"Руски олигарх вдига фабрика в Родопите", извежда на първа страница в. "Стандарт"
Собственикът на ПАОК беше готов да плаща 4 млн. евро заплата на Бербатов
Руски олигарх с гръцки корен е на път да стане най-големият инвеститор в Кърджалийско.
Иван Савидис закупи терен от 30 декара край село Подкова, за да вдигне тютюнева фабрика. Бизнесменът е един 30-мата най-богати руснаци според "Форбс". През февруари 2006 г. списанието оцени състоянието на Савидис на 100 милиона долара. Роден е на 27 март 1959 година в населеното от понтийски гърци грузинско селце Санта. 21-годишен постъпва в Донската държавна цигарена фабрика в Ростов на Дон. Издига се от прост работник до зам.-директор. След това се хвърля в частния бизнес и оглавява компанията "Донской табак", купува и летището в Ростов.
Прави милиони в цигарения бизнес, после преуспява и в производството и търговията с охладено месо, селскостопански и рибни продукти и др. Говори се, че дава хляб на повече от 17 000 души. Постепенно създава мощния холдинг Группа Агроком, който търгува по цял свят. Интересите му обаче не приключват с правенето на пари. Цигареният барон, както е известен Савидис, влиза и в политиката. Два пъти е избиран като депутат от партията Единна Русия. Счита се за личен приятел на Владимир Путин, който го е награждавал с орден "За заслуги към отечеството".
Прочети още от в. "Стандарт"

"Външният дълг пропука управляващата коалиция", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Договорът, с който България поверява на четири международни банки емитирането на 16 млрд. лв. външен дълг през следващите три години, не бе ратифициран от Народното събрание в сряда. Формалната причина е, че времето (почти два часа) не достигна, за да се изчерпят дебатите. От БСП поискаха удължаване на сесията до приемането на законопроекта, но искането бе отхвърлено с голяма част от гласовете на управляващата коалиция. Обсъждането би трябвало да продължи в четвъртък, но по информация на "Капитал Daily" окончателното гласуване ще се случи следващата сряда, след като всички подробности бъдат съгласувани между коалиционните партньори.
На този етап е сигурно, че депутатите на ГЕРБ, РБ и някои членове на БДЦ ще подкрепят ратификацията. Те го направиха и в Комисията по бюджет и финанси миналата седмица. Гласовете им обаче може да не са достатъчни, за да бъде приета дълговата програма на правителството.
След пенсионните проблеми от декември това е вторият по-сериозен разрив в управляващата коалиция. Партньорите на ГЕРБ се оплакват, че ратификацията е внесена набързо, без обсъждане. Коалиционните партньори от АБВ и Патриотичния фронт обявиха, че може да не подкрепят ратификацията. Премиерът Бойко Борисов от своя страна намекна за оставка, ако не получи необходимата подкрепа. "Да видиме, ако не приемат дълга, като не го приемат 6 милиарда до края на годината, ако някой ми покаже откъде да ги вземем, понеже аз не знам, ще предоставим на други тази възможност, и то още днес", каза той преди началото на заседанието на кабинета.
Прочети още от в " Капитал Daily"

„При 59 000 абитуриенти 70 000 първокурсници", пише в. „24 часа"
58 745 са 12-класниците в този випуск, съобщиха от министерството на образованието. Приемът на първокурсници в университетите миналата година бе около 70 000. Ако и тази година бройката се запази, първокурсниците ще са с около 11 000 повече от абитуриентите.
"Все още е твърде рано да се каже какъв ще е приемът. Все още се събират заявки от висшите училища и работодателите, в края на април предложението ще бъде внесено в Министерския съвет", каза доц. д-р Мария Фъртунова, шеф на дирекцията за висше образование в министерството.
Някои вузове щели дори да свиват местата. Пък и не само току-що завършилите са потенциални кандидат-студенти, има неприети от минали години и такива, които искат да надградят образованието си, допълни Фъртунова.
Общият брой на студентите у нас е 251 468. Те са в редовна, задочна и дистанционна форма в държавните и частните вузове.
Прочети още от в. „24 часа"

"Кабинетът е в пат с плановете за 8 млрд. евро нов външен дълг" е водещo заглавиe на в. "Сега"
Опитът на правителството да прокара през парламента бързо и без дебат програма за поемане на 8 млрд. евро нов външен дълг до 2017 г. разклати сериозно управляващата коалиция. АБВ и Патриотичният фронт категорично отказаха да подкрепят предложението. Премиерът Бойко Борисов заплаши с оставка, ако това не стане. Опозицията също е против. Така намеренията на финансовия министър Владислав Горанов се подкрепят само от ГЕРБ и Реформаторския блок. Не е ясно защо двете партии проявяват инат и описват апокалиптични картини, ако програмата не бъде утвърдена, след като правителството може без проблем да емитира нужния му дълг тази година.

Както "Сега" писа, програмата предвижда до 2017 г. България да поеме на международните пазари 8 млрд. евро дълг - 6 млрд. евро за финансиране на падежи по стари дългове и 2 млрд. евро за финансиране на заложените за 3 години напред дефицити.
Прочети още от статията на в. "Сега"

"Толтакса заменя винетките" четем на първа страница във в. "Монитор"
Толтакса до 10 ст. на километър за ползване на републиканската пътна мрежа може да бъде въведена в близките години. Това обяви вчера строителният министър Лиляна Павлова.
По думите є обаче проблемът с цената има два много важни нюанса. „При изграждане от частен инвеститор на определена отсечка или отделно скъпо съоръжение като тунел цената може да достигне до въпросните 10 ст. на километър", поясни тя. При въвеждането за първокласните пътища и автомагистралите толсистема цената на километър ще е много ниска. Има вариант леките автомобили да могат да останат на електронна винетка за време, а за километър плащането да е само за тежките. На принципа, който най-много руши пътищата ¬ да плаща най-много поясни министърът.
„В момента по договора ни със Световната банка тя има ангажимент да направи цялостен финансов анализ, бизнес модел, анализ на трафика и на това каква толсистема да бъде въведена. Включително трябва да се предложи от коя година да влезе новата система и дали преходът от винетки към тол да бъде плавен", съобщи още Павлова.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

„"Теленор България" намалява капитала си с 392.5 млн. лв.", пише в. "Капитал Daily"
На фона на над 1 млрд. евро, колкото струва реално бившият "Глобул" на Telenor, за да бъдат акционерите на десетия по големина телеком в света щастливи от присъствието си на българския пазар, ще е нужно доста време. След като плати над 700 млн. евро за покупка на оператора и в момента инвестира още близо 300 млн. евро за подмяна на мрежата му, общата сума на вложенията на скандинавската компания тук става толкова - около милиард евро. Представянето на "Теленор България" обаче също не е никак лошо. Тя отчита стабилен пазарен дял и както стана ясно при представянето на финансовите й резултати миналата седмица, има растяща брутна печалба, макар и при спад в приходите като цяло. Отделно новите й собственици получават 200 млн. лв. от намаление на капитала, решението за което е взето в края на миналата година.

Как се разпределят парите

От 490.66 млн. лв. капиталът на "Теленор България" пада ефективно на 98.13 млн. лв. чрез намаляване на номиналната стойност на акциите от 10 лв. на 2 лв. на всяка акция. Решението за това е на едноличния собственик на дружеството - "Теленор мобайл комюникейшънс" - Норвегия, и е взето на 18 декември 2014 г.
Прочети още от в " Капитал Daily"

„От 2020 г. ще се плаща тол такса или електронна винетка за колите", пише в. "Сега"
В рамките на няколко часа регионалният министър Лиляна Павлова успя да обърка тотално гражданите, като обяви различна цена на тол таксите и предизвика взрив от негодувание в социалните мрежи.

Десет стотинки на километър за преминаване по магистралите и главните пътища в България бе цената, която тя определи сутринта вчера по Нова тв. Часове по-късно Павлова се коригира и каза, че е възможно платеното пътуване по републиканските шосета да струва както 10, така и 0.1 стотинки. Всичко е въпрос на анализ на Световната банка, която трябва да даде варианти до края на годината. Едва след това правителството ще вземе окончателното решение, обясни тя.

При цена от 10 ст. на километър пътят от София до Пловдив би струвал 15 лв., до Бургас - 36 лв., а до Варна - 43 лв.
Прочети още от в. "Сега"

"Русофили и русофоби" пише в. „Труд"
Преди десетина дни в социалните мрежи се натъкнах на искрен и сериозен въпрос: „Ако Русия ни нападне, вие на чия страна ще застанете?" Признавам, че този въпрос имаше някакъв смисъл, когато Русия нападна Украйна или когато Русия нападна Афганистан, или когато преди време влезе в Унгария и Чехословакия. Тогава имаше две ясно очертани страни - Русия и някаква друга. И безпристрастният наблюдател (че и пристрастният) спокойно можеше да си избере една от тях и да застане на нея.
Но когато ние самите сме страна, пък дори и в такава хипотетична ситуация, в която Русия ни напада с военна сила, то как можем да вземем страна? Това не е ли малко шизофренно? В такава ситуация ние не вземаме страна, ние сме страна.
Но може би задаващият въпроса е имал предвид друго. Може би се е опитал под формата на въпрос да изкаже мисъл, подобна на следната: Гледам ви как сте се разделили като футболни агитки на фенове на Русия, от една страна, и на фенове на Европейския съюз, НАТО и Съединените щати - от друга. И затова ми е интересно какво ще си мислите и какво ще говорите, ако случайно Русия започне да се държи с нас така, както се държи с Украйна.
Прочети още от в. „Труд"

"Продажбите на нови коли у нас скочиха с 4 на сто", четем във в. "Монитор"
Продадените през януари в България нови автомобили са се увеличили с 4,1% за разлика от същия месец на 2014 г. Реализираните на пазара у нас коли през първия месец на 2015 г. са общо 1419 броя, показват данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (АСЕА).
За разлика от средния темп на растеж в този сектор за целия Европейски съюз (ЕС) този у нас е по-слаб. През януари всички продадени нови автомобили в страните членки са 999 157, или с 6,7% повече за същия период на предходната година. С 5,2% са нараснали продажбите на нови коли в България през 2014 г.,сочат официалните данни. През миналата година у нас са продадени 20 359 нови коли при реализирани 19 352 през 2013 г.
Постигнатият ръст е почти колкото за целия ЕС - 5,7%.
Абсолютният пик в търговията с автомобили у нас е бил през 2007 г., когато са продадени над 55 хил. нови коли.
Съотношението на продажбите на нови към употребявани коли през последните години в България е 1 към 12. Така излиза, че на 25 000 нови коли се падат 300 000 употребявани на година.
Прочети още от статията на в. "Монитор"

„Продали ТВ7 на US компания, свързана с Цветан Василев и руската ВТБ?", пише в. „24 часа"
Телевизия ТВ7 е продадена, пише сайтът Big5.BG, позовавайки се на неофициални източници, свързани с ръководството на медията. Компанията купувач е базирана в САЩ и е свързана с банкера Цветан Василев. До момента няма официално потвърждение за сделката. Засега се знае, че тя е сключена преди около седмица, но и към момента се пази в пълна тайна.
Новият собственик има вече 12 телевизионни канала в съседна Гърция и идва у нас от страна на руската банка VTB, която бе партньор на КТБ преди фалита й. Името му е Джак Ханик, той е американец, член е на Борда на директорите на Fox News Channel и дълго време е работил в Русия, отново в партньорство с VTB.
Прочети още от статията на в. „24 часа"