провеждат се системни срещи и дискусии с представители на бизнеса от винарския бранш, промоция на български вина на водещите и нововъзникващи пазари за вино-Италия, Великобритания, Китай, Виетнам, Сърбия, Турция.

От началото на 2010 г. експерти от ИАЛВ са извършили 113 планови проверки на винопроизводители и 129 извънпланови проверки в лозаро-винарския сектор. В резултат, на което са издадени 12 задължителни предписания, 37 актове и 23 наказателни постановления.

Спряна е продукция в обем на 246 000 л., неотговаряща на стандартите за качество на виното. Осъществяваният постоянен контрол на лозаро-винарския сектор от една страна защитава интереса на българския потребител, а от друга - гарантира високото качество на изнасяното българско вино на международните пазари.