Ефективен протест на 27 април обявяват превозвачите. На брифинг в БТА бе обявено, че протест ще има в София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе, като само на жълтите павета в София в участъка между Министерски съвет и Народното събрание ще паркират 100 автобуса и 300 камиона. Протестът е организиран от АЕБТРИ, БАСАТ, Българско обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерация на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюзът на международните превозвачи.
Българското правителство не е изработило мерки за противодействие на високите цени на горивата, за тях не действа мярката и 60/40, а МРРБ предлага трикратно увеличение на тол таксите, което на общия фон е пореден абсурд. Превозвачите са недоволни от пълното бездействие от страна на правителството.
Ако до 20 дни считано от днес превозвачите не срещнат разбиране и не приемат исканията им, на 18 май ще се състои и общонационален протест, към който ще бъдат привлечени и други организации.
Исканията:
Премахване на биокомпонентата за 6 месеца, като така горивата ще поевтинеят с 10% и за тази мярка не е нужна нотификация от Европа.
Намаляване на ДДС-то върху горивата, за което е нужна нотификация, а до тогава държавата да възстановява 50% от платения от превозвачите акциз.
Да се купува по евтин суров петрол, а като пример бе даден руския уралски петрол, чията цена е паднала заради войната в Украйна.
Тъй като горните мерки не обхващат превозвачите, които ползват метанът, а той е с 200% по-скъп спрямо цените от 2019 г., държавата да ги компенсира. На пресконференцията бе обяснени, че повечето превозвачи по междуградските линии използват именно метан.
Спешна промяна на нормативната база така, че да се разшири обхватът на субсидираните междуселищни превози. Превозвачите категорично се обявяват и против готвените промени в МРРБ за тол системата - не подкрепят увеличаването на таксите, включването на второстепенните пътища да бъдат таксувани и искат прозрачност и отчетност.
На брифинга бе откроено, че начинът на разговори с МРРБ е абсурден. Магдалена Милтенова го илюстрира: Министър Караджов идва и заявява: Ние обсъждахме и аз реших". На практика превозвачите заявиха, че няма да участват в абсурдни разговори особено при положение, че според тях и в момента важи принципът, че който руши, плаща повече. Не било сериозно и да се иска заплащане на автомагистралите колкото е в Германия. Според организациите чуждестранните превозвачи трябва да поемат по-голяма тежест, да плащат повече и само за тях да бъдат забранени някои пътища, но това да не важи за родните превозвачи. Категорично против разширяването на обхвата на тол системата до 2023 г.
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, не отговори на въпрос дали исканията и предложенията са внесени в някои от министерствата и институциите. Заяви обаче, че държавата работа на отделни губернии - всяко едно министерство работи за себе си, без комуникация с другите.
Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи в България, открои, че навсякъде се взимат мерки в Европа, а като пример даде Испания, Хърватска и други страни. Не виждаме проактивна политика от страна на държавата, а всички го правят.
На нас не ни се протестира, заяви и Христо Радков. Но те не са наясно какво се случва с коалиционното споразумение, подписано от самите партии. Превозвачите са пред фалит, "ние сме в по-тежко състояние и от украинските бежанци, но за тях има пари", каза Радков.