Huawei лицензира технологии за водещи производители на автомобили, включително Mercedes Benz, Audi, BMW и Porsche, тъй като китайската технологична компания се стреми да превърне своята съкровищница от патенти в нов източник на приходи на фона на натиск в САЩ върху основните й бизнеси, пише Nikkei Asia.
Споразуменията за патентно лицензиране, постигнати през втората половина на 2022 г., означават, че технологиите на Huawei ще бъдат използвани в 15 милиона от 70-те милиона автомобила, произвеждани в световен мащаб всяка година, каза Алън Фан, глобален ръководител на отдела за интелектуална собственост на Huawei.
В допълнение към четирите германски автомобилни производители Huawei подписа лицензионни споразумения със Subaru от Япония, Renault от Франция, Lamborghini от Италия и Bentley от Обединеното кралство, според Fan.
Съобщението в петък следва подобни споразумения със Samsung Electronics и китайския производител на смартфони Oppo, разкрити този месец.
Сделките с високопоставени глобални компании идват, докато Huawei продължава да се бори с ограниченията в САЩ, които значително ограничиха нейния бизнес със смартфони и вътрешното развитие на полупроводници. Експортният контрол на компанията означава, че на практика й е забранено да работи с глобални доставчици в тези две области.
Споразуменията за лицензиране на патенти обаче позволяват на Huawei не само да работи с китайски и чуждестранни компании, но и да генерира приходи, каза Фан.
"Патентите са публични и не подлежат на контрол върху износа... Ние също имаме отношения с американски компании по сделки за кръстосано лицензиране и контролът върху износа изобщо не е фактор", каза Фан в отговор на Nikkei Азия въпрос по темата.
Той каза, че Huawei е подписала повече от 20 нови или разширени патентни лицензионни споразумения през 2022 г., обхващащи технологии за смартфони, свързани превозни средства, мрежи и интернет на нещата.
"Само в автомобилната индустрия постигнахме сделки с около 15 производители на автомобили за използване на нашите напреднали безжични технологии", каза Фан. "Най-важното е, че патентите на Huawei генерират стойности по множество различни начини."
Междувременно Huawei и Nokia - двамата водещи производители на телекомуникационно оборудване в света - съобщиха в петък, че са удължили споразумението за лицензиране на патенти, постигнато за първи път през 2017 г., разрешавайки правен спор, възникнал по въпроса. Huawei съди T-Mobile, ключов клиент на Nokia, през 2016 г. за нарушение на патенти, докато Nokia заведе насрещни дела срещу китайската компания.
Huawei е натрупала множество патенти, особено за технологии, свързани с 5G безжична комуникация. Според японския Изследователски институт за интелектуална собственост NGB, китайската компания води по брой декларирани 5G патентни "семейства", следвана от Qualcomm, Samsung и LG Electronics. Патентно семейство е група от патенти, покриващи подобно съдържание.
Натрупването на жизненоважни патентни портфейли се превърна в ключово търговско бойно поле за водещите мултинационални компании, за да покажат собствената си технологична сила и да отблъснат конкурентите. Загубата на патентни дела може потенциално да доведе до загуба на достъп до определени пазари.
Говорител на Audi каза, че автомобилният производител "уважава интелектуалната собственост на трети страни и е готов да вземе лицензи, ако такива лицензи са необходими и достъпни за спазване на закона".
Renault каза, че проучва темата.
Mercedes Benz, BMW, Porsche, Lamborghini, Bentley и Subaru не отговориха на исканията на Nikkei Asia за коментар.