След повече от два часа разисквания народните представител не успяха да приемат изцяло на второ четене Закона за автомобилните превози, писа news.bg. 

Спорен се оказа параграф 18 от Закона, който забранява извършването на международен обществен превоз на пътници с моторни превозни средства, в които броят на седящите места е от 6 до 9 включително и мястото на водача.

В закона се посочва, че обществен превоз на пътници и товари може да извършва превозвач, който притежава лиценз за този вид дейност.

Лицензираните превозвачи могат да осъществяват превоз на пътници и товари на територията на България само с моторни превозни средства, за които има издадени удостоверения за този вид дейност.

Освен това лицензираните превозвачи могат да осъществяват международен превоз на товари с водачи - граждани на страна, която не е член на ЕС, само когато те притежават сертификат, издаден от министъра на транспорта или от упълномощени от него длъжностни лица.

В закона за автомобилните превози се посочва още, че курсовете за обучение на водачи за придобиване на квалификация и за усъвършенстване на познанията им се организират от търговци и юридически лица с нестопанска цел, които притежават удостоверение за регистрация.

Тази регистрация се извършва от изпълнителната агенция Автомобилна администрация.

За да се извършат обучителни или преквалификационни курсове, организаторите трябва да подадат заявление до агенцията, както и да разполагат с учебни кабинети, преподаватели, учебни площадки и превозни средства.

Освен това законът предвижда да се издава и карта за квалификация на водача, която ще удостоверява професионалната му компетентност. Водачите задължително ще подлежат на периодично обучение за усъвършенстване на всеки пет години, се посочва още в закона. 

Законът предвижда още превозвачът задължително да издава багажна разписка на пътника за всеки отделен багаж в багажното отделение на автобуса, която ще установява принадлежността на багажа към пътника.

Шефът на изпълнителната агенция автомобилна администрация Сергей Георгиев заяви в кулоарите на парламента, че с предложените изменения на закона се цели въвеждането на понятието евролиценз.

По думите му това е документ, който ще позволява на фирмите да осъществяват превоз в страната и чужбина. Този документ ще се издава срещу три изисквания - професионална компетентност, благонадеждност и доказана финансовата стабилност, допълни той.

Според него увеличаването на глобите за обществените превозвачи, които също са залегнали в закона, е част от мерките за увеличаване на дисциплината в тази сфера.

Това е и част от препоръките на Европейската комисия за хармонизиране на българското законодателство с европейското, обясни шефът на агенцията.

По думите му в закона за предвидени ефективни мерки срещу тези, които извършват нерегламентиран превоз и системно нарушават правилата. Според него глобата от 1000 лева, предвидена в Закона за таксиметров шофьор, използващ помпа в колата, ще намали този вид нарушения.

Според него квалификационната карта на шофьорите е част от мерките за повишаване безопасността по пътищата.