Премахване на сивия и черния сектор в търговията и развиване на българското данъчно законодателство са сред основните цели на създаденото днес Сдружение за модерна търговия.

В организацията влизат чуждестранни компании, които инвестират в България в сферата на търговията - „Метро Кеш енд Кери България", „Била България", „Практикер България", „Карфур България", „Кауфланд България", „Лидл България", „Хит България", и „Мосю Бриколаж".

Трима са членовете на Управителния съвет на сдружението. То се оглавява от Емилиян Абаджиев - директор на „Метро България", а другите двама участници в УС са Емил Стефанов - управляващ директор на „Била България" и Андрей Евтимов - директор на „Мосю Бриколаж".

Създаването на организацията не е свързано с никакви събития или явления, сега му дойде времето, коментира Абаджиев. Основна идея на организацията е да представлява общите интереси на членовете й, извън конкуренцията помежду им на пазара. По думите му, създаването на сдружението по никакъв начин не противоречи на Закона за защита на конкуренцията.

Ние си оставаме конкуренти на пазара, допълни той. Сдружението е отворено за всички търговски организации, които отговарят на изискванията на приетия устав. Критериите за прием са свързани с търговска площ и оборот на компаниите - над 5000 квадратни метра търговска площ под формата на фирмени магазини и над 10 млн. лв. годишен оборот след данъчно облагане.

„Искаме нормални условия. Искаме държавата да елиминира всички, които крадат от бюджета. Искаме държавата да продължава да води тази разумна данъчна политика, която води до добра среда за инвестиции", каза Абаджиев.

Той призова управляващите да правят отговорни изказвания и те да се съгласуват със съответните организации на бизнеса, които засягат.

Абаджиев визира противоречивите сигнали от правителството за намаляването и вдигането на ДДС. Според него повишаването на ДДС води до укриване на данъци и по-ниски постъпления в бюджета, а намаляването на ДДС води до обратното - увеличаване на постъпленията в държавната хазна.

„Много от нашите доставчици израснаха благодарение на нас и стъпиха на международните пазари", каза Абаджиев. По думите му, компаниите са ликвидирали съществуването на дефицит.

На българския пазар има изобилие от продукти, за които преди време потребителите не са си мечтали, каза той и допълни, че сега премиерата на новите продукти на българския пазар става едновременно с премиерата им на световния пазар.

Според участниците в сдружението модерната търговия изисква модерна данъчна система.

Създаването на Сдружението за модерна търговия е отнело около половин година. Такъв тип сдружение съществуват в няколко държави в Източна Европа. Предстои организацията да бъде регистрирана, а след това да начертае приоритетите си, по които ще работи.