След като в много държави цената на дизеловото гориво чувствително изпревари тази на бензина, редица шофьори започнаха да се питат дали все още има сметка да се купуват дизелови автомобили? Днешното проучване на Businessweek се опитва да даде отговор.

Въпреки, че за последната една година цената на литър дизел в България се е покачила с над 40%, леките автомобили, които са пригодени да се движат с това гориво все още предлагат по-добър пробег за фиксирана сума. Двигателите работещи с дизелово гориво са с 25% до 30% по-икономични от бензиновите, а разликата в проценти между цените на бензина и дизела у нас е по-малко от 10%.

Това е добра новина за германските производители Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen и др., от които бяхме свикнали да виждаме все повече дизелови машини през последните години. Американските и азиатски автомобили също продължават експанзията си към дизеловите агрегати, а търсенето не изглежда да намалява.

Въпреки че да се изминат 100 км. с дизелов автомобил все още излиза по-евтино отколкото да се изминат с бензинов, то преимуществото на първите непрекъснато намалява. Ако рафинериите не започнат да произвеждат приоритетно дизелово гориво, може да дойде денят, в който да се кара автомобил с това гориво, вече няма да е по-евтино.

Нека вземем за пример новият дизелов модел на Volkswagen Jetta, който ще бъде представен през август и ще осигурява разход на гориво от 5.8 л/100 км. Същият модел със същата мощност, но движещ се на бензин ще има разход от 8.2 л/100 км. Сами можете да сметнете при текущата цена на горивото, коя кола излиза по-евтина за шофиране. Е, преди година дизеловият автомобил щеше да осигури още по-голяма икономичност на собственика си, но и сега разходът не е толкова лош.

За по-старите дизелови автомобили обаче, положението вече не е толкова розово. Те горят повече литри на 100 км., като се приближават или дори надминават по паричен разход новите бензинови модели. Нещо, което трябва да се вземе предвид преди да си купите нова дизелова кола е това, че тя ще ви струва няколко хиляди лева повече отколкото същата модификация, но бензиново изпълнение. Това е важно, особено ако не смятате да шофирате твърде много.

Ако погледнем към средния клас нови автомобили ще забележим, че разликата между идентични модели с бензинов и дизелов двигател е около 3000 лв. в полза на дизела. Ако собственикът на автомобила изминава по 15 000 км. годишно (1250 км. месечно), тогава икономията от разход на гориво ще е в порядъка на 600 лв. (към момента). Тогава, за да се отработи по-скъпият дизелов автомобил вече ще бъдат нужни 5 години.

Дизеловите автомобили все още се купуват с приоритет в Европа, а американците все повече виждат предимствата от това на капака на багажника да седят инициалите TDI (Turbocharged Direct Injection) или други обозначителни символи на дизеловите автомобили.

Към април 2008 г., дизеловите автомобили в САЩ са били отговорни за едва 5% от всички продажби на леки коли. Нека не забравяме, че според изискванията на щатските администрации, дизеловите автомобили можеха да се продава в само 42 от общо 50-те американски щата. С въвеждането на новата екологична система на Мерцедес Bluetec, моделът Е320 има право да бъде продаван от всички дилъри в страната. Първата крачка за достигане на строгите екологични норми от дизеловите коли вече е направена.

Дали обаче дизелът ще успее да задържи титлата „икономична алтернатива" или ще бъде изпреварен от хибридните бензинови двигатели, само времето ще покаже.