Световната търговска организация даде начало на първото си официално разследване, свързано с обвиненията за незаконни търговски действия от страна на Китай. Назначената работна група ще разследва, дали вносът на автомобилни части в страната не нарушава световните търговски разпоредби.

Случаят с азиатската държава беше осъден от представители на САЩ, ЕС и Канада, чийто първи опит за разследване беше блокиран именно от Китай през септември. Според правилата на СТО, работна група се назначава автоматично, след второ поискване от някоя от страните.

Трите световни сили са се обявили против практиката на Китай да налага допълнителни тарифи на автомобилите, които имат над 60% части от внос. По този начин, производителите в страната се ограничават от покупка на чужди автомобилни части и така не изнасят валута в чужбина.  

Според американският представител Дейвид Шарк, налагането на такива защитни ограничения е в абсолютен разрез с наредбите на организацията. От Пекин се защитиха като обясниха, че това се прави, за да се спре незаконния внос на автомобили разглобени на големи части. По този начин нелоялните вносители си „спестявали" дължимите по-високи вносни мита на целите автомобили.

Китай се задължи да спре облагането на автомобилни части със същите мита като целите автомобили, когато беше приет в СТО през декември 2001 г.

Представителят на Китай в организацията е изразил дълбокото си огорчение от нежеланието на трите световни търговски сили, да решат възникналия проблем посредством консултации и разговори. Припомняме, че предишният търговски конфликт между Вашингтон и Пекин за облагането на полупроводници, беше разрешен без намесата на работна група от СТО.

Сегашното разследване от организацията по повод незаконните мита на Китай, може да продължи години и да завърши с налагане на „солени" глоби на азиатската страна нарушител.