Много шофьори често забравят, че гумите са единствената връзка между превозното средство и пътя. За да подчертае значението на безопасните гуми и да разбере повече за текущото им състояние в германските автомобили, експертната организация Dekra провери гумите в шест от своите клонове през целия месец април в допълнение към общата годишна проверка.
В изследването и оценката са били включени 1000 коли и общо над 4200 гуми като част от кампанията в клоновете на Dekra в Олденбург, Минден, Кемниц, Мюнхен, Планег и Розенхайм, пише auto-press.net.
По отношение на възрастта и пробега, изследваните превозни средства са показали диапазон, който по същество е в сила за целия автопарк в Германия. В допълнение към възрастта на гумите, дълбочината на протектора и налягането на напомпване, са правени и проверки, дали са монтирани летни, зимни или всесезонни гуми и дали са спазени препоръките за монтаж.
Източник: iStock
В периода на кампанията от 6 до 30 април 64 процента от автомобилите са били с монтирани зимни гуми, носещи символа с планина и снежинка. За гуми, произведени от 2018 г., само този символ е определящ за класирането като подходящи за зимата, старата маркировка M + S вече не е достатъчна. Около дванадесет процента от изследваните гуми са етикетирани като всесезонни.
Тъй като възрастта на материала, от който са направени гумите, играе важна роля за безопасността е проследена и тя. 45 процента от изследваните гуми идват от производство 2018 г. и по-късно, т.е.са на възраст не повече от три и половина години. 14 процента са на седем или повече години, от които малко под пет процента са на възраст над десет години. А гумите на възраст над 20 години възлизат на по-малко от 0,4%.
Що се отнася до напомпаното въздушно налягане и дълбочината на протектора, цялостната картина по време на проверката на гумите е била доста положителна.
"Имаше отделни отклонения по отношение на инфлационното налягане, някои от тях много ниски: отрицателният рекорд беше 0,8 бара" - съобщава експертът на Dekra за гуми Кристиан Кох - "Беше забележимо, че налягането за напомпване е твърде ниско при всесезонните гуми. Рутинният тест при смяна два пъти годишно вече не е необходим - и ако самият собственик на автомобила пренебрегне проблема, налягането тук може да стане изключително ниско."
Източник: iStock
Системите за контрол на налягането в гумите са задължителни за по-новите автомобили. Това обаче не освобождава водача от отговорността да се грижи за налягането в гумите. Ето защо апелът на Dekra си остава: "След всяко второ спиране на зареждането най-късно, трябва да проверите налягането и да го регулирате, ако е необходимо".
Особено на мокри пътища дълбочината на протектора може да направи всичко различно при спиране и завиване. Оказва се, че законово предписаната минимална дълбочина на протектора от 1,6 милиметра не е достатъчна от гледна точка на безопасността. Почти три четвърти - 74 процента от проверените гуми са имали пет милиметра или повече грайфер. Почти единадесет процента са под четири милиметра, включително 2,5 процента под три милиметра.
Изводът в края на тази проверката на гумите е - много собственици на автомобили се грижат добре за своите гуми - но не изглежда, че всички те наистина осъзнават важността на състоянието им.
"Не трябва да има компромиси по отношение на безопасността" - казва експертът по произшествията и по гумите Кох - "И това трябва да започва от гумите!"