„Взеха брадвата на царя", съобщава от първата си страница „Стандарт"
Експерти взеха брадвата на Симеон Сакскобургготски. Проверка на държавното лесничейството в Боровец е установила преди седмица, че в 16 541-те декара гори на бившия цар не е останало нищо дори за санитарна сеч, научи"Стандарт". Така горските специалисти са охладили всякакви мераци на бившия премиер да продължи да добива дървен материал.

Според горските Симеон водел дебат дали може да започне санитарна сеч отпреди месец. Въпросът стигнал до земеделския министър Мирослав Найденов, който назначил проверка дали сечта е целесъобразна.

След като разбрал, че е отрязан да сече, бившият премиер заплашил, че ще съди държавата в Страсбург за горите. Намерението му съвпадна по време и с решението на Пловдивския окръжен съд да откаже връщането на двореца "Кричим" на бившия цар.

Симеон приключи със законната сеч в горите на Рила през октомври 2009 г., когато проверка на Държавната агенция по горите установи фрапиращи нарушения в два парцела, които са част от царските гори в Рила.

В единия проверката установи, че са изсечени 23% повече от предвиденото в лесоустройствения план. В другия са били изсечени 67% над планираното.

Дърварите от частното стопанство "Кардам" на Симеон рязали наред - правили масова сеч на немаркирани многогодишни ели и смърчове, оставяли непочистени сечищата и унищожавали горски подраст. Не са пощадени 120-годишни борове и 40-годишни смърчове.
Още от статията на „Стандарт"

„Пускат минералната вода без пари", информира от първата си страница „Монитор"
Общините ще могат да дават минералните си води за ползване дори безплатно, обяви вчера екоминистърката Нона Караджова. Възможността е предвидена в промените на Закона за водите, които парламентът ще гледа на второ четене още тази седмица. Авантата обаче ще се отнася само за находища, за които не е поискано и издадено нито едно разрешително, т.е. не е имало никакъв интерес до момента, поясни шефът на дирекцията за водите в МОСВ Асен Личев.

В момента България използва едва 28,7% от минералните извори, показва статистиката. Екоминистърката се надява по този начин безценният ресурс да намери по-широко и разумно приложение. Дори да даваме минералните води безплатно на инвеститори, на училища и болници все ще е по-добре, отколкото да изтичат без полза както е сега, коментира Караджова.

Три са основните критерии, по които ще се избира кои извори да се раздават на общините - държавата да не ги е дала вече на концесия, да служат за водоснабдяване на повече от една община и ако се оползотворява половината от капацитета им.

В края на всяка календарна година ще се прави списък с изворите,  които общините могат да поискат, а държавата ще им ги отстъпва безвъзмездно. За седмица в началото на февруари МОСВ вече ще е оформило прехвърлянето за срок от двадесет години  и после местната власт ще решава сама какво да прави с тях. От общо 102 находища над 60% вероятно ще се управляват вече от общините, показват сметките на МОСВ. В момента процедурата е изключително тежка и тромава и вероятно е една от причините за малката полза от природното богатство, коментира Нона Караджова.
Още от статията на „Монитор"

„Съдебната реформа - силна на хартия, слаба на практика", съобщава „Дневник", като се позовава на мониторинговrs доклад на Европейската комисия за напредъка на България в областта на вътрешния ред и правосъдието
В поредния си, четвърти, мониторингов доклад за напредъка на България в областта на вътрешния ред и правосъдието Европейската комисия отново хвали приетите "на хартия" реформи и критикува практическите действия или липсата на такива.

Това научи "Дневник" от източници в Брюксел за съдържанието на доклада, който ще бъде огласен във вторник. Според авторите му енергичните реформи в съдебната система набират инерция, което се вижда от  приетата стратегия за съдебна реформа, поправките в Наказателно-процесуалния кодекс и написаните от Министерството на правосъдието промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ).

В същото време остават съществени недостатъци в практиката - както в досъдебната, така и в съдебната фаза. Част от констатациите са, че на съдебния процес в България липсва инициатива и професионален капацитет, сложни разследвания изглеждат без посока и цел, а процедурите са твърде формални и дълги и често се провалят в съда.

По отношение на прокуратурата комисията отчита липса на инициативност, както и  колебливост да започва разследвания въз основа на очевидни данни, като вместо това обвинението предпочита сложни и отнемащи време разследвания. Въпреки очакванията, че добилите широка вътрешна популярност акции на МВР с ефектни имена ще впечатлят Еврокомисията, за тях в резюмето на доклада имало едно изречение - че България е увеличила усилията си чрез серия от полицейски акции срещу организирани престъпни групи, но последващите съдебни действия по тях са слаби.

Основните критики са свързани с продължаващите недостатъци в борбата с корупцията и противодействието на конфликта на интереси. Акцентира се, че все още не е започнало изпълнението на приетата през ноември 2009 г. антикорупционна стратегия и страната не е отговорила на препоръките в предишния доклад на ЕК. Липсват систематични разследвания, които да докажат свързаността на финансовата престъпност и схемите за измами в администрацията, твърди новият документ.

По отношение на конфликта на интереси се посочва, че много малко случаи са идентифицирани и санкционирани. Специално внимание се отделя на обществените поръчки, които административните и съдебните власти все още не са в състояние да защитят от конфликт на интереси.
Още от статията на „Дневник"

„Брюксел отчете: София спря пасивната съпротива срещу ЕС", информира от първата си страница „Сега"
Европейската комисия (ЕК) за пръв път ще отчете днес в годишния си доклад за България, че препоръките й съвпадат с политическата воля на държавата. Предишната пасивна съпротива на властите срещу натиска от Брюксел за борба с организираната престъпност и корупцията на високо равнище е заменена с "готовност да се прилагат изискванията", които от години се повтарят в докладите на ЕК по контролния механизъм за правосъдие и вътрешни работи. Само България и Румъния са под специално наблюдение по този механизъм, въведен заради тях през 2007 г., когато бяха приети в ЕС.

Задоволството на ЕК идва главно от старанието на изпълнителната власт, която демонстрира политическа воля, докато липсата на достатъчно резултати се приписва най-често на слабости в съдебната власт. Както предаде кореспондентът на БНТ в Брюксел Асен Инджиев, разполагащ с доклада, тази разлика личи особено много в раздела, отнасящ се до борбата с организираната престъпност. Там пише: налице са много обвинения, а присъдите се броят на пръсти; не са изпълнени препоръките за създаване на специализирани съдилища.

ЕК е особено ентусиазирана от приетата Концепция за наказателна политика. "Така, както е замислен новият Наказателен кодекс, ще направи работата на съдебната система по-ефективна, защото ще декриминализира дребни престъпления", смята комисията. Тя отправя две ясни критики към съдебната система: магистратите не са достатъчно активни в делата за организираната престъпност и корупция; все още не всички съдилища качват в интернет страниците си решения и присъди, което е необходимо за тяхната отчетност пред обществото.
Още от статията на „Сега"

„Светът ще избегне втора рецесия, но борсите са изправени пред нови трусове", предупреждава от първата си страница „Класа"
Въпреки последиците от финансовата криза и тежките проблеми в Западна Европа рецесия тип "двойно дъно" няма да има, макар че за някои икономики в Европа тя може би е неизбежна. Около това мнение се обединяват експерти от инвестиционните посредници „Карол" и "Елана трейдинг" в последните си прогнози за следващите 6 месеца. От "Карол" коментират, че макроикономическата картина в България все още е негативна, като вероятно в момента икономиката е близо до дъното на цикъла. Според тях страната се очертава като една от малкото в света, които няма да отбележат ръст на БВП през тази година. Според "Елана трейдинг" опасенията от втора рецесия са неоснователни. Възстановяването на глобалната икономика няма да стане бързо, а ще протича бавно и дълго. Цветослав Цачев, ръководител „Анализи" в инвестиционния посредник, коментира, че в исторически план двойната рецесия е много рядко явление, което се дължи на значителна промяна в монетарната или фискалната политика, а такива промени не стоят на дневен ред. През втората половина на годината възможностите за икономически растеж ще са ограничени, категорични са експертите.

Анализаторите от Saxo Bank обаче виждат висок риск от появата на втора рецесия до началото на 2011 г. Кристиян Тайлунд Блобярг, стратег за пазари на акции в банката, смята, че ще има втора рецесия в развитите икономики (Европа, САЩ и Япония) и умерени печалби на пазарите на акции.

По думите му основните двигатели за втора рецесия са съкратените държавни разходи, свиването на паричното предлагане, както и на пазара на труда и имотите.

В прогнозата си за третото тримесечие икономистите от Deutsche Bank очакват световният икономически растеж да остане силен, но да е разпределен неравномерно. САЩ, развиващите се страни в Азия и Бразилия са лидери, а движението на Европа изостава и има вероятност за понижаване на очакванията.
Още от статията на „Класа"

„Кабинетът вече използва парламента като параван", анализира „Сега"
При извършената наскоро актуализация на бюджета бяха дадени допълнително 62.5 млн. лв. за доизграждането на автомагистрала "Люлин". Или иначе казано, Народното събрание фактически подписа анекс, с който се дават още много милиони. Все неща, за които сегашното управление твърдеше, че е нещо много лошо и престъпно дори.

Сега обаче не само цялата тази работа продължава, но и големите суми вече се пускат да минават и да се "изпират" през парламента, за да не би след време премиерът и неговите министри да започнат да ходят в прокуратурата като обвиняеми. "Ще поискам дебат и гласуване в парламента, защото не поемам риска сам да давам толкова пари, за да не ни заключат прокурорите нас заради бившето правителство", обяви преди актуализацията в Народното събрание премиерът. В парламента обаче дискусия нямаше. Изгласува се нещо и бе свалена отговорността от премиера.

Подобно поведение е скандално, защото министрите не поемат никаква отговорност, правителството не поема никаква отговорност и премиерът не поема никаква отговорност. По министерствата и Министерския съвет никой не подписва нищо задължаващо. Карат се само чиновници да го правят - под страх от уволнение.

Примерът с магистрала "Люлин" може да бъде използван като христоматиен. При него строителният министър проведе преговори с турската фирма, от която искаха определена сума, за да довършат магистралата в срок до края на годината. После той твърдеше, че успял да я намали и че по този начин щял да спаси 100-200 млн. евро от фондовете на ЕС, които иначе нямало да бъдат дадени. Но не поемал отговорността да подпише допълнителното споразумение. После препрати историята в правителството. Оттам поогледаха нещата и обявиха, че не могат да поемат тази отговорност и с това трябва да се занимава парламентът. И затова ще заложат сумата от 62.5 млн. лв. допълнителни пари за турската фирма, която изгражда автомагистралата, в актуализацията на бюджета. Така щели да се спасят вече не колко да е, а вече цели 300 млн. евро. И накрая депутатите от управляващото мнозинство изгласуваха отпускането на сумата.
Още от статията на „Сега"

„Парите в частните фондове със 7% ръст за година", съобщава „Монитор", като се позовава на информация от КФН
С малко под 7% са се увеличили парите на осигурените за втора пенсия за последната една година. Това показват сметките на експертите на база стойностите на един дял на универсалните фондове. Парите на осигурените се изчисляват в дялове, като левовете се делят на стойността на 1 дял.  Според данните на Комисията за финансов надзор (КФН) средната стойност на един дял в универсалните фондове на 16 юли 2009 г. е била 1,15727 лв. (UNIDEX). Година по-късно тя се е увеличила до 1,23703 лв. Което означава, че за този едногодишен период е постигната доходност от 6,9 на сто. В сравнение с началото на 2010 г. пък увеличението е с 1,11%. В универсалните фондове се осигуряват всички българи, родени след 31 декември 1959 г. и по последните данни на финансовия надзор те наброяват 2,9 млн. души.

Изчисленията за професионалните фондове, чиито клиенти са 226 хил. българи, работещи при тежки и вредни условия, показват, че за една година при тях е постигната средна доходност от 7,4% (PROFIDEX). Спрямо началото на годината стойността на един дял на този тип фондове е нараснал с 1,24%.

При доброволните фондове, в които пари за трета пенсия спестяват 600 хил. Българи, доходността за същия едногодишен период се изчислява на 7,3%, а от началото на 2010 г. до 16 юли - на едва 0,44 на сто.

По официалната методика на КФН обаче доходността на пенсионните фондове се смята не за едногодишен, а за 24-месечен период. На тази база към края на март 2010 г. за универсалните фондове беше отчетена доходност от минус 3,63%, за професионалните - минус 4,77 на сто, а за доброволните - минус 6,56%. Очакванията на пенсионния бранш са, че към края на полугодието тези резултати ще бъдат занулени, а дори може да са малко над нулата. Дали тяхната прогноза се е сбъднала ще стане ясно към средата на август.
Още от статията на „Монитор"

"Горна Арда", но без комисиони", съобщава „Стандарт", като цитира премиера Бойко Борисов, който е на двудневно посещение във Виена
Без комисиони за консултанти, да предупредя. Това отсече премиерът Бойко Борисов при подписването на предварителното акционерно споразумение между EVN и НЕК за хидроенергийния комплекс "Горна Арда". "Той няма да стане като проекта "Цанков камък", който няма начална, крайна цена и с инфлационни индекси е набъбнал в пъти", допълни премиерът. Той пристигна на двудневна визита в австрийската столица, като преди това се отби за няколко часа в Рим. "Близо половин час обясних и на президента на Австрия Хайнц Фишер, защо се е стигнало до "Цанков камък". Когато му казах, че в България за подобни проекти, между другото и като "Горна Арда", досега мандатоносителят е взел над един милион евро, и как биха реагирали в Австрия, ако мандатоносителят направи подобно нещо, той каза - това ще е грандиозен скандал, дори не мога да го осмисля", обясни Борисов. Той предупредил, че много стриктно властите в София ще наблюдават реализирането на проекта. Австрия е инвеститор номер едно за България и се надявам всички ние да работим по правилата, така както работят в Австрия", каза Борисов. Той ще настоява български фирми да участват в строежа на "Горна Арда", като така се осигури работа на 4-5 хил. работници.

Първа копка на хидроенергийния комплекс ще бъде направена най-вероятно в началото на 2012 година. Това съобщи изп. директор на EVN Бурхард Хофер. В българското посолство във Виена австрийската енергийна компания и НЕК подписаха контракта за съоръжението. От документа става ясно, че EVN ще притежава 70% от едноименната енергийна компания, а останалите 30% ще са за НЕК. Преди подписването на документа дяловете между двете дружества са били в обратното съответствие. Австрийците ще платят 1,390 млн. лв., за да изкупят по-големия дял. От името на НЕК споразумението беше подписано от изп. директор Красимир Първанов, а за EVN параф сложиха Хофер и Петър Лайер, член на Съвета на директорите. Този проект е от голямо значение и за двете страни, тъй като EVN сега доставя ток на повече от 1,5 милиона жители в България и една от нашите цели е да доставяме електроенергия от възобновяеми източници, обясни Хофер.
Още от статията на „Стандарт"

„Предлагат бизнесът да финансира водната инфраструктура в курортите", съобщава „Класа"
Инвеститорите в мегакурортите Златни пясъци и Слънчев бряг би трябвало сами да финансират изграждането на пречиствателни станции, предложи министърът на околната среда и водите Нона Караджова, докато отчиташе една година управление.

„През годините в региона на Равда и Слънчев бряг е допускано изграждането на хотели, при положение че е трябвало разрешително от ВиК за включване в канализацията. Към момента отпадните води многократно надвишават капацитета на съоръженията", коментира проблема екоминистърът. Според нея комплексът Златни пясъци е бил приватизиран на парче, без да се мисли за съпътстващата инфраструктура. В тези курорти има построени и изцяло частни обекти.

„Така както отделни хотели и комплекси имат пречиствателни станции, би следвало и инвеститорите в тези райони да поемат своя дял, обратното би означавало държавна помощ", уточни Караджова. Тази идея тепърва ще бъде обсъдена с министрите на регионалното развитие, на икономиката и на финансите, посочи екоминистърът. В други населени места, като Несебър, Созопол и Ахтопол, с постоянно население тези съоръжения може да бъдат безвъзмездно финансирани, но след като се отчете делът на бизнеса, който да допринесе за изграждането им, коментира Караджова. Участието в този случай може да се осигурява от увеличаване на местните данъци и такси или от туристическата такса, допълни Ивелина Василева, зам.-министър на околната среда. Действително в курортите, където само бизнесът развива хотелска дейност, въпросът ще е по-изчистен, но в селищата, където и населението развива туризъм, ще трябва да се уточни делът на съфинансирането, посочи Василева.
Още от статията на „Класа"

„Енергията oт ВЕИ ще се изкупува на търгове според най-ниската цена", е заглавие на анализ на „Дневник
Компаниите, които произвеждат електроенергия от възобновяеми източници (ВЕИ), ще се явяват на търг за присъединяване към преносната мрежа, а "Електроенергийният системен оператор" на НЕК и електроразпределителните дружества ще избират онези, които предложат най-ниска цена.

Промяната ще бъде факт през 2011 г. и е записана в изпратения на 30 юни за одобрение от Европейската комисия Национален план за действие за енергията от възобновяеми източници, съобщи "Медиапул". От догодина инвеститорите във ВЕИ проекти ще трябва да внасят депозитна такса от 10% на мегават от планираната мощност на централата като гаранция, че тя ще бъде изградена. В плана е заложено и заработването от 2012 г. на онлайн инфокарта, от която инвеститорите да могат веднага да преценят къде е възможно да реализират проектите си.

Мерките целят регулиране на сегашния хаотичен интерес на бизнеса към ВЕИ проекти и балансиране на високите цени от тези източници на енергия.

"Сега от всички заявени мощности само една пета са сериозните намерения, останалите нямат идея как ще продължат, по-скоро са правени, за да се продадат на друг да ги развива.

Въвеждането на депозита за изграждане на ВЕИ централи ще даде яснота кой е сериозен, а не само да се резервира капацитет за пренос и накрая да стане така, че хем да няма проекти, хем да са хвърлени инвестиции в мрежа", коментира пред "Медиапул" Костадинка Тодорова, директор на дирекция "Енергийна ефективност и опазване на околната среда" в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.

Големите производители на ток от ВЕИ вече трябва да си правят сметката какви технологии ще въвеждат в България и да подбират такива, с които накрая да могат да предложат на преносното предприятие най-ниска цена.

След по-малко от шест месеца те ще трябва да се състезават с конкурентите си за присъединяването на централите им към мрежата, а не както сега НЕК и ЕРП-ата да са принудени да включват всички. В момента Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) определя всеки април цени на електроенергията от различните ВЕИ, за която съществува задължението да се изкупува за срок от 25 години за геотермална и слънчева енергия и 15 години за останалите възобновяеми източници.
Още от статията на „Дневник"

„Ще увеличим само ниските съдебни такси", казва в интервю за „Сега" министърът на правосъдието Маргарита Попова
Г-жо Попова, видяхте ли вече предложенията на депутатите за промени в НПК и ЗСВ във връзка със създаването на специализирани съдилища и прокуратури? Какво е мнението ви?
- Предложенията за създаване на специализирани съдебни структури са част от идеите за реформи в съдебната система. Те засягат нейната структура и функции и са свързани със сложна и деликатна правна материя, уредена неслучайно в българската конституция.

Как ще се разсеят съмненията, че създавате послушен съд?
- Моята роля като министър на правосъдието е да бъде гарантирано и качествено правосъдие от професионално обучени специалисти - съдии и разследващи, и правата на пострадалите от тежки престъпления от определен вид.

Проектите изпратени ли са вече на Венецианската комисия?
- Техническите подробности за евентуално сътрудничество с Венецианската комисия са грижа на колегите от парламента.

Какво отчетохме пред експертите на ЕК във връзка с доклада? Какъв доклад очаквате?
- Има много добро сътрудничество и доверие между правителството и Европейската комисия. Сега изненади не са възможни. След изготвяне на годишния отчетен доклад за свършеното по механизма за сътрудничество и оценка очаквам най-добрия доклад, откакто действа механизмът. На базата на отправените от ЕК в предходните години препоръки в областта на правосъдието изготвихме Стратегията за продължаване на съдебната реформа. Предлагаме обширен проект за промени в Закона за съдебната власт, които да подобрят процедурата за назначаване и повишаване на магистратите чрез повсеместни конкурси. Регламентирахме по нов начин избирането на членовете на Висшия съдебен съвет и на административните ръководители с цел прозрачност, заложихме по-високи и ясни критерии за отговорност. Бяха приети промени в НК и НПК, които дадоха много по-добра законодателна база за разследване на организираната престъпност и корупцията. В същото време гарантираме правата и защитаваме интересите на жертвите на престъпления.

Стана ясно, че има работна група в МП, която работи по вдигането на съдебните такси. Какви са конкретните идеи? За Тарифа №1 ли става въпрос, или за таксите по ГПК?
- Работата е в начален етап и в нея участват експерти от Министерството на правосъдието, ВСС и Министерството на финансите. Предмет на обсъждане е и Законът за държавните такси, където водещо е МФ заради необходимостта от промяна и подобряване на методиката за определяне на държавните такси по двете тарифи - за съдебните такси и тези по Гражданския процесуален кодекс. Това се налага заради драстично нарушения баланс между цената на част от предлаганите услуги и необходимия за тях ресурс. Такива примери има при т.нар. прости такси - по жалби срещу административни актове се събира такса 10 лв. от юридическите лица с нестопанска цел и физическите лица, които не са търговци, за останалите физически и юридически лица таксата е 50 лв. Идеята е да променим само онези такси, при които има ярка диспропорция.
Още от интервюто на „Сега"

„Ще глобяваме собственици, ако не укрепят опасните фасади", казва в интервю за „Монитор" Ирина Савина, зам.-кмет по строителството и инвестициите на София
Госпожо Савина, общината работи върху предложения до три министерства за намаляване на минималната изискуема площ на детските градини. Имате ли вече някакво решение?
Работна група оформя предложения, които ще се предоставят на кмета и ще бъдат изпратени до различните инстанции, а именно - Министерството на регионалното развитие, Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието. Въпрос на време е предложенията да бъдат съгласувани, изпратени и одобрени.

Какво цели това намаляване на площите на градините?
Целта е общината да бъде подпомогната при намаляване на недостига на места в детските градини, тъй като проблемът е голям. Усилията ни са насочени към увеличаване на броя на местата от първа до предучилищна група. И да се върна към въпроса - намаляването на площите е важно, тъй като в централната градска част има детски градини с големи дворове и там могат да се направят разширения. Ако сега по съществуващата наредба може да се направи разширение за две групи от по 25 деца, то при намаляване на площите можем да увеличим бройката с поне 10 места. Така ще можем и да проектираме с по-малки параметри.

В момента по наредба за всяко дете трябва да има площ от 4 кв. метра в спалните и занималните. С колко може да бъде стеснена тя, за да е все пак приемливо за отглеждането на малки деца?
Експертите ще си кажат мненията. В момента не мога да се ангажирам с конкретни числа. Когато говорим за живота и здравето на децата, трябва да сме много прецизни и мотивирани. Нашите притеснения са, че за физкултурни салони се отделят по 100 кв. метра. Това може да се намали значително за сметка на по-големи спални помещения.

Колко детски градини се строят в момента?
В бюджета за 2010 г. са заложени 34 млн. лева за 22 детски градини. От началото на годината сме открили пет забавачки, продължаваме със строителството на още 16, като до края на годината ще открием 14 от тях. Две детски градини са преходни обекти - в „Дървеница" и в Банкя. В „Дървеница" процедурата по избор на изпълнител е във ВАС, а в Банкя има открита строителна площадка. До края на годината трябва да осигурим още 2000 места. Освен това ще правим преустройства на съществуващи сгради на детски градини, за да може да се поберат повече деца. Програмата ни включва и превръщане на сгради, в които се помещавали частни училища и градини, в общински забавачки. До края на годината ще открием места за 14 групи. Имаме осигурени средства, районните администрации трябва да направят ремонтите. Може да открием и повече от обещаните места, но това ще е за сметка на следващата година. В бюджет 2011 г. планираме да заложим повече средства за разширение на училища.
Още от интервюто на „Монитор"

„Фондовият пазар по-късно ще усети възстановяването", казва в интервю за „Класа" Иван Такев, изпълнителен директор на БФБ-София
Г-н Такев, ръководството на БФБ обяви намерение борсата да стане публично дружество. Какви ще бъдат предимствата от тази стъпка и от какво бе предизвикана инициативата?
- Мотивите са няколко, но не искам да се спирам въобще върху познатите предимства да си публично дружество. Това доста сме го обяснявали по всички форуми и събития, на които сме участвали. Специално самата борса би имала няколко допълнителни преимущества след придобиването на публичен статут. Първото е, че ще се финализира процесът и желанието ни да бъдем изцяло прозрачни, защото по-прозрачни от публичните дружества няма. На второ място бихме искали да дадем добър пример на всички останали емитенти, които по-една или друга причина са отложили или просто са преразгледали решението си за листване на борсата и освен това искаме да покажем и на потенциалните емитенти какво е да си публична компания. Не на последно място листването на една компания на фондовата борса дава точна оценка за дружеството, изградена на пазарен принцип, което означава, че във всеки един момент ще се знае колко струва самата компания. Това е преимущество за в бъдеще, когато се пристъпи към евентуална приватизация на държавния дял.

След процедурата 100% от капитала на БФБ ще бъде листнат, въпросът е, че свободно търгуваният обем акции ще бъде някъде около 50 на сто, като останалите са концентрирани в държавата. Впоследствие, ако мажоритарният собственик в лицето на Министерството на финансите има желание и виждания, може да търси и стратегически инвеститор за държавния дял.

В условията на криза ли е удачният момент да се предприемат подобни действия и няма ли да бъде подценена борсата като актив?
- Напълно нормално е всяка компания в условията на криза да изпитва затруднения, да бележи спад на приходите и респективно печалбата й да намалява. От тази гледна точка чисто теоретично пазарната й оценка може да е по-ниска. Всички могат да погледнат финансовите резултати на борсата и как са се движили през времето. За 2007 г. беше отчетен най-големият финансов резултат и следователно през 2008 г. може би е бил най-удачният момент за постигане на висока продажна цена. Цената обаче, когато става дума за фондовата борса, не е най-важното, доколкото това все пак е компания от стратегическо значение за финансовия сектор. По-важно е кой ще я придобие, каква ще е визията за бъдещото развитие и други.

Какви са вашите прогнози за развитието на БФБ и какви са очакванията ви за следващите години?
- Винаги съм се опитвал да бъда умерен оптимист, разбира се, без да витая в облаците. Надяваме се, че с тази стъпка, която е доказателство в подкрепа на пазара и въпреки отбелязаните спадове през първото полугодие, все още можем да отбележим положителни стойности до края на годината и да повишим ликвидността. Факт е, че ликвидността през второто тримесечие, измерена посредством реализираните обороти, колкото и да е малка, бележи ръст от около 30%. Естествено това е нищо на фона на мащабните спадове до момента, но мисля, че постепенно колелото ще се завърти и ще влезем обратно в релси.
Още от интервюто на „Класа"

„България да си върне банките", настоява в интервю за „Стандарт" лидерът на „Атака" Волен Сидеров
Г-н Сидеров, измина една година от управлението на ГЕРБ, което "Атака" подкрепя. Как оценявате изминалия период?
- Акцентите за първата четвърт от мандата са: ударът по организираната престъпност, разбиването на групи в основата на тежките престъпления, удари по корупцията и спасителни мерки по спирането на изтичането на средства, крадене направо от бюджета. Резултатът бе оценен веднага от Брюксел и фондовете, които бяха спрени при Станишев, бяха пуснати сега. Постиженията са признати и в страната, и навън. Много е важно това, че се въведе нов модел на управление и се наложиха правила.

Въпреки успехите на МВР не смятате ли, че все още има сериозен проблем в съдебната система?
- Съдебната система е гнилата част от системата на държавата. Ако МВР в синхрон с прокуратурата и службите започнаха да работят, помагайки си, то в съдебната система са пукнатините. Случаят с освобождаването на поръчковия убиец от "Наглите" е просто драстичен. Аз не знам кой е този съдия, който ще освободи под гаранция човек, уличен в поръчково убийство. Много ясно, че той ще се укрие, ще избяга от България. Такъв съдия е за разследване и разжалване, подобен магистрат просто трябва да бъде изхвърлен от системата. Такива случаи има доста - едни цигани, които изнасилиха и разчлениха възрастна жена, бяха пуснати след 72 часа. Те не само рушат доверието в системата, но неутрализират и анулират успехите на МВР и службите. Казвам, че у нас трябва да има избор на магистрати като в САЩ. Там съдията, шерифът, кандидатът за сенатор и губернатор отиват на избори. Магистратите трябва като нас да излизат прозрачно, да се показват, медиите да ги разнищят. Да видим тогава как този съдия, който е освободил убиец, ще отговаря пред хората.

Предложихте ли го на политическите си партньори от ГЕРБ?
- Предложихме им да се направи наесен ясна законодателна програма - до края на мандата какви закони и поправки да се направят и защо. Само така може да се предотврати спад на доверието и да отпадне подозрението, че се прокарват лобистки закони, за което се говори усилено в момента.

В законодателна рамка поискахте да се запише и "таван на лихвите". Не е ли все едно да накарате насила някой производител да търгува със стоката си по-евтино?
- Не е същото. Банковата система е базирана на парите на хората. Предлагаме регулативен плаващ механизъм, свързан средно аритметично с лихвите по депозитите. Банката пак печели, но обвързано с депозита, има регулираща котва. Пак й се дава печалбата, но съобразена с икономическата система като цяло. Банката не е нещо отделно. Не може цялата икономика да страда, фирми да фалират, а банките да отчитат стотици милиони печалби и да си делят дивиденти. Не е редно. Регулацията е нещо, което целият западен свят и САЩ практикуват. Те стигнаха до извода, че цялата криза е предизвикана от вакханалия и липса на регулация.

Предлагате ли одържавяване на банки с цел спасяването им от фалит, както се случи в САЩ?
- По-скоро връщане на основната част на банките в български ръце. Над 90% от банките у нас са чуждестранни. Има филиали на банките майки, които в момента изтеглят парите и оставят икономиката ни без свежа финансова струя. На тях не им пука дали български фирми ще умрат или живеят. Беше огромна грешка продажбата на системата изцяло на чужденци. Също беше огромна грешка и продажбата на енергоразпределителните дружества. Там съм категорично за развалянето на тези договори. Смятам, че е редно ДКЕВР да им отнеме лицензите за злоупотребите, които са направили. Да се проведе прозрачен конкурс, а част от тази мрежа да остане държавна. Да отиде една част в инвестиционен фонд за здравеопазване, социална политика, другата част може да е частна, но под контрол, и капиталът да е в България, да се реинвестира.

Тъй нареченият величаван чужд инвеститор се оказа нищо повече от един колонизатор. В момента няма нито една чужда фирма, която да прави значим продукт. Имаме само изпомпвачи на капитал. Затова много се дразня, като виждам днес хора като Иван Костов - преки виновници за разграбването на България - да влизат в роля на ментори при управлението на кризи. Ами точно по времето на Костов България бе разпродадена за жълти стотинки. Тогава Булбанк беше дадена на "Уникредит" въпреки по-добрите оферти. Внезапно след това Костов стана много близък с Италия, дъщеря му се ожени там за човек от банката и както се говори, той сериозно се е облажил от сделката. В момента именно "Уникредит" си разпредели 200 млн. евро печалба за акционерите. Те не са български граждани. А тук се казва - няма пари, фирмите не могат да взимат кредити и нещата умират.

Тоест предлагате държавата да си върне контрола върху банките с покупка на дялове, одържавяване или други начини?
- Комбинация от мерки може да се направи, това вече е по-сложна тема. Нека се измисли подходът. Мога да ви уверя, че при едно управление, в което "Атака" доминира или управлява, такава система ще се разработи. Каквито и неустойки да платим, те ще са много по-малки от това, което губим и ще продължаваме да губим. Щетата е по-голяма, ако банките останат в чужди ръце. Задължително трябва да има две големи държавни банки, които да дават по един преференциален начин ниски лихви за бизнеса, на български фирми. А не като сега българският бизнес да взима кредити на лихви убийци - 13-14%. А западната фирма взима за около 3-4%. Де е Киро на кирия? Как ще излезем от кризата, като сме хванати за гушата!
Още от интервюто на „Стандарт"