Последиците от скандала Dieselgate карат шофьорите да преминават на автомобили с бензинови двигатели, което подкопава усилията за намаляване на емисиите въглероден диоксид от транспорта. Средните CO2 емисии от нови автомобили са се покачили през 2017 година за първи път от 2010 насам - най-вече заради промяната на предпочитаното гориво, показва окончателният доклад на Европейската агенция за околната среда.

Повишението е лоша на вина за усилията на Европейския съюз да намали емисиите с поне 40 процента до 2030 г. Автомобилите са отговорни за около 12 процента от общите CO2 емисии, според Европейската комисия. От 2010 г. насам емиисите от нови автомобили намаляват с 15,5 процента.

Агенцията посочва, че през 2017 г. средните емисии въглероден диоксид от новите автомобили се повишават с 0,4 грама на километър. Според правилата на ЕС до 2021 г. автомобилните производители трябва да постигнат намаление до общо 95 грама на километър за цялата си гама. Дизеловите автомобили, които изпускат други вредни газове и частици, помагаха за достигане на целта.

Производителите, заедно с подкрепата на политиците, решиха преди повече от десетилетие, че най-добрият начин за постигане на целта са дизеловите автомобили. Тази стратегия обаче се срина през 2015 г., след като стана ясно, че Volkswagen (и множество други производители) са лъгали по време на тестовете за емисии.

Междувременно расте и притеснението, че дизелът създава твърде много опасно замърсяване в градската среда - емисиите от тези автомобили създават смог. Така редица градове вече обмислят забрана на дизеловите автомобили, като Щутгарт е пионер в инициативата.

Новата непривлекателност на дизела изпрати купувачите към бензиновите автомобили, тъй като все още няма достатъчно достъпни електромобили.

За първи път от 2009 г. бензинът изпревари дизела в пазарния дял, отговаряйки за 53 процента от регистрациите. Двете конвенционални технологии отговарят за 97,1 процента от регистрациите. Делът на хибридите и електромобили се покачва до 1,5 процента през 2017 г. Останалите използват LPG или метан.

Новите автомобили в Европа: Бензинът расте със 15%, дизелът се срива със 17%

Новите автомобили в Европа: Бензинът расте със 15%, дизелът се срива със 17%

В България са регистрирани 48 електрически автомобила за три месеца. Какви са другите?