Преди 25 години на днешната дата, 28 март, бе подписано споразумението за присъединяването на чешката автомобилна компания Skoda към голямото семейство на Volkswagen Group.
За 620 милиона марки германският концерн придоби 31% акциите на чешката компания. Този дял непрекъснато се увеличаваше е в края на май Volkswagen Group стана единственият собственик на акционерното дружество Skoda.
Какво донесе това на марката се вижда най-добре от снимката, където един до друг са модели, разделени от четвърт век история - Favorit и Superb. От момента на подписването на договора, чехите се стараят да избягват думата поглъщане, предпочитайки пред нея думите кооперация и сътрудничество. И това на практика е така - Skoda упорито и с основание се опитва да съхрани националния колорит на продукцията си, отбелязва auto-press.net .
През 1991-а продукцията на Skoda не се различаваше особено много по качество и техника от останалите автомобили, правени тогава в соцлагера. През 1987-а беше пуснато в производство новото перспективно семейство автомобили с предно задвижване Favorit, с което напълно беше сменена тогавашната концепция за автомобили със заден мотор и задно задвижване. Двете поколения известно време бяха правени успоредно, но с идването на германците това беше прекратено. Сериозно беше модернизиран Favorit и беше превърнат в добре известния и у нас модел Felicia, задържал се на конвейера до 2001-а година.
Felicia стана и първият успешен плод на кооперацията между специалистите на Volkswagen и Skoda, а по-нататъшната им дейност дори започна да поражда известна ревност в германците заради успешната конкуренция с тях на чехите, дори и на собствения им пазар.
Реално всички пуснати от края на миналия век досега модели на Skoda бяха и са в доста пунктове по-добри от аналогичните модели на Volkswagen, особено в ценово отношение. Истински “убиец” в тази посока се оказа второто поколение на Superb, което по комфорт и практичност чувствително превъзхождаше тогавашния Passat. Третото поколение на модела вече е доста по-близко до моделите на Volkswagen и Audi, доста са и хората, които виждат в това само плюсове.
Чертата след първите 25 години съвместна работа показва сериозно развитие – в момента марката предлага модели в 40 версии, производството е нараснало пет пъти от 200 000 до над 1 милион, динамиката на продажбите е непрекъснато положителна. Освен от трите чешки завода, Шкоди слизат от поточните линии на групата в Русия, Китай, Украйна, Словакия, Индия, Казахстан.