Както коментират германците, българските курорти по Черно море са пред дилема: от една страна никой не иска да повтаря грешките на Испания, от друга масовият туризъм е твърде привлекателен. Най-малкото, краткосрочно с масов туризъм може да се спечели много, затова инвеститорите са издигнали грамадни курорти.
През последните години легловият контингент на българското черноморско крайбрежие далеч изпреварва търсенето, в следствие на което конкуренцията се е изострила драматично. Цените вървят надолу. Една нощ в самостоятелна стая струва средно две евро (??), нощувка в апартамент - 25 евро. Хотелите без изглед към морето са почти празни, казали са на германците от националната агенция по туризъм.
Празните легла обаче са само единия проблем, с който туризмът на Черно море трябва да се пребори. Един от най-големите недостатъци е, че не се напредва с изграждането на туристическата инфраструктура, казва Марин Нешков, шеф на туристическата камара Варна.
Имал съм удоволствието лично да слушам коментари на г-н Нешков, който горещо подкрепя развитието на алтернативен туризъм в страната ни, както и промяна във философията на конвенционалния, масов туризъм.
Специалистът е казал за германците: „Предприемачите инвестират милиони в прекрасни туристически съоръжения, барове и други търговски зони. Изграждането на пътни и комуникационни мрежи и на ВИК обаче вече не съответства на новосъздадените капацитети".
Например, един хотел се строял бързо, но образовани и добри специалисти не се създавали толкова бързо. Образованието им трае много години. Според Нешков проблемът не е в липсата на образователни възможности в българските университети или специализирани учебни заведения. Много студенти през лятото вече не работят в българския туризъм, а в чужбина.
„В туризма в България се плащат най-ниските средни заплати. Това не е логично, като се замислиш, че международният туризъм съставлява 14% от брутния социален продукт на страната". За година това означава два милиарда евро приходи - близо половината от търговския дефицит на България.
По тази причина туризмът остава една от основните надежди за икономически възход на България. Към силните страни на България спада, че броят на нощувките сега, както и преди, се повишава. Освен това наличните хотелски капацитети се модернизират извънредно бързо. За разлика от Румъния, българските хотели - пак според Нешков - били поне на средно - европейско качество.
Не трябвало да се залага само на масовия туризъм на Черно море. Важно било да се вземат под внимание не само общите приходи, а и печалбите на един турист. Нужна е смяна на стратегията.
От агенцията по туризма са казали: Опитваме се да продадем България като целогодишна туристическа дестинация. Активно рекламираме възможностите на рекреационния и Wellness-туризма, защото България има много минерални извори. В следващата година ще се постави акцент върху културните паметници и върху това, че България е страна с многопластово културно минало.
Германската медия обобщава: концепциите са налице, липсват действия за осъществяване на бърза промяна.
Малко обобщение по повод публикацията в Deutsche Welle. Туризмът в нашата държава с толкова богата култура и природа в момента се върти от неподходящи хора. Дали наистина с Балкантурист-мисленето е свършено? Трябваше ли да дочакаме тази сериозна световна медия отново да ни обясни нещо, за което говорим от десетилетия: с брадвари - сервитьори и турбо-чалга туристическата печалба скоро ще замине на куково лято.
Да помислим защо заплатите в туристическия бранш са толкова ниски: от една страна масово се наема неквалифициран персонал, защото неспециалистите са по-лесно манипулируеми, включително и откъм заплати. От друга се дават по-малко пари, защото се очаква „тружениците в туризма" сами да си ги получат от чужденците. Който - както може. Най-често със сервилничене, дори лъжа и измама.
Доброто е това, че оптимистичните германци ни вярват: все още нищо не е загубено за туризма в красивата България. Страната ни наистина е прекрасна, но бетонните хотели без съответната инфраструктура замърсяват красивите ни кътчета с плашещо упорство.
Липсва контрол върху предприемаческите намерения. Стратегии за алтернативен туризъм има предостатъчно, както може да се убеди всеки заинтересуван.
5
на 08.08.2007 в 10:51:31 #12ианче стратегии и програми се пишат на килограм, министерство ли , комисии, закон за туризма, браншови организации ала бала
SoMe_BoDy17
на 08.08.2007 в 10:41:58 #11Костов е виновен!
JR
на 08.08.2007 в 09:11:53 #10Много ми е интересно как точно хотелите в бг ще се оправят, след като няма никакъв контрол върху тях, и хората които наистина знаят как се управлява хотел вече не искаме и да чуеме за тези общежития? Но може би е по-лесно да се препише една статия от чуждо издание, от колкото да се направи малко проучване и да се каже истината ... Верно е, че се иска малко смелост да се каже истината, ама все пак ....
ivonty
на 08.08.2007 в 00:58:36 #9спосойно до 5 години и там ще го застроят
XXX
на 07.08.2007 в 16:53:46 #8Единственото място, което е на средно европейско ниво, е "Албена". Затова там е пълно, но българи (за съжаление) почти няма. За останалите "курорти" като "Златни пясъци", "Слънчев бряг", Несебър и селата на юг е много, много късно да се променя каквото и да било. Там испанският модел е дори надминат, плюс чисто наши "екстри": мутри, автомобили едва ли не и по покривите на хотелите, мръсотия, сергии за фалшиви златни накити, фалшиви слънчеви очила и бельо, чалга, чалга и пак чалга. За цените и обслужването да не говорим. Жалко, но факт.......
patriot
на 07.08.2007 в 16:50:42 #7много хубава статия, дано я прочетат "инвеститорите"
Неделчо Съботинов
на 07.08.2007 в 16:49:01 #6Както казваше един мой учител: Тая работа, не е като оная работа
hot wheels
на 07.08.2007 в 16:45:46 #5Хе-хе...ми к'во очаквате? Щом години наред всякакви мутри само застрояват и си пречат един на друг вместо да се разберат един да строи, друг да направи пътищата, трети - плажовете, така ще е. То толко им е мозъка. Тая работа не е като да застреляш някой, да му свиеш проститутките или дрогата, които да продадеш - трябва и малко мисъл
5
на 07.08.2007 в 16:05:50 #4всичко това е вярно, за съжаление а и се перат доста пари
siurene
на 07.08.2007 в 15:37:03 #3"Лайно-туризъм","ГДР-немци в собствен сос!",.....новия специалитет на БГ -туризма !
muhomorko
на 07.08.2007 в 14:02:01 #2Германската медия обобщава: концепциите са налице, липсват действия за осъществяване на бърза промяна. Малко обобщение по повод публикацията в Deutsche Welle. Туризмът в нашата държава с толкова богата култура и природа в момента се върти от неподходящи хора. Дали наистина с Балкантурист-мисленето е свършено? Трябваше ли да дочакаме тази сериозна световна медия отново да ни обясни нещо, за което говорим от десетилетия: с брадвари - сервитьори и турбо-чалга туристическата печалба скоро ще замине на куково лято. В България няма квалифицирани кадри ! Всички са самоуки. особено в туризма : агенция по тероризъм,пардон туризум, свинари ,борци нещастни, тъпи копелета ,мекащи неграмотни цървулчета-азисчета и т.н. В туризма в България работят предимно хора ,които въобще не разбират от туризъм !!! За това и туристите (чужденците) са такива смотани,бедни ,пияници,комплексари : една салата с четири вилици,една малка кола с две чашки
muhomorko
на 07.08.2007 в 13:54:27 #1