Съществуват две основни потенциални пречки пред развитието на изключително важния автомобилен отрасъл в Българя. Това са изоставащото образование и застаряващото население, посочи главният икономист в УниКредит Булбанк Кристофор Павлов по време на форум, организиран от финансовата институция и Аутомотив клъстер България. По неофициална информация именно липсата на работна ръка е една от причините, поради които гигантът Volkswagen е предпочел да отвори новата си производствена мощност в Турция, вместо у нас.

Битката за новия завод изглежда загубена, след като Volkswagen регистрира компания в Турция

Битката за новия завод изглежда загубена, след като Volkswagen регистрира компания в Турция

България бе сред основните кандидати за инвестицията от над €1 милиард

Според представителя на банката обаче поне по отношение на образованието в страната има някои позитивни сигнали и предприети мерки. "Например, броят на учениците, които отпадат от образователната система намалява", пише в анализа на финансовата институция. "Заплатите на учителите бяха увеличени с повече от 30% кумулативно за последните две години, като ново увеличение се предвижда за следващата година, което дава увереност, че правителството ще изпълни ангажимента си да удвои учителските заплати до края на мандата си през 2021 г."

Същевременно пред сектора съществува огромен потенциал, особено като се има предвид нарастващото търсене на автомобили на глобално равнище, като към днешна дата се произвеждат 100 млн. превозни средства годишно. Основни двигатели на този растеж са страните от развиващите се пазари, както и втората по големина икономика в света Китай, която е и най-големият автомобилен пазар.

ЕС може да глоби Volkswagen с до €1 милиард заради избора на Турция

ЕС може да глоби Volkswagen с до €1 милиард заради избора на Турция

Анкара е обещала да купи 40 000 коли за €1 милиард и да даде директна субсидия от €400 милиона, казва Росен Плевнелиев в интервю

От друга страна, Централна и Източна Европа се утвърди като производител на автомобили, като до момента ролята на България е да произвежда различни компоненти за много от големите европейски концерни. "И това е важно, защото когато говорим за автомобили, говорим и за развитие на технологиите, на дизайна и на много други сектори", каза мениджърът "Стратегия и корпоративни прогнози" към банката Матео Фераци.

Според участниците в дискусията новите технологии, някои от които вече са навлезли в автомобилната индустрия, а други от които тепърва ще се превърнат в част от нея, ще формират облика ѝ в бъдеще. Те открояват развитието на пазара на електромобили и на компаниите, които ги произвеждат, споделеното ползване на превозните средства и автономните возила като сфери, в които предстоят значими технологични пробиви.