Столицата на Холандия Амстердам възнамерява да забрани всички автомобили, движещи се на газ и дизел до 2030 година. Ако градът наистина е решил да гони тази цел, той има по-малко от десетилетие да изгради инфраструктура, чрез която да се зареждат всички коли. Възниква обаче въпросът как ще успее за толкова кратко време.
Като част от плана от следващата година определени дизелови автомобили ще бъдат забранени в центъра на Амстердам, пише CNN. А от 2022 година автобуси и мини автобуси ще могат да се движат в центъра на столицата само ако са с електрически или водородни двигатели. До 2023 година целият обществен транспорт в града трябва да е въглеродно неутрален.
"За Амстердам това е здравен въпрос, тъй като се препокрива с глобалните цели относно климата. Ние искаме чист въздух за всеки жител на града, като сведем до минимум вредните емисии от превозните средства и ограничим тези от други източници", заявява Шарон Джексма, заместник-кмет на града.
Местното управление се надява чистият въздух да увеличи продължителността на живот на гражданите с 3 месеца и да намали емисиите на въглероден диоксид с до 9%.
Други градове също започнаха да въвеждат правила за конвенционалните автомобили, които замърсяват въздуха. Париж, Мадрид, Атина и Мексико Сити приеха обща цел през 2016 година да забранят дизеловите превозни средства до 2025 година. Лондон започна от тази година да налага глоби за такива коли, движещи се в центъра на града, а Германия също наложи ограничения.
В момента Амстердам има пет обособени зони с ниски вредни емисии, където превозните средства, които замърсяват най-много въздуха, са забранени. Тези зони ще бъдат разширени, а санкциите за конвенционалните автомобили ще бъдат още по-строги.
Местната власт насърчава жителите да преминат към електрически превозни средства чрез програми за споделяне на автомобили и парични стимули. Но градът предвижда и че захранването на толкова много нови електрически превозни средства може да изисква изграждането на 23 000 станции за зареждане до 2025 година.
Амстердам вече има около 3000 пункта за зареждане на места за обществено паркиране, а сега в столицата се инсталират 1000 нови станции. Привилегия за местните граждани е, че всеки, който си купи електрически автомобил, може да кандидатства за монтирането на зареждащ пункт в своя квартал.
Европейската енергийна компания Vattenfall, която произвежда зелена енергия, изгражда и станциите за зареждане на електрически автомобили в Амстердам.
"Ние сме първите в света, които се захващат с толкова мащабна инфраструктура", посочва Питър ван Омеран, ръководител на отдела за мобилност на Vattenfall.
Този проект обаче има и своите недостатъци - ако целият град иска да зареди своите автомобили по едно и също време, системата няма да издържи, обяснява той. По думите му именно заради това Vatenfall държи на гъвкавостта в своя план, за да може системата да се справи със свръх търсене.
"Ако има силно търсене на електричество в дадена област, ние забавяме зареждането на колите в този район", обяснява Омеран.
В града сега има около 17 000 електрически автомобила, но те могат да станат 4 пъти повече през следващите 3 години според Vatenfall.
"Нуждаем се от евтини автомобили с нулеви емисии, а също и пазар за втора употреба на такива до 2025 година", заявява Джексма, като посочва, че това наистина е сериозно предизвикателство, но тя е оптимист и смята, че целта на Аместрдам може да се осъществи.