Корабът Pieter Schelte ще представлява два супертанкера, свързани в един плавателен съд на принципа на катамарана. Предназначението му е демонтаж на дълбоководни петролни платформи.
Мозък на проекта е Едуард Хеерема, президент на корабната и инженерингова група Allseas. Корабът е проектиран така, че да може да се доближава до петролна платформа, да срязва горната й част и след това да се извръща и да издърпва опорите на платформата от морското дъно.
Специалисти в бранша изчисляват, че ще са нужни поне 1 млрд. паунда (над $2 млрд.) за да бъде този кораб построен. Според сегашния проект дължината му ще е 360 м., ширината 120 м. - което го прави по-голям от петролен танкер.
Водоизместимостта ще е 840,000 тона, това ще е най-големият кораб в света. Подемният капацитет е 48,000 тона от горната част на платформата и 25,000 тона за основите. Скоростта на придвижване е 12 възела.
Автор на базовия дизайн е компанията за услуги Babcock. Вече се преговаря с корабостроителници от Китай и Корея за построяването на плавателния съд.
Allseas са започнали концептуални изследвания преди над 20 години, когато спадането на добивите от полетата в Северно море не е стояло още на дневен ред. Според първоначалния план трябвало да се вържат корпусите на два съществуващи танкера.
Експерти от петролния бранш преценяват, че някои по-стари инсталации за добив на петрол в морето ще доведат до съществени екологични и оперативни разходи. Така че за начало на строителството на новия тип кораб е избран изключително подходящ момент.
В момента пазар за такъв кораб няма - обяснява експерт. Но се очаква в бъдеще търсенето на подобни услуги да бъде огромно. За демонтиране на платформи в Северно море между 2012 и 2025 г. ще се отделят между 12 и 14 млрд. паунда.
Надеждите на Allseas са новият кораб да бъде завършен до 2010 г.
Abadbobata
на 18.12.2007 в 12:55:40 #2Още едно нещо, което ще оскъпи петрола - разходи по демонтирането на нефтените платформи.
zigzag
на 18.12.2007 в 10:14:30 #1Да видим 100млрд паунда... Това колко пъти по БВП на България е?
