Въпреки, че за последната една година цената на литър дизел в България се е покачила с над 40%, леките автомобили, които са пригодени да се движат с това гориво все още предлагат по-добър пробег за фиксирана сума. Двигателите работещи с дизелово гориво са с 25% до 30% по-икономични от бензиновите, а разликата в проценти между цените на бензина и дизела у нас е по-малко от 10%.
Това е добра новина за германските производители Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen и др., от които бяхме свикнали да виждаме все повече дизелови машини през последните години. Американските и азиатски автомобили също продължават експанзията си към дизеловите агрегати, а търсенето не изглежда да намалява.
Въпреки че да се изминат 100 км. с дизелов автомобил все още излиза по-евтино отколкото да се изминат с бензинов, то преимуществото на първите непрекъснато намалява. Ако рафинериите не започнат да произвеждат приоритетно дизелово гориво, може да дойде денят, в който да се кара автомобил с това гориво, вече няма да е по-евтино.
Нека вземем за пример новият дизелов модел на Volkswagen Jetta, който ще бъде представен през август и ще осигурява разход на гориво от 5.8 л/100 км. Същият модел със същата мощност, но движещ се на бензин ще има разход от 8.2 л/100 км. Сами можете да сметнете при текущата цена на горивото, коя кола излиза по-евтина за шофиране. Е, преди година дизеловият автомобил щеше да осигури още по-голяма икономичност на собственика си, но и сега разходът не е толкова лош.
За по-старите дизелови автомобили обаче, положението вече не е толкова розово. Те горят повече литри на 100 км., като се приближават или дори надминават по паричен разход новите бензинови модели. Нещо, което трябва да се вземе предвид преди да си купите нова дизелова кола е това, че тя ще ви струва няколко хиляди лева повече отколкото същата модификация, но бензиново изпълнение. Това е важно, особено ако не смятате да шофирате твърде много.
Ако погледнем към средния клас нови автомобили ще забележим, че разликата между идентични модели с бензинов и дизелов двигател е около 3000 лв. в полза на дизела. Ако собственикът на автомобила изминава по 15 000 км. годишно (1250 км. месечно), тогава икономията от разход на гориво ще е в порядъка на 600 лв. (към момента). Тогава, за да се отработи по-скъпият дизелов автомобил вече ще бъдат нужни 5 години.
Дизеловите автомобили все още се купуват с приоритет в Европа, а американците все повече виждат предимствата от това на капака на багажника да седят инициалите TDI (Turbocharged Direct Injection) или други обозначителни символи на дизеловите автомобили.
Към април 2008 г., дизеловите автомобили в САЩ са били отговорни за едва 5% от всички продажби на леки коли. Нека не забравяме, че според изискванията на щатските администрации, дизеловите автомобили можеха да се продава в само 42 от общо 50-те американски щата. С въвеждането на новата екологична система на Мерцедес Bluetec, моделът Е320 има право да бъде продаван от всички дилъри в страната. Първата крачка за достигане на строгите екологични норми от дизеловите коли вече е направена.
Дали обаче дизелът ще успее да задържи титлата „икономична алтернатива" или ще бъде изпреварен от хибридните бензинови двигатели, само времето ще покаже.
Гоце
на 28.05.2008 в 18:24:57 #10Джери, подръжката на дизела е доста по-евтина, понее примерно няма ел.система за палене (не за стартиране), по-голям ресурс за износване - поради по-ниските обороти и изобщо качиш ли се един път на дизел, назад връщане няма. Имам модел от 2007, градския разход (София) е 6/100.. Всичките бензинови коли които съм карал, под 10/100 в града не са падали, а една калибра навремето се отчиташе с 16/100... а градското каране е основното.
Stefano
на 28.05.2008 в 12:43:10 #9Искам да кажа на колегата че точно при градско каране дизела има най-голяма икономия. Имал съм и дизел и бензин. Бензина градско ми дава 13-14 разход а дизела 8-9 (при аналогична кубатура и мощност). А изъвн града дизела ми харчеше 6 а бензина 7 - 7,5.Бензин има сметка да се кара ако не въртиш много километри и нямаш тежък крак.(още повече че сервизните интервали на дизела са по-къси от тези на бензина).
Jerry Maguire
на 28.05.2008 в 11:18:20 #8Забравяте и още нещо-поддръжката на дизела е доста по-скъпа!
Yerli_plaka
на 28.05.2008 в 11:15:41 #7аве то дизеловото гориво на 100 Км излиза по евтино но в извънградски условия. аз карам на дизел градко ми гори 10 извънградско 6 ) каде е далаверата 2 коли значи една кола на дизел за извънградско и е една щайга бензин с газова уредба за градски условия. това е решението според мен!
Abadbobata
на 28.05.2008 в 09:50:56 #6И пак разковничето е липсата на инвестиции в рафинерии. Защо държавата не задължи рафинериите да инсталират повече мощности за дизеловото гориво? Ай задължи силно казано, ама да им отпусне някакви помощи там.
mechka
на 28.05.2008 в 09:31:47 #5АТАКА!
subzero
на 28.05.2008 в 09:30:17 #4"За по-старите дизелови автомобили обаче, положението вече не е толкова розово. Те горят повече литри на 100 км., като се приближават или дори надминават по паричен разход новите бензинови модели." тази статия е писана от пълен тъпак!!!!
КОРЛЕОНЕ
на 28.05.2008 в 00:56:08 #3нешо Ми на мен ми пука за мощноста.И не ги разправяй тия на Рекстъна ми с 186 к.с и 14 л на 100 км градско (дизел разбира се).За комфорта човек си заплаща,а аз мога да си го позволя.
нешо
на 28.05.2008 в 00:05:21 #2Да ви кажа откакто си сложих метанова уредба станах наистина шофьор.За 100 километра харча 6 лева.а ако бях на бензин поне 20 лева.За два месеца съм навъртял 12 хиляди километра,колкото за цялата минала година.Хубаво е да не се притесняваш колоко ще платиш за едно отиване до Слънчев бряг.Миналата седмица ми скимна и отидох и се окъпах в морето.Естествено мощността пада,но на кой му пука.
investor1
на 27.05.2008 в 22:29:48 #1трябва да се спомене и, че тук при мен таксата на година за дизел е 600 евро, а за бензинов автомобил 100 евро