Противно на много мнения, електрическите автомобили губят стойност по-бързо от колите с двигатели с вътрешно горене. Три години след регистрацията цената на електромобилите пада средно с цели 47,1% от първоначалната стойност. На този фон конвенционалните превозни средства с бензинови или дизелови двигатели са с проценти на амортизация съответно от около 33% и 29%, показват данните от проучване на GANVAM.
Високата първоначална цена и бързото развитие на технологиите допълнително намаляват стойността на електрическите коли. Двигателите на конвенционалните автомобили вече са се установили трайно и претърпяват минимални промени с течение на времето, за разлика от тези на електромобилите, които все още подобряват технологията си, коментират експерти.
Сред подобренията при електрическите возила са по-дълъг живот на батериите и оптимизираните процеси на зареждане. Този бърз напредък означава, че днешните модели бързо остаряват и губят стойността си. При анализа на обезценяването, високата първоначална цена също оказва негативно влияние.
Към момента няма индикации, че тази тенденция на технологична нестабилност ще спре скоро. Производителите работят върху нови технологии, които ще донесат по-модерни автомобили с по-голяма автономност и по-ниски разходи.
Колко електрически коли има в България?
Броят на електромобилите в страните от ЕС достигна близо 3 милиона през 2022 година, което е 55% увеличение в сравнение с 2021 г., когато са отчетени 1,9 милиона броя електрически коли. Това показват данни на статистически агенция на ЕС Евростат. В България електрическите коли са около 6300.
Най-големият годишен ръст на електрическите пътнически автомобили от периода 2013-2022 г. е отбелязан между 2019 г. и 2020 г. (85% ръст), последван от увеличението през 2021 г. в сравнение с предходната година (78%).
Делът на електромобилите от общия брой леки автомобили е нараснал от 0,02% през 2013 г. до 1,19% през 2022 година.
Очакванията са делът на електромобилите в ЕС да нарасне значително през следващите години и особено в навечерието на забраната на ЕС от 2035 г. за продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене.
mclaranist
на 13.02.2024 в 13:52:06 #1Ако за 10 години от 0,2 е стана 1,20, то след още 10- 2033 в най-оптимистичния вариант ще са 10-15%. Е извинявайте, но как виждате до 2035 да има ДВГ продажби и изведнъж КРАЙ. И при положение че няма да субсидирате и да има бонуси и т.н. Видя се че едно леко спиране на държавната помощ и буквално изгърмяха електрическите коли. Представям си да се направи в повече от 1 страна.