От днес, 8 март, в Русия стартира програма за стимулиране на местните производители на автомобили: руснаците могат да си купят нова кола, като дадат за скрап стария си автомобил, който не трябва да е произведен по-рано отпреди 10 години. Отстъпката, която ще получат, е ревна на 50 000 рубли (около 1230 евро).

Правителството на Путин планира чрез тази програма да бъдат продадени почти 200 000 нови автомобили и да изхарчи 11 млрд. рубли (около 270 млн. евро). Според участниците на пазара, цитирани от агенция „Новости", още преди да е даден официалния старт на програмата, за новата Lada са получени огромен брой заявки. Според едно от най-важните изисквания на програмата е да се купуват автомобили, които са произведени в Русия.

На отстъпката може да разчитат само онези, които са предали лек автомобил до 3,5 тона, произведен преди 10 години и не е задължително да са само руско производство. За да не се появят спекуланти, има и допълнително изискване, предаващият автомобила да е негов собственик най-малко година.

За старта на програмата беше съобщено още в края на ноември 2009 г. и като начална дата беше обявена 1 януари 2010 г. Отлагането се аргументира със затягане на правилата за предаване на старите автомобили.

Първоначално бяха обявени 17 региона, за които да действа програмата. По-късно техният брой е увеличен на 49 региона. По прогнозни данни на „Новости" се очаква в програмата да се включат повече от 1 500 дилъра на автомобили.

За 2010 г. е предвидено да бъдат продадени около 199 000 нови автомобила, което представлява около 17% от общия обем продажби на нови коли в Русия. С отстъпка може да бъдат купени 66 модела - както руски, така и чужди, сглобявани в Русия. Извън списъка са един от най-търсените - сглобяваните в Калуга Volkswagen и в Калининград BMW.

Инициаторите на програмата изтъкват като аргументи европейския опит: такива стимули са били въведени в редица държави от ЕС още през 2009 г. Например в Германия размерът на премията за утилизация е 2500 евро, което помогна на немската автомобилна индустрия. Германия дори стана единствената държава в Европа, където е отчетен ръст на продажбите на нови автомобили.

Премия за утилизация е имало във Великобритания (200 британски лири - около 221 евро), Испания (2000 евро), Португалия (1000-1200 евро), Холандия (750-1750 евро), Люксембург (1500-1750 евро), Австрия (1500 евро), Румъния (1000 евро), Словакия (2000 евро), Франция (от 1000 до 5000 евро), Италия (от 1500 до 6500 евро) и Гърция (специална такса за различните модели).