„Таван за премиите на банкерите", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Таван на бонусите за шефове на банки ще сложи БНБ. Това ще стане със специална наредба на Централната банка, която ще бъде готова през есента, научи "Стандарт". В наредбата ще бъдат заложени два принципа за определяне на директорските бонуси. Първият е допълнителните възнаграждения да се изчисляват като съотношение към твърдото заплащане на банкера. Вторият предвижда размерът на бонусите да се обвързва с финансовите резултати на банката не само за текущата година, но и за известен период от време назад. Така банкерите ще бъдат стимулирани да поддържат постоянна стабилност на трезорите и да не предприемат твърде рискови операции.

Нови правила за банкерските бонуси се въвеждат в целия ЕС. В сряда Европейският парламент прие едни от най-строгите правила в света. Според тях всяка банка трябва да сложи горни граници на бонусите спрямо твърдите заплати на директорите. Целта е да се намали твърде голямата роля на бонусите. Предстои новите правила да бъдат одобрени и от Съвета на ЕС, което най-вероятно ще стане на 13 юли. Така те ще могат да влезнат в сила от 2011 г.
Още от статията на „Стандарт"

„Държавата ще обяви лихвена ваканция за дългове към НОИ", информира от първата си страница „Сега"
Фирмите и гражданите, които имат дългове към НОИ, възникнали до 31 декември 2010 г., ще могат да се възползват от осигурителна ваканция. Ако погасят главницата на задължението си до 30 юни 2011 г., държавата ще им опрости лихвите. Сега върху тези дългове има 20% лихва.

Това става ясно от промени в Кодекса за социално осигуряване, с които "Сега" разполага. С пакета от поправки се въвежда и пенсионната реформа, обсъждана в последните месеци.

"Ваканцията" ще важи не само за неплатени осигуровки, но и за хората, които трябва да връщат неправомерно надвзети суми, обясниха юристи. Това означава различни пенсионни измами, както и нашумелите напоследък случаи с обезщетения на майки, пратили децата си на ясли.

За т. нар. "ваканционен период" като антикризисна мярка се договориха правителството и социалните партньори в Националния съвет за тристранно сътрудничество през март. Записаното в общото споразумение предвиждаше да няма наказателни лихви за неплатени данъци и осигуровки спрямо фирми, които чакат забавени плащания от държавата. От предложения текст в социалния кодекс обаче значително се разширява кръгът на компаниите, които могат да се облагодетелстват.

Въпреки че все още вървят обществените обсъждания за пенсионната реформа, законодателните промени за нея вече са оформени. В тях няма големи изненади. Текстовете, които засягат условията за пенсиониране, ще влязат в сила от 1 юли 2011 г., докато другите промени - още в началото на годината. Предвижда се жените да се пенсионират след 37 г. осигурителен стаж при 34 г. сега, а мъжете - на 40 г. при 37 г. в момента. Пенсионната възраст от съответно 60 г. и 63 г. се запазва. Ако имат възрастта, а не им достигат до 36 месеца стаж, хората ще могат да се пенсионират, но с по-ниска пенсия. Предвижда се тя да се намалява с 0.2% за всеки недостигащ месец.
Още от статията на „Сега"

„Купуваме трудов стаж на лизинг", информира от първата си страница „Монитор"
Българите бързат да изпреварят реформата и да си купят липсващите години стаж на изплащане, за да стигнат до пенсия. Плащането в повечето случаи е на лизинг, показва справка на Националния осигурителен институт. Заради планираното удължаване с 3 години на трудовата дейност само за първите четири месеца ведомството е събрало близо 2,5 млн. лв. от хора, навършили пенсионна възраст, но без необходимите точки, докато през цялата предишна година приходите от тях са общо 5 млн. лв. За четирите месеца на 2010 г. НОИ е прибрал и над четвърт милион от хора, готови да си платят, за да превърнат обучението си в трудов стаж, показват сметките на Антоанета Ганчева, главен актюер на ведомството.

И вместо да плащат накуп, мераклиите предпочитат да им удържат вноските от вече отпуснатите пенсии. Тази година всеки липсващ месец „струва" 67,2 лв. Общо 5-те години, колкото е максимално позволеният за откупуване срок, излизат 4032 лв. Размерът се определя всяка година със закона за бюджета, поясни  Елина Костова от НОИ. Задължителното условие да се възползваме от това си право е да сме навършили необходимата възраст за пенсиониране - съответно 60 години за жените и 63 за мъжете.

По друга алинея от същия параграф на Кодекса за социално осигуряване обаче дори  и да нямаме годините, пак можем да стигнем до пенсия, като си платим следването в университета или в полувисшето школо. Тогава срокът се определя от учебните планове на съответния ВУЗ. Например, докторите могат да претендират за 6 години стаж, а юристите- за 4,5 години, понеже следването им трае толкова. От тази възможност може да се възползват само хора, които са завършили образованието си със съответната диплома.

Възможно е също така да се комбинират правата и по двете алинеи, като се допълват до максимално позволените 5 години, пояснява Валя Кръстева от НОИ. Ако си платим само част от следването и добавим една-две липсващи точки, пак можем да се пенсионираме  по-рано.
Още от статията на „Монитор"

„България няма план за излизане от кризата", съобщава от първата си страница „Дневник", като се позовава на доклад на Виенски институт за международни икономически изследвания
В деня, в който парламентът в София приемаше първата актуализация на бюджет от времето на Жан Виденов насам, авторитетният Виенски институт за международни икономически изследвания (WIIW) произнесе тежка присъда за досегашните действия на кабинета.

Те са погрешни, обещанията за стриктна данъчна политика са заменени с "разточително популистко харчене" в комбинация с прекалено задържане на плащанията към фирми, заради което се е задълбочил и удължил ефектът от глобалната криза в страната.

Ако грешната макроикономическа политика на България продължи, не може да се изключи ново влошаване на икономическата ситуация в страната, предупреждава докладът, цитиран от радио "Дойче веле".

На дебатите в парламента в София "Синята коалиция" критикува кабинета, че и при ревизирания вариант на бюджета прекалено много увеличава разходите.

Анализаторите от Виена правят своята критична оценка в последния си анализ на икономиките в Централна и Югоизточна Европа. В него те определят като относително добро здравето на българската икономика преди избухването на глобалната криза и смятат, че причините за сегашното й тежко състояние трябва да се търсят предимно вътре в страната.

Критиките са насочени към липсата на смислена стратегия и политика за справяне с кризата. Задържането на бюджетни плащания по държавни поръчки е предизвикало прекалено силно охлаждане на икономиката и е подкопало доверието на инвеститорите, обясняват от WIIW. Единствената ясно изразена цел на кабинета е била влизането в т.нар. чакалня за еврозоната - една според Виенския институт нереалистична цел, обявена в неподходящо време.

Анализаторите са критични и към останалите страни от Централна, Източна и Югоизточна Европа. Според тях световната криза върна потенциалния им икономически растеж с 10 години назад, като тези страни ще изгубят още поне 10 години, за да застигнат развита Европа.

Според доклада преди кризата всяка средно развита страна от региона е можела да достигне 90% от средното БВП на човек от населението в ЕС до 2030 г. При новите условия обаче дотогава тя ще постигне едва 70%.
Още от статията на „Дневник"

„Световната икономика расте с 4,6% през 2010 г.", съобщава от първата си страница „Класа", като се позовава на доклад на МВФ
Международният валутен фонд (МВФ) ревизира в посока нагоре прогнозата си за растеж на световната икономика. Финансовата институция очаква ръст на БВП от 4,6% тази година, с което икономиката се връща на нивата си от 2007 г., съобщиха информационните агенции. Новата оценка е с 0,4 процентни пункта повече спрямо прогнозната, оповестена през април от 4,2%. Това е втората ревизия в положителна посока за тази година, след като през януари МВФ обяви, че очаква 3,9% ръст на световната икономика. Експертите на финансовата институция обаче не променят заложените цифри за 2011 г. от 4,3%.

Възстановяването на икономиката тази година ще се поведе от развиващите се страни начело с групата БРИК (Бразилия, Русия, Индия и Китай). Най-сериозно ще се увеличи БВП на Китай - с 10,5%, следван от този на Индия - с 9,4%, бразилското стопанство ще нарасне със 7,1%, а в Русия ръстът ще бъде едва 4,3 на сто, сочат данните. Именно динамичните темпове на икономическо развитие в развиващите се икономики ще компенсират последиците от дълговата криза в Европа, обобщават експертите на фонда.

За еврозоната се очаква растеж на БВП от едва 1% за тази година и 1,3% за следващата, а за Европейския съюз (ЕС) - 1,0 и 1,6. Германската икономика върви нагоре с 1,4% през 2010 г. и с 1,6% догодина, италианската с 0,9 и 1,1 съответно, а френската - с 1,4 и 1,6.

За Централна и Източна Европа (ЦИЕ) прогнозата също е ревизирана в посока нагоре. Според данните на фонда БВП на региона ще се увеличи 3,2 тази година, а не с 0,4 на сто и с още 3,4 догодина. Сред развитите икономики, които средно ще нараснат с 2,3 на сто, водят САЩ с 3,3% ръст през 2010 г. и 2,9% през 2011 г.
Още от статията на „Класа"

„Властта убеждава фирми да работят на доверие", разкрива „Сега"
Практиката, наложена от тройната коалиция, строителните фирми да изграждат и ремонтират пътища без осигурено финансиране е на път да пробие и в управлението на ГЕРБ. Такъв е случаят с компаниите, избрани да ремонтират близо 2000 км от републиканската пътна мрежа по програмата "Държавни инвестиционни заеми". Преди ден стана ясно, че държавата спира изпълнението на тези проекти, защото не може да осигури собственото си участие. Става въпрос за около 130 млн. евро, които засега не могат да бъдат осигурени от бюджета.

В уведомителното писмо, което са получили фирмите от пътната агенция, обаче има "предложение": те да продължат, ако искат, да работят за своя сметка, но да чакат за пари евентуално след 1 април 2011 г. Бюджетът за 2011 г. е още в проект и засега не е сигурно дали в него ще има точно пари за ремонт на пътища. Приоритет на правителството на ГЕРБ са големите магистрали.

В писмото си пътната агенция уведомява фирмите, на които спира парите, че удостоверения за изплащане на изпълнените дейности ще се издават догодина само за работи, извършени от 31 юли до 15 ноември, които са съгласувани с инженера на обекта.

Така на практика се продължава традицията от предишното управление, когато строителните фирми масово работеха без осигурено финансиране с обещанието, че ще им се плати, когато се намерят пари. Благодарение на това министър Росен Плевнелиев завари в регионалното министерство необезпечени договори за близо 280 млн. лв. По същия начин в държавата по думите на премиера Бойко Борисов имало необезпечени договори за 2 млрд. лв., които според него чиновниците криели по чекмеджетата и затова екипът на Симеон Дянков не ги е включил в тазгодишния бюджет.
Още от статията на „Сега"

„Данъците във фризера и догодина", съобщава „Монитор"
И догодина няма да се вдигат данъците, заяви премиерът Бойко Борисов вчера по bTV. Също така той бе категоричен, че няма да се прави още една актуализация на бюджета през тази година. Според премиера първата година от управлението на ГЕРБ е пълен и безапелационен успех, защото не са пипани пенсиите и данъците в страната, България има от един най-малките дефицити в ЕС, а парите по еврофондовете са били пуснати на 100%.

Освен това кабинетът е изпълнил обещанието, дадено от правителството на БСП за вдигане на пенсиите от 1 юли 2009 г., за което са били необходими допълнително 900 млн. лева, непредвидени в бюджета.

Ние сме сами в парламента, не сме в коалиция с никого, каза още Борисов, според когото всяка друга партия за да се покаже, казва нещо за ГЕРБ. Избирателят пък потвърдил одобрението си за управляващата партия на изборите в Габрово, където ГЕРБ победи. Ще видим и юлския доклад на Европейската комисия дали е загубена годината, коментира Борисов. Той смята, че събираемоста на данъците е очаквано малка и даде пример, че положението в цяла Европа е същото.

Здравната реформа тръгна бавно, посочи  Борисов, но допълни, че 20 години не е правено това, което се прави сега.

До края на годината ще бъде пусната магистрала "Люлин", а до 2012 г. - магистрала "Тракия", каза още Борисов.
Още от статията на „Монитор"

„Сърбите плащат реактора за Белене", съобщава „Стандарт"
Реакторът за Първи блок на АЕЦ "Белене" може да бъде платен със сръбски пари. В средата на септември ядреният реактор ще бъде готов и България ще трябва да плати за него 280 млн. евро. Това обяви премиерът Бойко Борисов още във вторник, след срещата си с руския първи вицепремиер Виктор Зубков. Вече са предплатени 300 млн. евро за реактора, но в бюджета не са преведени необходимите още 280 млн. евро.

"Няма ги и в НЕК и е ясно, че те няма да се платят, ако не намерим инвеститор, работим по проекта с ясното съзнание за това и ако трябва, ще се структурират и финансовите отношения с руските партньори", заяви енергийният министър Трайчо Трайков. В същото време Борисов обяви, че чака отговор на сръбския премиер Борис Тадич за включването му в проекта. Според специалисти в бранша именно взимането на миноритарен дял в централата от Белград ще реши проблема с търсенето на тези 280 млн. евро.

Премиерът Борисов обяви, че цената на АЕЦ "Белене" няма да надвишава 7 млрд. евро. Така 4% от нея са точно 280 млн. евро, изчисляват специалистите. Преди около два месеца пък сръбски експерти обявиха, че за страната ще е много полезно да придобие поне 5% от проекта.
Още от статията на „Стандарт"

„Проблемът не е в бюджета, а в икономиката", е заглавието на анализа на „Сега"
Бюджетът може и да е най-важното нещо в държавата през последните месеци, но закърпването му нито ще отпуши икономиката, нито ще направи ежедневието на гражданите и фирмите по-леко. Проблемите на финансовия министър Симеон Дянков обаче се превърнаха в източник на общонационална тревога и сякаш цялата държава започна да мисли като пожарникар как да потуши бюджетния дефицит. През март кабинетът излезе с 60 антикризисни мерки - те уж бяха за подпомагане на домакинствата и бизнеса, но всъщност бяха насочени към спасяването на бюджета. Между другото, те така и не проработиха. А дори да успее да се измъкне скоро от рецесията, България ще е в капана на ниския растеж още дълги години, а гражданите й ще имат ниски доходи. Дори според официалните прогнози на правителството до края на 2012 г. и при най-оптимистичния сценарий България няма да достигне ръста от преди кризата.

Правителството на ГЕРБ просто е поредното, което не желае да мисли стратегически. Мисли се краткосрочно, а не дългосрочно. Приоритетите се менят според зейналите дупки и настроението на главнокомандващия. Това обрича икономиката на бавно и мъчително възстановяване и залага социална бомба след един-два мандата.

А в бъдеще структурата на икономиката ще е доста по-различна. Солидните преки чужди инвестиции, които движеха БВП нагоре през последните години, просто няма да ги има и страната ще трябва да разчита все повече на износа. Държавата отдавна не е всесилна, за да дърпа икономиката - може просто да помага или да пречи на бизнеса. И досега например тя не правеше нещо кой знае какво за привличането на чужди инвестиции. Просто уреждаше една или друга компания с апетитен имот и безплатна инфраструктура, без да контролира какво получава насреща и без ясна мисъл какъв отрасъл точно трябва да се поощрява. Изумително е, че още няма анализ за ефективността на политиката по насърчаване на инвестициите дотук, но въпреки това се връщат отменени привилегии с доста спорен ефект.
Още от статията на „Сега"

„Започват ревизии в газовите компании заради цените", съобщава „Класа"
Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) ще прави одит на газоразпределителните дружества, каза вчера министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Преди това се чака анализ на ценообразуването на природния газ при тези компании. Цените се одобряват от ДКЕВР според предложените от дружествата бизнес планове.

Трайков добави, че при одита независимият регулатор ще проверява състоянието на газопроводите и направените инвестиции. Ще се анализира доколко определените цени от ДКЕВР отговарят на нуждите на компаниите. Министърът отново заяви, че като процент от крайната цена в момента газоразпределителните компании получават много. Очаква се следващата седмица да бъде готов анализът на ДКЕВР за цените на газовите дружества.

Според изнесените данни от първия вицепремиер на Русия Виктор Зубков руската „Газпром" доставя природен газ за страната ни за близо 339 долара за 1000 куб. м, а при крайния потребител тази цена достига 480 долара за 1000 кубика без ДДС - толкова е цената за бита при клиентите на „Овергаз".

От „Овергаз" заявиха, че не получават цитираната от енергийния министър Трайчо Трайков надценка за природния газ като посредник, предаде БНР. Зам. изпълнителният директор на компанията Светослав Иванов обясни, че това е такса за дистрибуция на синьото гориво до абонатите. „Ако „Булгаргаз" отпадне от веригата, газът ще поевтинее", каза Иванов.
Още от статията на „Класа"

„ЕРП-тата надули разходите за външни услуги с 400 %", твърди пред „Монитор" депутатът от ГЕРБ Валентин Николов
ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН са увеличили разходите си за външни услуги с  между 250 и 400% от 2005 г. насам. Това съобщи за „Монитор" депутатът от ГЕРБ и член на парламентарната комисия по икономика и енергетика Валентин Николов. Сумата е нараснала главоломно. По-голямата част от парите са наливани в компаниите майки, регистрирани у нас. Те държат по 67% от електроразпределителните дружества (ЕРП). За някои от  дружествата процентът на аутсорсваните услуги стига 92%, твърди още Николов.

Депутатът обясни, че фрапиращите цифри са изскочили от доклада по извършения одит на ЕРП-тата от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). „Направих собствен анализ на цифрите в одита и нещата са  потресаващи", каза Николов. От него се установява още, че по-голяма част от услугите са аутсорсвани към компаниите майки, уточни той.

Според Николов от 2005 г. насам за едни и същи дейности, прехвърлени на външни компании, ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН са увеличили разходите от 2,5 до 4 пъти. „Това е доста голямо безобразие, което се е извършвало пред очите на ДКЕВР", смята депутатът от ГЕРБ.

Анализът на одита показвал още, че някои от дружествата са аутсорсвали 92% от дейностите си към компаниите майки или към свързани с тях фирми. При други пък този процент бил 77 на сто. Николов обаче отказа да каже за кои ЕРП-та се отнасят тези цифри. „Де факто са изнасяни капитали от ЕРП-тата и те са декапитализирани по този начин. Поради тази причина фирмите майки са отчитали огромна печалба", каза още Николов. Той припомни, че икономическата комисия е поискала информация за това каква част от приходите на компаниите майки се получават от снабдителните и разпределителните дружества, които оперират на наша територия. Те обаче са отказали да предоставят такива данни.

Според Николов проверките са показали още, че разходите за външни услуги не са били икономически ефективни. Част от мерките, които ще се предприемат по този въпрос, са огромни глоби, които ще понесат дружествата, обясни той.
Още от статията на „Монитор"

„Актуализацията на бюджета - дълга, вяла и разходно ориентирана", обобщава „Дневник" вчерашните дебати в парламента
С гласовете на ГЕРБ и "Атака" и за някои текстове и на "Синята коалиция" цял ден парламентът приемаше на второ четене актуализацията на бюджета. Така беше позволено годината да приключи с реален дефицит от 3.26 млрд. лв., или 4.8% от БВП. До редакционното приключване на броя актуализацията беше приемана без промени от първоначалните текстове.

"Синята коалиция" се противопостави на правителството и с негативен вот в пленарната зала. Депутатите от СДС и ДСБ гласуваха "против" предложените от кабинета разходи. Сините депутати се заканиха да гласуват против всяко предложение на управляващите, по което те имат друго виждане и са внесли алтернативен текст.

И двамата съпредседатели на коалицията - Иван Костов и Мартин Димитров, призоваха правителството да ограничи разходите. Димитров заяви, че съкращенията трябва да продължат и в министерствата, които са били подминати. "Овладяването на дефицита трябва да е усилие на всеки от министрите, не само на финансовия, който прави, каквото може. Включително и вътрешният министър трябва да прави икономии, защото колкото и добре Цветан Цветанов да си върши работата, накрая ще се предизвика нестабилност, ако не се свият разходите. Защо трябва да се издъните и да направите услуга на БСП и ДПС, които това и чакат", каза Димитров.

"Ако, госпожо председател, подложите на гласуване отделните алинеи, ние няма да подкрепим алинея втора, която касае разходите, защото там е големият риск за изпълнението на бюджета. Това е нещо, което не се разбира от мнозинството", допълни Иван Костов. Той изказа и опасения за изпълнението на приходната част в бюджета. "Дори записаните 15.2 млрд. лв. са завишена величина", посочи той. Костов се обърна към финансовия министър Симеон Дянков, който присъстваше на заседанието.

"Има възможност да се намалят разходите. Вие го знаете и не можете да го наложите на колегите си в правителството. Не можете да го наложите и на парламентарната група и ние няма да подкрепим тези разходи, защото има опасност да се наруши финансовата стабилност", каза той Костов.
Още от статията на „Дневник"

„Спираме нелоялната конкуренция между автобусите и железниците", казва в интервю за „Класа" Симеон Арнаудов, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация"
Г-н Арнаудов, министърът на транспорта разпореди да бъде направена инспекция на всички автогари в страната. Какво точно ще проверяват служителите на „Автомобилна администрация"?
- Проверките започнаха преди седмица. За момента нямаме обработени данни, но всички областни отдели докладват, че извършват инспекциите в график. Целта е да видим дали автогарите изпълняват изискванията, за да извършват дейността си, и какво е текущото им състояние. Ако се установят нередности, те ще трябва да бъдат отстранени в разумен срок.

Защо решихте да правите проверки, имате ли опасения, че нещата не са както трябва?
- Нашите наблюдения са, че автогарите не са в много добро състояние, както и че не са на необходимото ниво, така че да осигурят нормално обслужване на пътуващите. Има изисквания, които трябва да бъдат покрити - за чакални, стаи за майки с деца, санитарни възли. Те трябва да работят, все пак сме в XXI век. Ако автогарите имат пропуски и не се съобразят с нашите предписания, ще следват санкции.

При какви нарушения е възможно да се закриват автогари?
- Възможно е една автогара да бъде затворена, ако установеното несъответствие или нарушение налага това. Ако няма чакалня или санитарен възел - това нормално ли е?

Предлаганите промени в Закона за автомобилните превози предвиждат да бъдат спирани от движение автомобилите, които извършват нелегални превози на пътници или на товари. Какво налага въвеждането на подобна мярка?
- Това е една европейска практика, която е най-сериозната и работеща мярка срещу нелегалните превозвачи. Извършването на обществен превоз на пътници или на товари без лиценз е едно от най-сериозните нарушения в сектора. Практиката показва, че само налагането на санкции не е ефективно. Има вратички, от които нелоялните превозвачи се възползват и буквално на другия ден продължават с незаконната си дейност. Така се ощетяват бюджетът и редовните превозвачи, реално се рискуват животът и здравето на пътниците. Когато установим такъв превоз, автомобилът при първо нарушение ще се спира за 6 месеца, при второ нарушение за година.

Как ще ги спирате?
- Досега принудителната административна мярка се налагаше, като се отнемаха документите на водача. При всички случаи няма гаранции, че утре този автомобил няма да бъде ползван от друг шофьор. Затова най-сериозната мярка е да се спре превозното средство, с което се извършва такъв превоз. Няма икономически субект, който всеки ден да може да си купи автобус или камион, за да извърши нелегални превози. Самото спиране от движение ще става чрез сваляне на регистрационната табела, отнемане на документите за регистрация и отвеждане на автомобила до най-близкия охраняем паркинг. Всичко това ще става за сметка на водача нарушител. В това време автомобилът няма да може да се продава.
Още от интервюто на „Класа"

„Кабинетът успя да размърда блатото", казва в интервю за „Стандарт" шефът на Асоциацията на месопреработвателите в България Кирил Вътев
Г-н Вътев, скоро се навършва една година от началото на  управлението на ГЕРБ. Каква оценка бихте писали на правителството за свършеното  през този период?
- Не мисля, че аз, или браншът като цяло, трябва да оценяваме работата на правителството. Ние трябва да работим добре с всички правителства. Хубавото е, че това правителство взе сериозни мерки срещу контрабандата, срещу престъпността. Смятам, че няма български гражданин, който да не отчита тази част от дейността на кабинета. Не може да се отрече обаче, че за една година успяха  да размърдат много пластове.

Земеделският министър се оцени с "добър" за първата година.  Правилна ли е оценката му, по-спокойно ли работите в момента?
- Специално за нашия бранш смятам, че има какво да се прави.  Министър Мирослав Найденов поде кампанията за БДС, предишният министър също  говореше за това. Хубавото сега е, че този министър по образование и  квалификация е ветеринар и с него можем да си говорим на един език - той е  експерт. Така или иначе нашата асоциация е имала много добра комуникация с  всички министри. Всички са били отворени и с всички са се водели нормални  разговори. Въпросът какво ще направи един министър обаче е доста по-сложен от  неговото собствено желание. Нещата зависят от множество други комплексни фактори  извън него.

Кой от министрите според вас е отличникът в кабинета?
- Нямам чак толкова преки наблюдения над работата на  правителството, за да си позволя да кажа кой е отличникът. Не бих се ангажирал с подобна оценка. Лично на мен като човек, като поведение далеч преди да стане  министър, ми е фаворит Росен Плевнелиев. Чел съм негови интервюта и изказвания още като мениджър на Бизнес парка и се възхищавам на начина, по който мисли. Нямам представа точно как постъпва като министър, но това е човекът, който на мен най-много ми харесва.

Двойкаджия има ли сред министрите?
- На министрите не им е лесно. Отстрани е удобно да се дават оценки и квалификации, но нека всеки, който много говори, да стане министър.

Хората оценяват като голям плюс връщането на БДС за храните,  което поде земеделският министър. На какъв етап са стандартите за  колбасите?
- Първо искам да уточним, че задължителен държавен стандарт не  може да има по силата на европейските регламенти. БДС за млякото се въвежда  много по-лесно, защото има една суровина - мляко, и три продукта - сирене,  кашкавал и кисело мляко. При месото е много по-сложно. Продуктите са над сто,  като се добавят техните разфасовки и опаковки, стават стотици. Понятието "месо"  също е много общо. Трябва да се уточни за какъв вид месо говорим - от плешка, от  джолан и т.н. Видовете месо са много и комбинациите от тях също са много.  Въвеждането на БДС ще бъде много сложно, защото самата материя е много  по-сложна. Второ - условията, в които е функционирал държавният стандарт, са  много по-различни. Животновъдството в момента е много по-слабо от това, което е  било преди 89-а година. Българската месопреработвателна промишленост не би могла  да съществува без внос на суровини. Пазарът също няма нищо общо с това, което  беше преди. Сега има много сериозни изисквания за външен вид, по-дълъг срок на  трайност. Българският потребител търси основно евтини продукти, а ако  най-евтините продукти се произведат по БДС, те вече няма да са евтини. Прилагането на БДС трябва да бъде след актуализиране на правилата, което да  отрази променените условия - суровини, срокове на годност, нови технологии,  различни опаковки. В общи линии хората, които изпитват най-голяма носталгия по  продуктите от "едно време", сигурно си дават сметка, че май основно въздишат по  своите млади години, които наистина са най-хубави. Младите хора си харесват  продуктите, които са сега, защото това са техните млади години.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Ключовият въпрос в България в следващите месеци ще е движението на приходите", казва в интервю за „Дневник" българският еврокомисар Кристалина Георгиева
Скоро свършват първите шест месеца от мандата ви. Кои бяха силните моменти в този период, къде успяхте да сте най-полезна?
- В тези шест месеца най-важните неща, които се наложи да направя, бяха свързани с реакция на много сериозни кризи и с това тази реакция да е бърза, координирана и ефективна. Първото беше земетресението в Хаити.

Там трябваше веднага да взема решение, че хуманитарната помощ трябва значително да се увеличи. Учетворихме ресурсите, които ЕК предоставя.Увеличихме и присъствието си намясто, за да организираме най-ефективно използването на тези ресурси в подкрепа на възстановяването и развитието. Последва много бърза реакция в Чили.

Бих поставила на следващо място Сахел - ние бяхме първите, които насочиха внимание към този регион с увеличаване на нашата помощ. Днес виждаме интерес към сериозните проблеми на Сахел. Това беше важно - рано да се привлече внимание. По същата причина бях в Судан, където нещата се усложняват заради предстоящия дъждовен сезон и където ще има референдум през февруари.

Последно реагирахме в Киргизстан, където бях основно с цел да действаме бързо - не само реактивно, но и превантивно. В рамките на ЕС много бързо реагирахме на молбата за помощ на Полша, Унгария, а сега и Румъния. В петък (днес - бел. ред.) ще посетя местата в Румъния, засегнати от наводнението. Извън Европа и развиващия се свят искам да спомена и помощта за САЩ за борбата с нефтеното петно. Ако трябва да сумирам най-важното - да се действа бързо, ефективно, съразмерно с проблема и не само реактивно, но и превантивно.

На вътрешния фронт две неща бих поставила като постижения за този период. Първото е да се събере силен екип за работа. Имаме вече шест българи в кабинета, седем с мен. Второто е моето участие в обсъжданията за реакцията на икономическата криза. Идвам с много богат опит за реакция в сложни икономически условия. Смятам, че той е полезен в работата на комисията.

А какво предстои?
- Най-важно в дългосрочен план е, че зададохме стратегическите си приоритети за следващите години. Един от тях е да се засили европейската реакция на бедствия и кризи, да направим отчет на постигнатото от Европейския консенсус за хуманитарна помощ, как да усъвършенстваме работата си и да създадем доброволческия корпус.

Връзката между спешна помощ и прехода към възстановяване и развитие - това е нещо, което мисля, че ако развием добре, можем да оставим като добро наследство. Ще ви дам пример - в Дарфур ние храним тези хора. Но човек освен от храна има нужда и от надежда, и от бъдеще. Трябва да се строи платформа между незабавните нужди и бъдещето, което означава разширяване на хоризонта и надежда за хората. Това е особено важно на места, където има дълги кризи.

Една от нещата, които се надявам да постигна за тези пет години, е да се увеличи доверието между Европа и Арабската лига, Китай, Бразилия, Катар - за да излезем извън стереотипа, че хуманитарната помощ е само западна стойност.
Още от интервюто на „Дневник"