Наскоро Индра Ноюи (Indra Nooyi) наследи от Стив Райнемунд лидерската позиция в PepsiCo. Бившият вече изпълнителен директор бе чужд на обществените прояви; в обществото на бляскавите си предшественици мениджърът се задоволи да управлява по изключително добър начин компанията за снакс и напитки и целенасочено пренебрегваше публичността.
Новият изпълнителен директор трудно можеше да бъде по-различен от Райнемунд - и не само затова, че наследникът е жена. Г-жа Ноюи, родена в Индия, в колежа е била лицето на момичешка рок-банда. Миналото лято й се наложи да се извинява след реч, в която си позволи да критикува американската международна политика. Изразът й "показва пръст на света" очевидно е прозвучал непатриотично на сънародниците във втората й родина.
Промяната в лидерството в PepsiCo бе неочаквана или поне по-бърза от очакваното. Някои виждат само евфемизъм в мотивите на Райнемунд предсрочно да освободи ръководния пост, за да се посвети на семейството си. Надали е изцяло така - оперативните печалби за PepsiCo през миналата година бяха $ 5.9 мрд, почти двукратно по-големи отколкото през 2001, при продажби от 32.6 милиарда долара, или с 38% повече. Най-същественото е, че под негово ръководство компанията за първи път надвиши капитализацията на своят архи-враг Coca-Cola. Други пък смятат, че г-жа Ноюи просто е склонила да приеме една от офертите за работа, които често пресичат пътя й, а ръководният борд не е искал да я изпусне.
Най-вероятно причините за смяната на върха са по-комплексни. Назначаването на Ноюи е казус за изучаване на правилния мениджмънт при смяна в ръководството на компаниите, твърди Маргарет Виерсема, експерт по мениджърско наследяване в Rice University. След като през 1994 Ноюи идва в PepsiCo от инжинеринговата фирма ABB, тя бива целенасочено обучавана за топ професия (както обаче и Майкъл Уайт, нейният главен съперник, ръководител на международния отдел в PepsiCo). Ноюи добре познава пазарите на фирмата и е вземала участие при изработването на много от стратегическите решения, направили от PepsiCo това, което е сега.
Назначаването на жена на такъв ръководен пост е по-скоро аномалия. Ноюи ще бъде единадесетата по ред жена, ръководеща фирма от днешния "топ 500" на най-големите според класацията на "Форчън"компании в Америка. Броят на жените във висшия мениджмънт спрямо "нулата" през 1994 несъмнено се е увеличил. Но според Дебора Суун от Catalyst - организация, помагаща на жените да се изкачват по корпоративната стълбица, само 16% от служителите в ръководството на "топ 500" в Америка са жени. Докато пропорцията не се изравни, може да се каже, че прогресът е геологически, незабележим.
Госпожа Ноюи ще се превърне в най-влиятелната жена на директорски пост. Според "Форбс", Ноюи е четвъртата по власт жена в света. Очаква се тя да наследи и фокуса на общественото внимание от Карли Фиорина, заела "началническия пост" в Hewlett-Packard през 2005 година. Независимо дали Ноюи желае това или не, тя ще се превърне в ролеви модел: не само заради пола си, а и с това, че е цветнокожа.
Много от жените-ръководители на компании в Америка работят в отрасъла на потребителските стоки. В тази индустрия жените съставляват по-голямата част от потребителите, съответно когато компаниите имат за ръководител жена, шансът им да разберат клиентите си е по-голям. При потребителските стоки тази практика е норма вече близо четвърт век. Но Catalyst установява, че във всяка индустрия, не само за потребителските стоки, по-големия процент жени в ръководството означава и по-силни финансови резултати: и никой не се наема да постави това под съмнение.
Бизнес средите са единодушни, че Индра Ноюи бе най-добрия кандидат за това работно място и назначаването й ще спомогне за изглаждането на редица проблеми в PepsiCo - като например да се тушират недоволството и обвиненията на активистите за наличие на токсини в "кола" напитките, продавани в Индия.