Лизинговите компании в България участват в работните групи, които работят по Закона за електрическата мобилност, като се работи в посока браншът да може да финансира не само покупката на нови возила, но и на батерии, зарядни станции и даже на цялостни ВЕИ паркове. Това коментира в интервю за БТА съпредседателят на УС на Българската асоциация за лизинг Владислав Дамаскинов.

Контекст: Към момента едва 0,25% от наличните около 4,5 млн. автомобила у нас са електрически. Когато обаче говорим за продажби на нови автомобили, 5,75% са на ток, като това е двойно увеличение спрямо предходната година, отбеляза Дамаскинов.

За първи път: Повече нови електромобили, отколкото дизели в ЕС

За първи път: Повече нови електромобили, отколкото дизели в ЕС

Новорегистрираните коли са с близо 20% повече в сравнение с година по-рано

Детайли: По думите му има представени у нас глобални компании, които са взели решението да електрифицират автопарка си, но местният бизнес се въздържа заради липсата на инфраструктура. "Ще има такива големи сделки , които ще увеличават пазара и, ако няма необходимият брой станции за тях, проблемът ще стане изведнъж изключително сериозен", предупреди експертът.

До 3 години: на всеки 60 км в ЕС - зарядна станция за електромобили

До 3 години: на всеки 60 км в ЕС - зарядна станция за електромобили

Европарламентът прие два нови закона, за да направи зареждането на електрически автомобили по-достъпно

Владислав Дамаскинов обясни, че в закона ще залегнат изисквания за зарядни станции както в рамките на общинските пътни мрежи, така и по магистралите, но това "върви и с реформа, свързана с електроразпределителните дружества и въобще с доставката на ток", за да се гарантира захранването на тази инфраструктура.

По силата на "правила, които ще дойдат в България след време" ще могат да се лизинговат не само електромобили, но и батерии и зарядни станции. Вече се обсъжда с Фонда на фондовете и възможността лизинговите компании да финансират и гарантират сделки за енергийни паркове, от които ще идва необходимият за возилата ток.

Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС: Разликите са огромни

Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС: Разликите са огромни

Седем държави, включително. България, не дават никаква финансова подкрепа

До изграждането на мрежата от зарядни станции, хибридната мобилност ще е изключително важна, подчерта Дамаскинов, като по думите му трябва да се стимулират и облекчават, включително - и данъчно, крайните клиенти, които са избрали автомобил с алтернативно задвижване.

Още нещо: "Извън първата година на пандемията, бизнесът се възстанови и оттук нататък само ще расте, защото на пазар, на който отделният потребител няма финансовата възможност непрекъснато да купува в брой, естествено ще търси други варианти", коментира експертът.

Българите купуват на лизинг (почти) само едно: автомобили

Българите купуват на лизинг (почти) само едно: автомобили

Сделките за оборудване са следващите с по-голям дял

По думите му лизинговата услуга е с тенденция към поскъпване и това ще продължи, докато ЕЦБ не спре да вдига лихвите: "Смятам, че в България сме доста по-гъвкави и доста по-обрани в това повишаване, отколкото в Европа и въобще глобално".